בדקתם שמן, מים? • בדקו את עצמכם האם אתם מוכנים לחורף

    חיים כץ 1 Comment on בדקתם שמן, מים? • בדקו את עצמכם האם אתם מוכנים לחורף

    מים באוזניים של הילדים גורמים לדלקות אוזניים כן או לא? • בעידן של היום אנחנו חשופים לכמויות של תכנים וניזונים ממיתוסים שונים שחלקם לא נכונים בעליל • שוברים מיתוסים ומתכוננים לחורף בריא

    צילום: Yonatan Sindel/Flash90
    12:46
    19.04.24
    אבי יעקב No Comments on הלכה למעשה: מרן הגאב"ד הגר"מ גרוס בדרשת שבת הגדול | צפו

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    "צינון עובר לבד", "ויטמין C מונע מחלות" ו"חיסון נגד שפעת גורם לשפעת"; מי מאיתנו גם לא שמע על הסגולות של מרק עוף של סבתא? אינספור עצות לגבי מה כדאי לעשות ומה שאסור בשום פנים לעשות בחורף, אנו שומעים מכל עבר. ד"ר דורון דושניצקי, מומחה לרפואת ילדים בלאומית שירותי בריאות, מסביר לנו על ההיבטים הרפואיים של מיתוסים נפוצים בנושא מחלות החורף.

    1. צינון לא עובר לבד! צריך טיפול תרופתי.
    זה נכון שהצינון יעבור גם ללא טיפול, אך מדוע לסבול? כשאנחנו חולים ויש לנו זיהום או חום – ברור שכדאי שניקח תרופות, בכדי שהמצב לא יחמיר. כשמדובר בצינון, אפשר אמנם לא לקחת תרופות, אך הימנעות זו תהיה מיותרת. למה לא למנוע מעצמנו סבל, אם יש לנו את היכולת לעשות זאת? התסמינים של המחלות הללו טורדניים ולא נעימים, ואין טעם שנסבול שלא לצורך. יש סיכוי רב יותר שאם ניקח תרופות בצורה מבוקרת, התסמינים יעברו מהר יותר, בעוד שאם לא נקבל אף טיפול אנחנו נסבול שלא לצורך ואולי אף נדביק אחרים.

    2. חיסון נגד שפעת גורם לשפעת?
    לא נכון. החיסון נגד שפעת מורכב מנגיפים מתים ומפורקים לחלקים. לנגיף המפורק אין שום יכולת להרכיב את עצמו בחזרה או ליצור מחדש את הנגיף המקורי בתוך הגוף, ועל ידי כך להדביק אותנו במחלה. החיסון נגד שפעת הינו בעצם החדרת חלקי הנגיף אל תוך הגוף, שמביא לכך שהמערכת החיסונית תזהה את הנגיף האמיתי במקרה והוא חודר לגוף. במצב של חדירת הנגיף לגוף המערכת החיסונית מוכנה לקראתו ותוקפת.

    3. מותר לצאת עם שער רטוב?
    השיער הרטוב בפני עצמו לא יכול לגרום למחלות או להידבקות, אך חשוב לאלו שגרים במקומות הקרים במיוחד לשמור על חום הגוף והסביבה בכדי לשמור על מערכות ההגנה של הגוף. אם מערכת ההגנה נפגעת, הגוף חשוף יותר להידבקות במחלות. לכן אם תלכו עם שיער רטוב בחוץ בכפור, אתם בעקיפין עלולים לחלות.

    4. ויטמין C במקום תרופה?
    לא נכון. עד היום לא נמצא המחקר שהוכיח חד משמעית שוויטמין C מונע מחלות חורף. ויטמינים אכן חשובים לתפקוד הגוף באופן כללי, אך בישראל משופעת הפירות והירקות, יש במזון שאנו צורכים די ויטמינים, על מנת שהמערכות שלנו יקבלו את מה שהן צריכות ויתפקדו כראוי.

