- רדיו קול חי - -

הסוף לסיילים של סופעונה: הצעת חוק חדשה תחסל את מכירות החיסול

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ איתן כבל, החלה היום (ג') להכין לקריאה שנייה ושלישית את ההצעה הממשלתית לתקן את חוק הגנת הצרכן בכל הנוגע למבצעים או מכירות מיוחדות (מכירת סוף עונה, מכירת חיסול, או מכירה אחרת במבצע). ההצעה נועדה לתקן את המצב כיום שבו עוסקים רבים משתמשים בכותרת "מבצע" או "SALE" לעיתים תכופות, גם אם לא ברור שהצרכן אכן מקבל הטבה או הוזלה במחיר המוצר.

היו"ר כבל אמר בפתח הישיבה כי הצעת החוק חשובה והבטיח כי היא תעבור, הוא קרא לנציגים השונים לתלות את שק הדמעות בחוץ ולא לגרום לחברי הוועדה שברון לב. במהלך הישיבה נשמעו התנגדויות רבות להצעה מצג נציגים רבים של עסקים בתחום המזון, התיירות, האופנה ועוד – והיו"ר כבל הבהיר כי "המטרה היא לוודא שמבצע הוא באמת כזה ולא 'פייק מבצע'", והודיע כי הוא לא מתכוון לנהל משא ומתן להחרגות כאלה ואחרות.

הממונה על הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן, מיכאל אטלן, הסביר כי החוק נולד לאחר שהרשות איתרה בעיה של ריבוי מבצעים פקטיביים, שלא מגלמים הנחה או מגלמים הנחה פחותה ממה שמבטיחים. "זה סוג של הטעייה, הצרכן מקבל מצג שווא של כדאיות – צרכנים רואים שלטי "מבצע" או "SALE" וחושבים ששווה לקנות. להבנתנו הצעת החוק מסירה אי וודאות שקיים היום לגבי המותר והאסור בחוק והיא הפחתת נטל רגולטורי ולא להפך", אמר. עם זאת ציין אטלן כי הרשות לא מתכוונת להחיל את ההצעה במקומות שאין לכך הצדקה. היועצת המשפטית של הרשות, עו"ד חנה וינשטוק טירי, הסבירה את עיקר ההצעה ואמרה כי לפני שבעל עסק יוצר למבצע הוא צריך למכור את המוצר במחיר הקודם במשך 30 ימים, והמבצע עצמו צריך להימשך 45 ימים.

נציגי איגוד לשכות המסחר טענו כי יש סוגי מוצרים כמו רכבים או מוצרי מזון קצרי תוקף שקשה למכור אותם במשך חודש במחיר לפני מבצע.

כבל התייחס לשלל הטענות השונות שהועלו במהלך הישיבה ואמר כי הממשלה הגישה את הצעת החוק לכנסת כי גילתה כשל שוק ולא כי היא מתלהבת לחוקק חוקים בעניין הזה. עם זאת הוא הוסיף כי במהלך הדיון על סעיפי הצעת החוק תנסה הוועדה לתת מענה לחלק מהבעיות שעלו בישיבה.