ספר תורה בן 200 שנה הושב בטיסה מיוחדת

    קובי פינקלר No Comments on ספר תורה בן 200 שנה הושב בטיסה מיוחדת

    סיפורו המרגש של ספר התורה שהושב לאחר 200 שנה לבית הכנסת ממנו נחטף

    ספר התורה
    13:20
    22.04.24
    אתר קול חי No Comments on "כולנו מסובין": סדר פסח מוזיקלי עם מוישי רוט וחברים • צפו

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    יונייטד איירליינס מחברת בין העבר והעתיד ומסייעת לשתי קהילות יהודיות בשני קצוות עולם: לפני מספר ימים, הטיסה החברה רב וחזן מאזור מפרץ סן פרנסיסקו, מרחק של כמעט 10,000 ק"מ, כאשר השניים השיבו ספר תורה בן 200 שנה ששרד בשואה לבית הכנסת אליו הוא שייך, בצ'כיה.

    ספר התורה והמגילה – שמקורם בבית כנסת בכפר אוֹלוֹמוּץ (Olomouc) שבצ'כיה – שימשה את קהילת "חצי האי סיני" מפוסטר סיטי שבקליפורניה. לפני ובמהלך מלחמת העולם נהגו הכובשים הנאצים להחרים או להשמיד ספרי תורה כדבר שבשגרה; 1,500 מספרי התורה שנבזזו נשמרו בפראג עד שנת 1963, אז הועברו לאנגליה. בשנת 1970 הושאל ספר התורה של אוֹלוֹמוּץ לקהילת "חצי האי סיני" שנוסדה באותם ימים.

    כאשר מספרם של חברי הקהילה היהודית באוֹלוֹמוּץ שב וגדל, הם פנו לקהילה בקליפורניה. "הם שאלו אם נוכל לסייע בתיקון והכשרת המגילה כדי להשיבה לביתה", סיפר הרב קורי הלפנד, שהיה אחראי להעברת ספר התורה לצ'כיה. הרב עלה ביום שלישי על טיסת יונייטד לפרנקפורט כשהוא מלווה בחזן דורון שפירא, שלו קשר אישי עם המגילה: המחותנים שלו, יהודים שנמלטו מאוֹלוֹמוּץ במלחמת העולם השניה, נהגו להתפלל באותו בית כנסת.

    קהילת "חצי האי סיני" השלימה את שחזור ספר התורה כמעט במלואו במהלך השנתיים האחרונות; הספר שב לבית הכנסת בצ׳כיה והפיסקה האחרונה תשוחזר באוֹלוֹמוּץ במהלך טקס חגיגי שיתקיים בסוף החודש.

    מייקל האייט, מנהל הפיתוח הטכנולוגי הבכיר בנמל התעופה סן פרנסיסקו, הוא גם חבר בקהילה היהודית של פוסטר סיטי. הוא היה מי שביקש מצוותי יונייטד בנמלי התעופה של שיקגו וסן פרנסיסקו לוודא שהמסע יעבור ללא תקלות. הרב, החזן וספר התורה עלו בפרנקפורט על טיסת המשך של לופטהנזה לפראג ומשם נסעו ברכב לאוֹלוֹמוּץ.

    שירות הלקוחות של יונייטד סייע בהקדמת העלייה למטוס והקצה תא עילי לאחסון הכבודה המיוחדת. יונייטד גם ארגנה למגילה מושב משלה: ספר התורה בילה את הטיסה כשהוא מונח בביטחה על המושב הריק שבין הרב לבין החזן, ואפילו קיבל כרטיס עלייה למטוס על שמו. יונייטד ווידאה שספר התורה יעבור את הבדיקה הבטחונית ללא בעיות הן בארה"ב והן בטיסת ההמשך בפרנקפורט. הטייסים והדיילים של יונייטד השגיחו על "שלושת" הנוסעים במהלך הטיסה, בדקו שהכל כשורה והם ישובים בנוח.

    "אני נרגש מאוד ואסיר תודה על האופן שבו כולם שתפו פעולה בארגון הטיסה המיוחדת והבלתי נשכחת הזו", אמר מייקל. "משפחת יונייטד שלנו התגייסה כולה ועשתה מעל ומעבר לציפיות של הנוסעים המיוחדים שלי. האירוע שהתרחש היום ממחיש באופן מובהק את השאיפה של יונייטד: לאחד את העולם ולחבר בין אנשים".



    0 תגובות