היסטוריה באלבניה: נר חנוכה במעון ראש הממשלה

    אבי יעקב No Comments on היסטוריה באלבניה: נר חנוכה במעון ראש הממשלה

    נשיא ועידת רבני אירופה, הגר"פ גולדשמידט הוזמן ע"י ראש הממשלה אדי ראמה כדי לקבל את תמיכתו ביוזמה להקמת מרכז יהודי במדינה האיסלמית

    צילום: באדיבות מזכירות משרד ראש ממשלת אלבניה
    22:01
    28.03.24
    המהדורה המרכזית No Comments on השרה מירי רגב: "לא מאמינה שהחרדים יפרשו מהממשלה"

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    ראש ממשלת אלבניה, אדי ראמה, אירח בטקס מיוחד במעונו בטירנה בירת אלבניה, את נשיא 'ועידת רבני אירופה' ורבה של מוסקבה הגאון רבי פנחס גולדשמידט, שקיים במקום הדלקת נר, לראשונה.

    "אלבניה לא ויתרה על היהודים לנאצים, העם האלבני עזר והסתיר את היהודים, כדי שלא יימצאו על ידי החיילים הגרמנים – אני משוכנע שאנשים, בעיקר צעירים, צריכים לדעת מה היא היהדות, אני משתף אתכם ביוזמתי להקמת מרכז יהודי, כמו גם מוזיאון שבו לא רק יהודים אלא כל העמים יוכלו להכיר את ההיסטוריה של היהדות ואת גבורתם של העם האלבני בזמן המלחמה. זה חשוב הן לפיתוח הקהילה היהודית והן לחינוך שאר האוכלוסייה", אמר ראש הממשלה האלבני לגר"פ גולדשמידט.

    הטקס נפתח בהדלקת נר ראשון של חנוכה ע"י הגר"פ גולדשמידט בהשתתפות חברים בוועדת הפטרונים של הועידה, נשיא הקהילה היהודית באלבניה גרונט קורטה ושגריר ישראל באלבניה בועז רודקין. רוה"מ ראמה שהתרגש מאוד בטקס אמר כי זו פעם ראשונה בחייו שהוא משתתף בהדלקת נר חנוכה 'המסמל יותר מכל את גבורתה של היהדות על הקמים עליה'.

    הרב גולדשמידט הודה לראש הממשלה על האירוח החם ואמר כי "ועידת רבני אירופה' תומכת ביוזמת הרשויות האלבניות. למרות מספרם המועט של היהודים באלבניה יש משמעות היסטורית לעצם המפגש ולהתפתחות הקהילה היהודית באלבניה. אנו מודים לראש הממשלה אדי ראמה על ההזמנה והכנסת האורחים ועל נכונותו להחיות ולתמוך בקהילה היהודית באלבניה. העם האלבני הראה את התכונות הטובות ביותר שלו כלפי יהודים אלבנים ואחרים במהלך מלחמת העולם השנייה ואת זה אסור לשכוח – זיכרון העבר הוא בסיס מהימן לבניית העתיד".

    הקהילה היהודית באלבניה מונה כמאה איש. במהלך מלחמת העולם השנייה הפכה אלבניה לאחת המדינות במקום הראשון במונחים של מספר חסידי אומות העולם ביחס למספר היהודים: 64 אלבנים הוכרו כחסידי אומות העולם בעוד מספר היהודים באלבניה מנה אז 244 יהודים – אלבניה אירחה, כזכור, פליטים יהודים מגרמניה, אוסטריה, קרואטיה וסרביה. אלבניה הפכה לאחת ממדינות אירופה המעטות שבהן הקהילה היהודית לאחר מלחמת העולם השנייה גדלה.



    0 תגובות