נשיא המדינה: "הדיון על חוק ההמלצות מחזק את הדמוקרטיה"

    בנצי לייזרוביץ No Comments on נשיא המדינה: "הדיון על חוק ההמלצות מחזק את הדמוקרטיה"

    נשיא המדינה התייחס לחשיבות השמירה על שמו הטוב של אדם בדברים שנשא בטקס השבעת שופטים שהתקיים היום בבית הנשיא: "צריך לחשוב לעומק איך לאזן בין הגנה על שמו הטוב של אדם, לבין זכות הציבור לדעת. עבורי, זו איננה רק דילמה ציבורית, אלא חווית חיים אישית – לקחו שלוש שנים וחצי, עד שנסגר התיק נגדי מחוסר אשמה, הנזק האישי והציבורי המשיך להיות פצע פתוח"

    נשיא המדינה רובי ריבלין צילום: מארק ניימן, לע"מ
    12:49
    28.03.24
    אשת חיל No Comments on המסר המיוחד מבית המקדש – לאימהות המנקות לפסח

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין, נשא דברים היום (שני), בטקס השבעת שופטים שהתקיים בבית הנשיא. בטקס הצהירו אמונים בפני נשיא המדינה עשרה שופטים בהם שופט לבית הדין הארצי לעבודה, ארבעה שופטים לבית משפט מחוזי, שני שופטים לבתי הדין האזוריים לעבודה, שופט לבית משפט שלום ושני שופטים לבתי משפט לתעבורה. עוד נשאו דברים בטקס שרת המשפטים איילת שקד, נשיאת ביהמ"ש העליון השופטת אסתר חיות, ונשיא בית הדין הארצי לעבודה השופט יגאל פליטמן. עוד השתתפו בטקס חברי הוועדה לבחירת שופטים, יו"ר לשכת עורכי הדין, נשיאי בתי המשפט, השופטים המתמנים ובני משפחותיהם.

    בדבריו התייחס הנשיא לחשיבות השמירה על שמו הטוב של אדם אשר עלתה לדיון סביב "חוק ההמלצות" שנמצא על סדר היום הציבורי ואמר: "אני מוצא לנכון להזכיר שהחוק הזה מציף סוגיה ציבורית ומשפטית, שבשל ההקשרים האמורים לא זכתה להתייחסות הראויה, עליה אני רואה לנכון להצביע היום. אקדים ואומר, זכות הציבור לדעת היא זכות ראשונה במעלה. היא זוכה ובצדק, להגנה ולעידוד בחקיקה ובפסיקה וטוב שכך. אבל צריך גם לזכור שלצד הזכות הזאת יש ערכים נוספים. ביניהם חזקת החפות והזכות לשם טוב, להגנה מפגיעה בשמו הטוב של אדם. המתח בין ערכים אלו, הוא סוגיה אמתית, מורכבת, כואבת ואנושית שראויה לדיון ציבורי מעמיק, ומצדיקה ניסיון רציני להתמודדות עימה. במיוחד בעידן שלנו, עידן הרשתות החברתיות, המדיה החדשה והמהירה, שבה כל 'שמועה' מתפשטת כאש בשדה קוצים".

    "צריך לחשוב לעומק איך לאזן בין הגנה על שמו הטוב של אדם, לבין זכות הציבור לדעת. עבורי, זו איננה רק דילמה ציבורית, אלא חווית חיים אישית. בשנת 2001, הוקמה ממשלה חדשה בראשות אריאל שרון. אני הייתי מיועד להיות שר המשפטים. אלא שבאותם ימים ממש, בהם עלה שמי כשר המשפטים המיועד, נפתחה כנגדי חקירה. כל חשד או אפילו רמז מצדיקים בירור ואף חקירה. עם פתיחת החקירה הודיע היועץ המשפטי לראש הממשלה שרון, כיוון שחקירה כזו היא מטבעה ארוכה וסבוכה ותיקח שבועות רבים אם לא חודשים, אין זה יאה, כך הוא קבע, שנחקר ישמש בתפקיד שר המשפטים. לקחו שלוש שנים וחצי, עד שנסגר התיק נגדי, מחוסר אשמה. וזאת למרות שנחקרתי פעם אחת בלבד וכבר אז הובהר לחוקרים כי לא תהיינה ואין צורך בעוד חקירה. הנזק האישי והציבורי, לעומת זאת המשיך להיות פצע פתוח. כעסתי נורא, האמנתי שמתנכלים לי על רקע אישי ופוליטי. אחרי שנים רבות, כעורך דין, לראשונה בחיי חשתי את הסיטואציה שבה עומד אדם, איש ציבור, חשוף לכל רוח, מבלי יכולת להגן על שמו, שמו הטוב. זו הייתה חוויה קשה. שילמתי מחיר לא פשוט."

