מרגש: ניצול גטו לודז' הדליק נרות מול בית היטלר • צפו

    שלמה ריזל No Comments on מרגש: ניצול גטו לודז' הדליק נרות מול בית היטלר • צפו

    זה ניצחון: נתן גרוסמן, ניצול גטו לודז', הדליק נרות חנוכה בבית חב"ד במינכן – מול ביתו של היטלר ימ"ש • צפו

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    בסימן 'עם ישראל חי' כובדו אתמול ניצולי שואה להדליק את החנוכייה המרכזית בשורת אירועים שנערכו בערים המרכזיות בכל רחבי גרמניה. המיזם, שנערך על ידי 'איגוד הרבנים גרמניה' נועד להעביר לדורות הצעירים בגרמניה את המסר של המשך שרשרת הדורות היהודי, וכן נוכח הקולות הקיצוניים והאנטישמיים בגרמניה בעת האחרונה, מהימין הקיצוני ומהשמאל הקיצוני.

    כך למשל במינכן – ערש הנאציזם בגרמניה, התכנסו מאות יהודים במבנה בית חב"ד השוכן מול ביתו של היטלר, בו הוא התגורר במשך שלש שנים, החל משנת 1933 והרב ישראל דיסקין, מרבני העיר, כיבד את ניצול השואה נתן גרוסמן, ניצול גטו לודז', להדליק את נרות החנוכה. נתן המרוגש אמר כי בהדלקה זו הוא מרגיש "כי אנחנו חוזרים לפה, מול ביתו של היטלר ימח שמו, כמנצחים".

    בנירנברג הגיעו כ-600 יהודים להתאסף בקור מקפיא להדלקת חנוכיית הענק המרכזית שאורגנה על ידי הרב אליעזר חיטריק והודלקה על ידי ניצול השואה מר זא'ן (יעקב) גימארבורט. ההדלקה עצמה נעשתה במקום סימובלי – קרוב מאוד למקום חקיקת חוקי הגזע הנאציים, ליד "שער האדם" עליו חקוק הצו 'לא תרצח' בעשרות שפות, וגימארבורט דמע כשהדליק את החנוכיה.

    בברלין התאספו גם כן מאות רבות של אנשים יחד עם רב הקהילה היהודית בעיר, הרב יהודה טייכטל. באירוע השתתפו גם ראש עיריית ברלין, מיכאל מילר, חבר המפלגה הסוציאל-דמוקרטית וכן שר המשפטים הגרמני הייקו מאאס, שתקפו בדבריהם את האנטישמיות במדינה, שהרימה ראש בסוף השבוע נוכח החלטת טראמפ על העברת השגרירות.

    ההדלקה הזו חזרה על עצמה בערים רבים נוספות כמו קלן, פרנקפורט, דרזדן, דילסדורף, קרלסוהה, פוטסדאן, אולם, הנובר ועוד.

    לפרויקט הזה יש גם צד עצוב: שעות ספורות לפני כניסת החג, נפטר בעיר אופנבך ניצול השואה בן ה-95, איליה שאופמן, שעמד להדליק את החנוכיה המרכזית, כחלק מהפרויקט.



    0 תגובות