הרמטכ"ל איזנקוט בריאיון לעיתון סעודי: "לגבי איראן, יש בינינו הסכמה"

    קובי פינקלר No Comments on הרמטכ"ל איזנקוט בריאיון לעיתון סעודי: "לגבי איראן, יש בינינו הסכמה"

    הרמטכ"ל, רא"ל גדי איזנקוט, סיפק ריאיון נדיר לעיתון הרואה אור בסעודיה והתייחס לנושאים רבים העומדים על פרק, מדיניים וצבאים • דעאש? "הובסו קשות" • חיזבאללה? "אין לנו כוונה לתקוף בלבנון" • וגם: "יש הזדמנות עם הנשיא טרמפ להקים קואליציה בינ"ל חדשה באזור" • הריאיון המלא, בתרגום לעברית

    צילומסך מאתר העיתון
    12:46
    19.04.24
    אבי יעקב No Comments on הלכה למעשה: מרן הגאב"ד הגר"מ גרוס בדרשת שבת הגדול | צפו

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    בריאיון מיוחד ונדיר שהעניק השבוע הרמטכ"ל, רא"ל גדי איזנקרוט, לעיתון סעודי, התייחס איזנקוט למספר נושאים בטחוניים ומדיניים העומדים על סדר היום.

    "שלום לכם. פעם נוספת אני מברך אתכם. מדינת ישראל נמצאת עכשיו במצב הטוב ביותר שלה מבחינה צבאית. התפתחנו רבות, יש לנו כוח צבאי, מודיעין, חיל אוויר, חיל רגלים שנמצא במצב הטוב ביותר, וכולם יודעים זאת. אנו זוכים משום כך להערכה רבה מהמדינות המתונות באזור. בנוגע לאתגרים, בעבר האיום היה מצבאות של מדינות כמו צבא סוריה וכדומה. היום, ישנם אזורי מתיחות נפיצים כמו לבנון וחיזבאללה, הגדה המערבית, עזה, סיני, סוריה. אירועים טקטיים מקומיים יכולים לגרום לעימות אסטרטגי נרחב. יחד עם זאת, האיום האמיתי והגדול ביותר באזור היא איראן. יש לה שלושה דברים חשובים שהיא פועלת על פיהם. הראשון, תוכנית הגרעין שהוקפאה באופן זמני ואין כל ספק באשר לכוונות של איראן להשיג יכולות גרעיניות".

    "שנית, כפיית השפעתה על האזורים השונים והפעלת זרועות לביצוע משימות, כמו חיזבאללה, חות'י, גא"פ. שלישית, איראן מנסה לשנות את חוקי המשחק באזור באמצעות העברת ידע, בניית מפעלי נשק, ואספקת נשק מתקדם ומל"טים, הם משקיעים כסף רב במלחמה ובמליציות השונות".

    "במקביל, יש מדיניות אמריקאית להקים בריתות כדי להלחם בדאעש. הם הצליחו בכך. ארה"ב מנסה גם לחזק ולתמוך בציר הסוני המתון באזור מבלי להכניס צבאות או להילחם בשטח. מצד שני, יש מדיניות רוסית שמסתכלת אך ורק על האינטרסים הרוסיים בסוריה, הרוסים יודעים היטב איך להסתדר עם כל הצדדים. הם כרתו ברית עם אסד, איראן וחיזבאללה מצד אחד, עם האמריקאים במלחמה נגד דאעש ועם תורכיה ואיתנו במסגרת מנגנון מניעת החיכוך שעובד בצורה מצוינת".

    כנשאל הרמטכ"ל "מה בנוגע לדאעש בסוריה?" ענה "אם אנחנו מסתכלים על מפת שליטת דאע"ש לפני חצי שנה בסוריה, ומשווים אותה להיום, אנו יכולים לראות שדאע"ש הובס קשות, ושחיסול הארגון הזה הפך להיות קרוב. אולם, הרעיון הזה יכול לחזור בשמות וארגונים אחרים בסוריה ובאזור".

    מה איראן רוצה לדעתכם?
    "אפשר לראות את התוכנית האיראנית שהיא שליטה על המזה"ת באמצעות שני סהרים שיעיים: הראשון, מאיראן דרך עיראק לסוריה ולבנון. השני, דרך המפרץ מבחרין אל תימן ועד הים האדום. חייבים למנוע מזה לקרות באזור. יש תקווה בהצהרות ובנאום של הנשיא האמריקאי טרמפ שאמר שיש צורך למנוע את תוכנית הטילים האיראניים וההתבססות בסוריה ועיראק. אני רואה בכך תקווה לאזור".

