שאינו יודע לכתוב: איך תזהו ילדים מתקשים

    אתי קצבורג No Comments on שאינו יודע לכתוב: איך תזהו ילדים מתקשים

    הם שונאים לעשות שעורי בית ומטלות בית הספר מדאיגות ומעצבנות אותם ולפעמים כל מה שצריך זה לבדוק מדוע זה כך ומה הגורם? • לטפל בבעיות בעודן קטנות

    כיתה • אילוסטרציה
    12:46
    19.04.24
    אבי יעקב No Comments on הלכה למעשה: מרן הגאב"ד הגר"מ גרוס בדרשת שבת הגדול | צפו

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    כל אמא מתמודדת עם האתגר הזה – אתגר הכתיבה של הילדים, מתברר כי הדבר אינו פשוט כל כך וכדאי גם לשאול את הילדים החמודים שלנו שזה עתה החלו לכתוב. חשוב לדעת שככל שנקדים באיתור ליקויי כתיבה, כן ייטב הדבר עבור התלמיד. המדדים לאיתור קשיי כתיבה הם:

    1. אופן הכתיבה: שימו לב שצורת אחיזת העיפרון השפעה רבה על הכתיבה ועל המאמץ הפיזי. כתיבה תקינה דורשת השקעה מסוימת של כוח פיזי, אך כתיבה לקויה תדרוש מהכותב להשקיע כוחות – יתר והוא יתעייף לאחר כתיבת מילים ספורות.

    2. קריאוּת הכתב: כשעובדים על עיצוב הכתב, הדגש הוא על היותו אמור להיות קריא. כתב יד שאינו קריא עלול להעיד על ליקוי כתיבה.

    3. שגיאות כתיב: אנו מצפים מילד לכתוב נכון בלי שגיאות כתיב, בהתאם לגילו ולרמתו.

    אם שמתם לב שילדכם מתחמק מכתיבה, שונא לכתוב או רואה בכתיבה "עונש", יש לבדוק אם מדובר בקושי בכתיבה. אפשר גם לבדוק את מהירות הכתיבה שלו כדי לאתר קשיי כתיבה. כתיבה איטית מאוד, עשויה להצביע על קשיים מוטוריים. כמו גם, כתב לא קריא – אין מרווח נכון בין האותיות והמילים, אותיות הפוכות וכולי – עשוי ללמד על קושי בכתיבה. גם כתיבה מאומצת יתר על המידה, הגורמת להתכווצות שרירי היד ולהתעייפות מהירה לאחר כתיבה של מספר מילים, מעידה על בעיה.

    במידה ואבחנתם כי לילדכם יש קושי כלשהו בכתיבה, יש לגשת לאבחון מקצועי. באבחון יאתר המטפל את שורש הבעיה ממנה סובל הילד. הוא יבדוק אם הבעיה היא מוטורית מולדת, יבחן אם קשיי הכתיבה נובעים מאחיזה לקויה של העיפרון בשל שרירים רפויים וכדומה. לאחר מכן, לפי התוצאות שיתקבלו יקבלו ההורים הנחייה לגבי המשך הטיפול.

    חלק מלקויות הכתיבה יטופלו באמצעות ריפוי בעיסוק. פעמים רבות יקבלו ההורים הנחיות לביצוע תרגילים בבית במקביל לתרגול ולהעתקה נכונה. העתקה מביאה אותו למס' מטרות:

    – כתיבה רציפה ומהירה.

    – כתיבה מסודרת ויפה יותר.

    – התבוננות במילה ובאותיות ממנה היא מורכבת ובצלילים.

    ילד שמרבה לכתוב בשגיאות, יטופל בהתאם לרמת הקושי שלו. כמו כן גורם משמעותי נוסף שישפיע על החלטת הטיפול שיינתן לילד, היא השאלה האם הילד מרבה לקרוא ולפגוש בשפה הכתובה אם לאו. כך או כך היו עירניים מספיק, חשוב לזכור כי הבעיות לא ייפתרו מעצמם.

    המידע באדיבות "שירותי בריאות כללית"



    0 תגובות