קריאה לסדר • כך תזהו בעיות קריאה אצל יורשי העצר

    אתי קצבורג No Comments on קריאה לסדר • כך תזהו בעיות קריאה אצל יורשי העצר

    שימו לב, שקריאה לקויה פוגמת בהנאת הקריאה של הילד ולאחר זמן קצר הוא ימאס בה • איך לזהות בעיות קריאה אצל הילדים? האם מספיק לסמוך על המורים שיפנו את תשומת ליבנו? • סימן קריאה

    כיתה | אילוסטרציה
    14:17
    25.04.24
    קובי פינקלר No Comments on המפתחות בידיים של הקבינט: צה"ל מוכן לפעולה ברפיח

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    קצת יותר מחודשים חלפו מאז נפתחה שנת הלימודים וילדי ישראל צעדו למוסדות החינוך, מי בחשש ומי בשמחה גדולה, כשבלבם תקווה ותפילה להצלחה. בחלוף פרק הזמן ההתחלתי, חשוב לאתר בעיות קריאה ובעיות כתיבה, בקרב ילדים שכבר אמורים לדעת קרוא וכתוב.

    הקריאה היא מרכיב חשוב בהתפתחות החשיבה והלמידה. הקריאה אינה רק קבלת אינפורמציה במובן של שפה, אלא הרבה יותר מכך. היא מפתחת את החשיבה והידע של האדם ומהווה כלי חשוב בהתפתחות הכתיבה בהמשך. ליקויים בקריאה, עלולים להיות אבני-נגף מרכזיים בחיי האדם, מאחר והיא מהווה מרכיב מרכזי בהתנהלות האדם, וכאשר יש קשיים, הדבר משליך על העתיד, הלימודי, החברתי והרגשי של הילד. הדבר גם עלול לחרוץ את גורלו של הילד באיזה מסגרת חיים הוא ילמד בעתיד. שכן, ילד שאינו יודע לקרוא, עלול שלא לקלוט חלק נכבד מהחומר הנלמד וכאשר הלימודים יהפכו למורכבים יותר, יהיה לו קשה יותר.

    כאשר רואים כי הילד אינו מתקדם כיתר בני גילו בשלבי הקריאה, רצוי לפנות עמו לאבחון ולקבלת עזרה, זאת כדי שלא יישאר מאחור. עם זאת, ישנים ילדים שאינם בשלים ללימוד הקריאה. לדוגמא, ילד שאינו בשל להבנת הוראות ויישומן, יתקשה גם ברכישת הקריאה, ובמקרה שכזה יש להפעיל שיקול דעת בצורך ההתערבותי, כי יתכן והזמן יעשה את שלו. רגע לפני שממהרים ופונים לאבחון, חשוב לבדוק האם יש גורמים כמו דלקות או נוזלים באוזניים, עיכוב התפתחותי וכדומה מהן סבל ילד בקטנותו המשליכים על לימוד הקריאה. אז מהם סימני האזהרה המחייבים לפנות לאבחון? קריאה לא מדויקת, קריאה לא רציפה, חוסר מסוגלות להבין את הנאמר וכדומה.

    שימו לב, שקריאה לקויה פוגמת בהנאת הקריאה של הילד ולאחר זמן קצר הוא ימאס בה. הזמן במקרה זה, אינו פותר את הבעיות והן רק מתעצמות ועלולות לגרום להורדת דימויו העצמי של הילד ולהפרעות רגשיות.

    לאחר שהילד אובחן נכון, מהו הגורם לקושי, יש להתאים לו את הטיפול המקצועי. כאשר הקושי של הילד בא לידי ביטוי בחלק של המודעות הפונולוגית, כלומר, הילד אינו מודע לכך שהמילים כוללות הברות, צלילים, ופונמות, נפתח אצלו את המודעות הפונולוגית. אם דילג על שלב התפתחותי, נשלח אותו למקום הייעודי לפיתוח שפה, לריפוי בעיסוק או לרופא התפתחותי. לפעמים רק באבחון לצורך קריאה, אנו מגלים קושי בראייה, ואז נפנה לרופא עיניים כמובן. וכן הלאה.



    0 תגובות