הפסיכיאטר המחוזי: "מבחינתי הייתי סוגר היום את אברבנאל"

    אבי יעקב 3 Comment on הפסיכיאטר המחוזי: "מבחינתי הייתי סוגר היום את אברבנאל"

    סיור ייחודי של הוועדה לצדק חלוקתי בבית החולים מעיני הישועה פתח דיון בצורך לרפורמה בסוגיית איכות האשפוז בבתי החולים הפסיכיאטריים בישראל • יו"ר הוועדה חה"כ מיקי זוהר: "זה לא מוסד פסיכיאטרי – זה בית מלון חמישה כוכבים". הוועדה קראה לשר הבריאות להפוך את המחלקה לפיילוט ארצי

    ח"כ מיקי זוהר וסגן שר הבריאות יעקב ליצמן צילום: איציק הררי, דוברות הכנסת
    16:43
    28.03.24
    קובי פינקלר No Comments on המל"ל מזהיר: סיכון מוגבר לישראלים במדינות עוינות

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    הוועדה לצדק חלוקתי ושוויון חברתי קיימה ביום חמישי סיור מקיף בבית החולים מעיני הישועה בבני ברק. בסיור לקחו חלק יו"ר הוועדה חה"כ מיקי זוהר וחברי הכנסת יעקב אשר ולאה פדידה שהופתעו מרפורמת הטיפול הפסיכיאטרי אותה יישם בית החולים בעיר בני ברק. "נעשתה פה מהפכה אדירה של הורדת הסטיגמה של מחלות נפש בקרב החברה החרדית", אמר ד"ר עוזי שי הפסיכיאטר המחוזי בתל אביב, "תחום בריאות הנפש נמצא בחצר האחורית של החברה הישראלית. זאת אוכלוסייה בלי קול ובית החולים מעייני הישועה שינה תפיסה אצל ציבור שלם. אתם צריכים לסייר באברבנאל כדי להבין איזה מרחק שנות אור יש בין המחלקות".

    במהלך הסיור אמר ד"ר שי כי מבחינתו היה סוגר היום את אברבנאל. "זה מוסד שפועל בתנאים קשים ביותר. המלצנו למשרד הבריאות על סגירתו אבל ההמלצה לא יושמה". חה"כ זוהר אמר בהמשך כי גם מבחינת צריך שיסגרו את המרכז הרפואי לבריאות הנפש אברבנאל ויפתחו אחד חדש במתכונת של המערך במעייני הישועה. "זה לא מוסד פסיכיאטרי – זה בית מלון חמישה כוכבים. אפשר לעשות חייל גם בפריפריה החברתית", טען היו"ר זוהר, "אין באמת תקרת זכוכית אם מאמינים ועושים את המקסימום".

    פרופסור ישראל שטראוס מנהל המערך הפסיכיאטרי בבית החולים הסביר לוועדה כי הוא פועל מתוך גישה שכל חולה הוא בן אדם, בין אם חולה במחלה גופנית בין אם נפשית. "על כן בנינו את הבניין לבריאות הנפש ברמה מלונאית והיחס הוא נפלא, זה מוכיח את עצמו בכך שאצלנו אין צורך בקשירות". פרופסור שטראוס סיפר במהלך הסיור כי במחלקתו יש 12 אלף ביקורים בשנה וכולם נעשים בהסכמה. "יש חולי נפש שמאושפזים במוסדות אחרים בתנאים תת אנושיים ואנחנו עשינו שינוי תפיסתי. חולי נפש מבחינתנו הם חולים כמו כולם שצריכים טיפול בתנאים הטובים ביותר כדי שיוכלו להבריא ולחזור להיות חלק בלתי נפרד מהחברה".

    חה"כ פדידה ששמעה מצוות המערך על כנסים לטיפול בהפרעות אכילה נדהמה לשמוע כי 600 נשים חרדיות הגיעו לכנס אחד שדן בנושא. "אתם נתתם לטיפול בהפרעות אכילה הכשר כל כך מתבקש", היא אמרה. פרופ' שטראוס טען קודם לכן בסיור כי למרות התפיסה המוטעת שהפרעות אכילה הן מחלה של חילוניים שמושפעת בין היתר מפרסומות, טלוויזיה וכו', דווקא בחברה החרדית הרבה יותר אנשים סובלים מהמחלה. "אנחנו הורדנו את הבושה והסטיגמה שהתלוותה למחלה".

    חה"כ אשר רמז בסוף הסיור כי חברי הוועדה בטח חשבו משהו אחר לפני שהגיעו לביקור מתוך תפיסה סטראוטיפית על בית חולים בעיר חרדית. "בטח דמיינתם משהו אחר בצורות כאלה ואחרות אבל פה בבית החולים רואים חדשנות במערכת הרפואה. ראינו קוד של קדושת החיים וקדושת החולה. זה ממש כמו להסתובב בבית מלון. חה"כ פדידה הודתה: "מעולם לא חלמתי שאראה מה שראיתי פה. יש פה אנשים שפועלים מתוך תחושת שליחות מיוחדת".

    שלמה רוטשילד מנכ"ל המרכז הרפואי חיזק את דברי חה"כ אשר: "אצלנו המטופל במרכז, לא המחלה או הבעיה. זה ככותרת לשירות יוצא הדופן שלנו, למתן יחס חם ולמקצועיות ללא פשרות. לא פלא איפה שאנו זוכים כבר שלש שנים ברציפות במקום הראשון בסקר שביעות רצון המטופלים של משרד הבריאות".

    חה"כ זוהר חתם את הסיור בקריאה לשר הבריאות יעקב ליצמן להפוך את המערך הפסיכיאטרי של בית החולים לפילוט ארצי. "מצאתי בבית החולים הזה מודל של חיקוי בהרבה מאוד פרמטרים. מהפכת הבריאות שהמדינה חווה בשנים האחרונות מתחילה באנשים יצירתיים עם מוח ואמביציה. הוועדה מתכוונת לפנות לשר כדי שמשרדו יקצה מיטות אשפוז נוספות שיאפשרו לחולים נוספים שמגיעים למעייני הישועה את השירות המעולה שמקבלים בבית החולים הזה".



    3 תגובות

    מיין תגובות
    1. 3

      ישר כח לחברת הכנסת היחידה שהגיעה לסיור לאה פדידה, מבין כל חברי הכנסת, היא קלעה בדיוק בנקודה האמיתית והרגישה ביותר: "אתם נתתם לטיפול בהפרעות אכילה הכשר כל כך מתבקש"

    2. 2

      מממההההה למה מה קרה

    3. 1

      מתמודדת עם קרוב משפחה שחווה מספר אשפוזים. והפעם ניסינו את מעייני הישועה חייבת לציין מעבר לתנאים הפיזיים המדהימים היחס שם כל כך אנושי ומקצועי. מודה למלאך שהקים את המקום הזה