    5. מתי אצל ילדים זה נקרא חום?
    אצל ילדים, בשונה ממבוגרים, טמפרטורת גוף נחשבת לחום רק החל מ-38.1 מעלות. אין חובה אוטומטית לתת לילדים תרופות להורדת החום כל עוד הוא לא מגיע ל-38.5. אם הילד סובל מתסמיני החום גם בחום גוף שכזה, ניתן לתת לו תרופות להורדת החום, על מנת להקל עליו, או ניתן גם להשתמש בכל מיני שיטות אחרות כמו למשל אמבטיות פושרות, או אמצעים לא תרופתיים אחרים. אם הילד אינו מראה סימנים של סבל או כאב אין צורך לדחוף לו תרופות סתם. חשוב מאוד להשגיח כל הזמן ואם עולה החום לטפל מידית ולדבר עם רופא.

    6. העיקר זה מה שמתלבשים הילדים בחורף!
    נכון חלקית. הגוף צריך לשמור על חום סביר, אם נאבד מטמפרטורת הגוף הרצויה, המערכות הפנימיות עלולות להינזק, מה שגורם למערכות ההגנה בגוף לתפקד בצורה פחות טובה. איבוד חום הגוף משפיע בעקיפין על ירידה במערכת החיסונית, דבר שעלול לגרום לגוף שלנו להיות פחות חסין מפני הידבקות במחלות ווירוסים.

    7. מים באוזניים של הילדים גורמים לדלקות אוזניים!
    לא נכון. ילד שאין לו חורים או נקבים בעור התוף לא נמצא בכלל סכנה. הגוף יודע להתמודד עם הדברים הללו ויודע למנוע ממים לחדור לתעלת האוזן. גם במקרה שטיפת מים אחת או שתיים מצליחות להסתנן לתוך האוזן, הגוף יודע איך להוציא אותן בעצמו, על ידי הפיכתן לשעווה באוזן החיצונית, או על ידי יצירת בועה שתתנקז עצמונית עם נענוע הראש. ילדים שסבלו בעבר מדלקות אוזניים כרוניות ושידוע שיש להם נקבים או חורים בעור התוף, יותר חשופים לבעיה הזו (וגם במקרה כזה הסיטואציה תהפוך לבעייתית, רק אם תשפריצו מים ב-90 מעלות, לתוך האוזן). אין להימנע מלהרטיב את ראש הילד או לפחד לרחוץ אותו.

    8. הכי חשוב להרגיש טוב: מרק עוף ותה חם!
    נכון חלקית. אין שום מחקר או נתון סטטיסטי שיתמוך במיתוס הזה. בחורף, כשאנו מכניסים לגופנו מזון מחמם ומנחם, כמו מרקים שונים, תבשילים חמים ותה מתוק זה גורם לגוף להתחמם. דבר זה יוצר אצלנו תחושה מרוממת רוח, שגורמת לחיזוק הגוף בעקיפין. במקרה הזה הנפש משפיעה על הגוף באופן ישיר ובצורה חיובית. אלה כנראה לא מרכיבי המזון עצמם שתורמים, אלא ההשפעה של המזון החם. כמו כן המזון החם תורם להעלאת חום הגוף ובכך תורם לשיפור עמידות הגוף, בפני מפגעי מזג האוויר.

    9. מעבר בין טמפרטורות גבוהות לנמוכות, עלול לגרום למחלות?
    אכן. לגוף יש קצב הסתגלות משלו, כאשר המעברים החדים הללו גורמים לו לצאת קצת מאיזון ולשבש את המערכת החיסונית. לוקח לגוף זמן מסוים על מנת להתרגל לטמפרטורה החדשה, לכן כשעוברים בין מדינה למדינה, או מחדר חם לרחוב קר, אם מדובר במעברי טמפרטורה קיצוניים, זה עלול לגרום לגוף להוריד את המגננות למספיק זמן, כדי לחטוף וירוס או מחלה.



    1 תגובות

    מיין תגובות
    1. 1

      מה חורף איזה חורף כנראה הקב"ה לא התרצה עדיין לסלוח לנו על עוונותינו ועד שנעשה תשובה אמיתית אנחנו נרגיש כמו עכשיו בהרגשה של אמצע תמוז כפשוטו שרוולים מקופלים גופיות קצרות וכו' ב27 מעלות (אולי בכלל זו שנת בצורת חמורה)