    הנשיא התייחס למתח הברור שנוצר בין הרצון לשמירה על שמו הטוב של אדם לבין ההגנה על חופש הביטוי, וציטט מפסיקת העליון בראשות השופט ברק בפסק הדין "אבנרי נגד אברהם שפירא" העוסקת במורכבות ביחס שבין שמו של אדם לבין זכות הציבור לדעת, ורואה ביחס הכבוד וההערכה כלפי האדם מן הסובבים אותו נגזרת של זכות יסוד. "כשעולות לדיון סוגיות ציבוריות, של התנגשות בין זכויות יסוד, כולנו חשים את הקושי שתואר על ידי השופטים", אמר הנשיא והוסיף: "אנחנו שואפים לצמצם את החיכוך בין הערכים השונים, לאזן ביניהם, אך מטבע הדברים לעיתים נאלצים להכריע ביניהם. אינני בטוח שהחוק המוצע נותן מענה לסוגיה מורכבת זו, ושהוא המסגרת המתאימה לטיפול בנושא. אך דיון כזה, הוא דיון חשוב, הוא דיון מהותי, הוא לא דיון שפוגע בדמוקרטיה, הוא דיון שמחזק אותה. הוא דיון שיש לנו חובה לנהל אותו, מתוך שיקול דעת ואורך רוח. תוך שמירה על עקרונות של שלטון החוק והשוויון בפני החוק." בסיום ברך הנשיא את השופטות והשופטים המתמנים ואיחל להם הצלחה רבה בתפקידם.

    שרת המשפטים איילת שקד התייחסה לדברי נשיא המדינה: "זו תעודת עניות של פרקליטות המדינה והיועץ המשפטי לממשלה מאותה תקופה שהשאירו תיק פתוח אחרי חקירה אחת נגד שר מכהן במשך שלוש שנים וחצי. היום, מהיכרותי עם היועץ המשפטי לממשלה ועם פרקליט המדינה, אני יודעת שזה לא היה קורה". עוד אמרה השרה שקד: "הביקורת- נחוצה; ההשתלחות – מגונה. אל לנו לחשוש מביקורת או ממגוון דעות, המעשירות ומפרות את השיח ומועילות לבירור ולחקר האמת. זוהי נשמת אפה של דמוקרטיה מקדמת דנא. ריבוי הדעות הוא יסוד מוסד בהגות היהודית. החברה הישראלית רבת פנים וגוונים. יש לעשות הכל על מנת ליצור פסיפס אנושי עשיר גם בקרב שופטי ישראל ובכירי מערכת המשפט, על מנת לשקף את המגוון שבחברה הישראלית. המערכת המשפטית שלנו איתנה ומקצועית דיה כדי לקבל דעות חלוקות וגם הצעות לשיפור".

    מדברי נשיאת בית המשפט העליון השופטת אסתר חיות: "ידיעת חוק ומשפט היא מעלה חשובה בבחירת שופטת או שופט אך חשובים ממנה לא פחות מעלותיו של המועמד כאדם. אתם השופטות והשופטים המצהירים היום אמונים נבחרתם על-ידי הוועדה לבחירת שופטים בזכות מעלותיכם אלה וחזקה עליכם כי במילוי תפקידכם כשופטים אכן תביאו לידי ביטוי את ידיעותיכם בחוק ומשפט לצד אהבת חסד וחתירה לצדק".



    0 תגובות