הצעת חוק: רשות המיסים תצבע החזר מס

    איתי גדסי 2 Comment on הצעת חוק: רשות המיסים תצבע החזר מס

    סוף לגביית מס יתר? חוק חדש של ח"כ שי יחייב את רשות המיסים לבצע החזר מס ביוזמתה

    צילום: פלאש 90
    12:46
    19.04.24
    אבי יעקב No Comments on הלכה למעשה: מרן הגאב"ד הגר"מ גרוס בדרשת שבת הגדול | צפו

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    הצעת חוק חדשה של ח"כ ד"ר נחמן שי (המחנה הציוני), מבקשת להסדיר את בעיית מיסוי היתר בישראל. כיום, מדי שנה מחזירה רשות המסים כ-700 מיליון שקלים לשכירים אשר פונים לרשות המסים ומבקשים באמצעות הגשת דו"ח, החזר בגין גביית יתר. אולם, רשות המסים אינה נוקטת מאמצים מיוזמתה כדי לאתר את הזכאים, וכך מיליוני שקלים שמקורם בגביית יתר נותרים בידיה.

    לגביית יתר סיבות רבות. הסיבה העיקרית היא שבמדינת ישראל שכירים משלמים מס חודשי (המס נגבה ממשכורתו של השכיר), בעוד שהחישוב של חבות המס האמתית נעשה באופן שנתי, מה שגורם להפרשים. כך שאם במהלך השנה שונה מקום העבודה, שכר העבודה, הייתה אי רציפות תעסוקתית או שינוי במצב האישי, ככל הנראה שלנישום תיווצר זכאות להחזר מס. סיבה שניה היא חוסר מודעות של הנישום לזכאויות שונות המוקנות לו בדין – ניכוי הוצאות שהוציא בייצור הכנסתו, אותן הוא רשאי לנכות מהכנסתו החייבת (הקטנת בסיס המס), נקודות זיכוי וזיכויים אחרים.

    סיבה שלישית לגביית היתר נעוצה בקשיים פנימיים בהעברת מידע בין הרשויות המנהליות השונות, כמו נתונים הקיימים אצל המוסד לביטוח לאומי בנוגע לתקופת עבודתו של אזרח בשנת מס מסוימת שאינה מגיעה למעסיקים השונים.

    ח"כ שי, יוזם החוק, אמר: "הצעת החוק מבקשת לעשות צדק עם ציבור אזרחים גדול שמילאו חובתם האזרחית למדינה ושילמו מס יתר. הם זכאים להחזר מתאים. לא ייתכן כי רשות המיסים תיתן יד לגזל כספי מס שלא בצדק".

    הצעת החוק מבקשת לחייב את רשות המסים לבצע החזר מס באופן אקטיבי, כלומר ליידע את הנישום שלגביו התקבלו נתונים אצל פקיד השומה כי עומדת לזכותו יתרת מס. לאחר שיאשר את הפרטים לגביו, רשות המסים תעביר את יתרת המס לחשבונו.

    הצעת חוק לתיקון פקודת מס הכנסה (זכאות להחזר מס יתר באופן אקטיבי), התשע"ו–2016 תעלה ביום ראשון הקרוב לוועדת השרים לעניינים חקיקה.



    2 תגובות

    מיין תגובות
    1. 1

      אני כובע אם החוק הזה עובר