    "בדבר הזה יש הסכמה מלאה ביננו לבין סעודיה, שמעולם לא הייתה אויב או שנלחמה בנו ואנו נלחמנו בה, אני חושב שיש הסכמה מלאה ביננו ובינם בכל מה שנוגע לציר האיראני. אני השתתפתי במפגש רמטכ"לים בוושינגטון וכששמעתי מה הנציג הסעודי אמר מצאתי שהוא תואם לגמרי מה שאני חושב בכל הנוגע לאיראן והצורך להתמודד אתה באזור והצורך להפסיק את תוכנית ההתפשטות שלה".

    איך אתם רואים את המדיניות האמריקאית של ממשל טרמפ? נשאל הרמטכ"ל והשיב: "יש הזדמנות עם הנשיא טרמפ להקים קואליציה בינ"ל חדשה באזור, צריך לבצע תוכנית אסטרטגית גדולה וכוללת, לעצור את הסכנה האיראנית. אנו מוכנים להחליף מידע עם המדינות הערביות המתונות, כולל מידע מודיעיני וכדי להתמודד עם איראן".

    לשאלה "האם שיתפתם את סעודיה במידע בתקופה האחרונה?" השיב איזנקוט "אנו מוכנים לשתף מידע אם יש צורך בכך. יש אינטרסים משותפים רבים בינינו לבינם".

    באשר למצב הסורי ולדיווחים אודות סיוע לארגונים בסוריה, אמר הרמטכ"ל: "יש לנו מדיניות ברורה. לא להתערב במלחמה בסוריה, אלא אם אנחנו רואים ניסיון לפגוע באחים שלנו הדרוזים. אנחנו התערבנו בחדר, הכנו טנקים בחרמון והזהרנו את ג'בהת אלנוצרה על כך שאנו נתקוף אותם אם הם יכנסו לחדר. בכך הסתיים המשבר" הרמטכ"ל התייחס לדיווחים לפיהם ישראל מסייעת לארגונים הנלחמים בסוריה: "זו רעות רוח, ודברים משוללים יסוד. אלנוצרה ודומותיה הם אויבים שלנו כמו דאע"ש. יותר מפעם אחת תקפנו אותם. אנו מסייעים לכפריים בגולן מבחינה רפואית ואנו מסייעים לאחינו הדרוזים, אנו מסייעים מבחינה הומניטארית בלבד".

    לשאלת המראיין "מה בנוגע לנוכחות האיראנית בסוריה?" איזנקוט ענה: "דרישתנו היא שחיזבאללה יעזוב את סוריה ושאיראן והמיליציות שלה ייסוגו מסוריה. אנחנו אמרנו בגלוי ובאופן שקט וחשאי שאנחנו לא נקבל התבססות איראנית בסוריה באופן כללי ובמיוחד התרכזות שלהם ממערב לכביש דמשק-סוידאא. אנו לא נרשה שום נוכחות איראנית, הזהרנו אותם מבניית מפעלים או בסיסים צבאיים ואנו לא נרשה זאת".

    המצב הלבנוני שסעודיה מעורבת היטב בו עם התפטרותו של ראש ממשל לבנון, אל חרירי, שהודיע על התפטרותו סעודיה ועדיין שוהה בה, אמר איזנקוט "המצב הלבנוני מורכב, הצעד של חרירי בהתפטרות מריאצ' היה הפתעה, אבל אני רואה שחיזבאללה החל להרגיש לחץ פיננסי, הוא נכנס לבעיות חומריות גדולות, אנחנו רואים גם ירידה בתמיכה בחיזבאללה, ויש גם רעידות וסדקים ברחוב התומך בחיזבאללה, ויש גם הפגנות בדאחיה – דבר שלא ראינו בעבר".

    "בצל המשבר שם, יש מי שאומר שישראל תתקוף את חיזבאללה בלבנון?" נשאל וענה: "אין לנו כל כוונה ליזום התקפה על חיזבאללה בלבנון ולהגיע למלחמה אבל לא נקבל איום אסטרטגי על ישראל. אני שמח מאד מהשקט שנמשך 11 שנים. מצד שני אנחנו רואים ניסיונות איראניים שעלולים להביא להסלמה, אבל אני לא רואה סיכוי גבוה לכך בשלב הזה. חיזבאללה ניסה בתקופה האחרונה והצליח להכניס קצין שלו לתוך המוסד הביטחוני הלבנוני, למרות הרצון של חרירי לבנות מדינת מוסדות מבלי שחיזבאללה יהיה שותף בה".



    0 תגובות