כמה צבאים יש? ברשות הטבע ספרו

    קובי פינקלר No Comments on כמה צבאים יש? ברשות הטבע ספרו

    תוצאות ספירת צבאים שנתית באזור הדרום מצביעות על מצב יציב של אוכלוסיית צבאי הנגב עם גידול באזור נחל פארן

    צילום: חן טופיקיאן
    11:58
    16.04.24
    פנחס בן זיו No Comments on הפיזיקאי מודה: "יירוט הטילים האיראניים – נס מוחלט"

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    תוצאות ספירת צבאי נגב, שנערכה בימים האחרונים על ידי מחוז דרום של רשות הטבע והגנים באזור הנגב והערבה, מצביעות על מצב יציב של אוכלוסיית צבאי הנגב, המוגדרים כמין שעתידם מצוי בסכנה. במסגרת הספירה נספרו בכל אזורי הנגב והערבה בהם יש ריכוזי צבאים 1,151 צבאי נגב. זאת לעומת 1,158 צבאים שנספרו בשנת 2016.

    האזור בו חל גידול בולט יחסית בצבאים שנספרו הוא נחל פארן, מערבית לכביש 40, בו נספרו 130 צבאים לעומת 118 בתקופה המקבילה אשתקד. האזור בו חל קיטון במספר הצבאים הוא אזור נחלים קצב וחיון שם נספרו רק 130 צבאים לעומת 177 בשנה שעברה.

    ריכוז הצבאים הגדול ביותר בנגב ובערבה נמצא באזור צניפים ציחור, שם נספרו 331 צבאי נגב, לעומת 326 צבאים שנספרו ב-2016.

    אזורים בולטים נוספים הם: שמורת טבע עברונה שם נספרו 246 צבאי נגב (לעומת 231 אשתקד), האזור בין כביש 40 לכביש 90 שם נספרו 192 צבאים (לעומת 193 אשתקד) בשמורת החי בר בה נספרו 54 צבאים (לעומת 44 אשתקד) ובאזור מטווח 90 דרום ושיזף שם נספרו 68 צבאים (לעומת 69 אשתקד).

    לדברי ד"ר אסף צוער, אקולוג מחוז דרום ברשות הטבע והגנים, "ניטור אוכלוסיית צבאי הנגב במחוז דרום נערך אחת לשנה כחלק ממעקב ארוך טווח אחר האוכלוסיות. באמצעותו אנו מקבלים אינדיקציה ליעילות הפעולות שלנו בשטח אל מול האיומים הרבים עימם מתמודדים צבאי הנגב ובכלל, בהם לחצי בנייה ופיתוח תשתיות מואצים המצמצמים את מרחבי המחיה של הצבאים, איומי ציד לא חוקי, איסוף לא חוקי ופסול של עופרים, דריסות ולחץ טריפה גבוה כתוצאה מעליה בגודל אוכלוסיות טורפים והכלבים המשוטטים".

    צוער מסביר כי, "באזור בו חל קיטון במספר הצבאים שנספרו כגון נחלי קצב וחיון, יש להתעמק ולשים דגש כדי לבחון את ההשפעות והאיומים השונים על מצב אוכלוסיית הצבאים באזור ולפעול בהתאם. לדוגמא, מצפון לשמורת עברונה משלימים בימים אלו את הקמת שדה תעופה רמון וגדר הגבול עם ירדן. אנו צופים כי הפעלת שדה התעופה והגדלת נפח תנועת הרכבים על כביש 90 תביא לתנועת אנשים רבה ולפגיעה בקישוריות של השמורה לשמורת החי בר שמצפון. בנוסף על כל זה, מתוכננים שטחי חקלאות בצמוד לשמורת עברונה ולהערכתנו תהיה לכך השפעה שלילית על מצב הצבאים באזור וזה גם משהו שנצטרך להתעמק בו".

    צוער מסכם ואומר כי, "רשות הטבע והגנים תמשיך בכל הכוח עם כל המשאבים הקיימים לאורך השנים הבאות על מנת לשמור על אוכלוסיית הצבאים באזור זה ובכלל. בין היתר באמצעות פעולות פיקוח ואכיפה, הסברה, מחקר, הקמת תשתיות תומכות כמו מעברים אקולוגיים ושמירה על שטחים פתוחים לצד קידום הכרזות שמורות טבע".

    צבי הנגב, המוגדר כמין שעתידו בסכנה, הוא אחד משלושת מיני צבאים הקיימים בישראל בהם צבי ישראלי וצבי שיטים. צבי הנגב שוכן באזורים מדבריים פתוחים, בנגב ובערבה, מהנגב המערבי וחוף ים המלח ועד אילת, במישורים ומדרונות ההר. מלבד היופי הטמון במפגש עם צבי בטבע, לצבי, כיונק גדול, חשיבות בשמירה על המערכת האקולוגית – אוכלוסייה גדולה ויציבה של צבאים אוכלת צמחים ומפיצה את הזרעים של הצמחים, כולל עצי השיטה שכל כך חשובים למערכת האקולוגית במדבר, מעצבת את נוף הצומח ומשפיעה על הרכב המינים.



    0 תגובות