אומנות ואמונה: זכויות יוצרים

    עו"ד עומר ינקלביץ' No Comments on אומנות ואמונה: זכויות יוצרים
    13:14
    28.03.24
    מהדורת הבוקר No Comments on ה'מתכון' של האור החיים למנוחת הנפש | הרב צבי אריה אדלר

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    אני בדרכי לפתיחת התערוכה של "אומנות ואמונה" בבית אות המוצר הירושלמי, בה מציגים אומניות ואומנים חרדים יצירה אומנותית איכותית (מבטיחה לסקר בעבורכם בכתבה הבאה) ותוהה מה עלי לומר לאומנים פרט לדברי הערכה והוקרה, ובהבזק של שניה אני יודעת, לצייד את האומנים בכלים נצרכים וידע בדיני זכויות היוצרים.

    אני פונה לקולגה לעבודה ולמי שמיטיב להבין ולהכיר את דיני זכויות היוצרים על בורים עורך הדין יורם ליכטנשטיין, עורך דין. המתמחה בדיני קניין הרוחני, אינטרנט וזכויות יוצרים. ומבקשת ממנו להשיב על שאלות בסיסיות בדיני זכויות היוצרים.

    הפעם נציג סקירה ראשונית וכללית של זכות היוצרים כפי שקבועה בדיני מדינת ישראל. מאמר זה אינו מהווה יעוץ, אלא סקירה כללית בלבד, ויתכן שהאמור בו כללי מדי או אינו מתאים אליכם. אנא היזהרו ואל תסתמכו עליו מבלי לבדוק את עניינכם הייחודי אצל עורך דין המומחה בתחום.

    מה זה בכלל זכות יוצרים?
    בניגוד לעולה במחשבתנו, אין המדובר במונופול מלא בכל השימושים האפשריים ביצירה. היוצר או בעל זכויות היוצרים ביצירה זכאי למנוע מאחרים עשיית פעולות מוגדרות ביצירה ללא הסכמתו. השימושים המוגנים אכן מוגבלים, אך נרחבים בהיקפם. עליהם למשל נמנים השימושים הבאים: הזכות להעתיק את היצירה, לפרסם אותה פרסום ראשון, לבצע אותה בפומבי, לשדרה, ליצור יצירה נגזרת ממנה (כמו תרגום) או להעמידה לרשות הציבור (באמצעות המרשתת – האינטרנט).

    היצירות המוגנות הינן יצירות אמנותיות מסוגים שונים, דוגמת יצירות ספרותיות, אמנותיות, דרמטיות או מוסיקליות. הגנת זכות היוצרים קמה ביצירה בצורה אוטומטית, מבלי שנדרש לבצע פעולה אקטיבית לשם כך. עם זאת, ניתן לבצע פעולות נוספות שיחזקו את מעמדנו כיוצרי היצירה, כגון רישומה של היצירה אצל רשם זכויות היוצרים האמריקאי, תיעוד אחר של תהליך היצירה ועצם היצירה וכמובן הוספת המשפט "כל הזכויות שמורות ל____, התשע"ח-2017".

    על אילו יצירות מגינה זכות יוצרים?
    כל יצירות האמנות מוגנות בזכויות יוצרים (למעט חריגים); החל מהיצירות ה"קלאסיות" דוגמת ציור ופיסול, וכלה ביצירות עכשוויות ומיוחדות (דוגמת עיצוב אתרי אינטרנט, כתיבת מאמרים מקצועיים, עיצוב כלי נגינה, תסריטים, כוריאוגרפיה, במאות, עיצוב בקפלי נייר, עיצוב תכשיטים ייחודיים וכדומה).

    עם זאת, אסור למעשה האמנות להיות אמנות מסחרית, שכן אחרת – היא תוגן באמצעות דיני העיצובים, באופן שונה לגמרי.

    מי בעל זכות היוצרים?
    בעליה הראשון של יצירה מוגנת יהיה יוצרה של אותה יצירה. חריגים לכך הם למשל יצירות שנוצרו עבור או לשימוש מדינת ישראל (שהזכות בהן מוענקת אוטומטית למדינה) או מעסיקו של היוצר (שהוא הופך להיות בעל זכות היוצרים הראשון בה). ביצירה מוזמנת, הדין שונה מעט, אך דין זה פחות רלוונטית ליוצרים שיוצרים עבור עצמם ומוכרים את יצירתם.

    מה משך הגנת זכות היוצרים?
    לאחר תיקון החוק, כיום קבוע משך זכות היוצרים למשך חיי היוצר ועוד 70 שנה. עם זאת, התקופה עשויה להיות שונה ביחס ליצירות שנוצרו בעבר או במדינות אחרות, וחשוב לבדוק זאת.

    איך מאפשרים לאחר להשתמש באמנות שלי?
    מכיוון שהחוק אוסר על שימוש ביצירה מוגנת של אדם אלא בהסכמתו, הדרך הנכונה להתיר זאת היא באמצעות יצירת "רישיון שימוש". רישיון שימוש הוא למעשה אופן ביטוייה של הסכמת האמן לשימושם של אחרים ביצירתו.

    מה כולל הרישיון? זאת יחליט כל יוצר בעצמו (או בהתייעצות עם עורך דינו), אבל כמכשיר – זה הוא המכשיר הנכון.

    כך גם אם רצונכם להשתמש ביצירתו של אחר לצורכי יצירתכם או עסקיכם שלכם, וודאו שקיבלתם ממנו רשיון שתואם לשימוש שלכם ועמדתם בכל תנאיו. רישיון זה צריך לכלול את השימושים אותם תבקשו לעשות ביצירה, את הטריטוריה בה תבצעו את הפעולות ביצירה, את משך הזמן המותר לכם וכדומה.

    מוכנה ומצוידת בסקירה עניינית בעבור האומנים אני נכנסת לגלריה, מבקשת מעורך הדין יורם ליכטנשטיין להכין בעבורנו סקירה עניינית בנושא: אם הפרו את זכויות היוצרים שלי – מה עושים?
    על כך בכתבה הבאה

    אם אתם אומנים יוצרים ותרצו לשתף את הקוראים שלנו, אתם מוזמנים לפנות ולשתף.

    מכירים אומנית / אומן יוצרים מהתחומים השונים ונראה לכם שכדאי לשתף את הקוראים ביצירותיו, ספרו לי עליו ובכלל, לכל שאלה עצה ובקשה: [email protected]

    עו"ד עומר ינקלביץ, הינה מנכ"לית ומייסדת של איגוד האומנים "אמנות ואמונה".



    0 תגובות