מרן הראשל"צ הגר"י יוסף: חוק המזונות החדש בא לפגוע בבתי הדין

    איתי גדסי 1 Comment on מרן הראשל"צ הגר"י יוסף: חוק המזונות החדש בא לפגוע בבתי הדין

    מרן הראשל"צ, הגר"י יוסף תקף את יוזמת חקיקת חוק המזונות החדש לשוויון בנטל המזונות בין אבות לאימהות: "החוק מיותר שכן בתי הדין נוהגים בשיקול דעת מרבי"

    מרן הראשל"צ הגר"י יוסף צילום: סהר רם

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    בכנס משותף לעורכי דין ולטוענים רבניים שהתקיים ביוזמתו של יו"ר לשכת הטוענים הרבנים, הרב יעקב קלמן, דנו הנוכחים יחדיו בנושא "סרבנות" והאזינו להרצאות תורניות ומקצועיות מאת דיינים ומומחים בנושא כה כאוב ומוכר זה.

    שיאו של הערב היה עם הופעתו של מרן הראשון לציון ונשיא בתי הדין הרבניים, הגאון רבי יצחק יוסף, שהרחיב את הדיבור על דרך הפסיקה בבתי הדין הרבניים ומחויבות הדיינים לנהוג ע"פ ההלכה ומסורת ללא שיש לדיין רשות לחלוק על ההלכה, במסגרת נאומו תקף גם מרן הראשל"צ את יוזמת חקיקת חוק המזונות החדש שעיקרה השוואת נטל המזונות בין שני ההורים בשווה, הרב הסביר בהרחבה כי החוק מיותר שכן בתי הדין נוהגים בשיקול דעת מרבי בחיוב מזונות כאשר מחד אינם מחייבים אב שאין לו בחיוב מזונות גבוה ובפרט במקרה בו האם משתכרת יותר מהבעל, ומאידך אינם פוטרים את האב מחיובו כל מקרה לגופו תוך התחשבות ביכולתם הכלכלית של האב ושל האם".

    מרן הראשל"צ הטעים כי נדמה שכל יוזמת החקיקה באה לפגוע בסמכויות בתי הדין ולהוציא מסמכות ביה"ד את נושא המזונות דבר שאין לו כל הצדקה וכי יש להמשיך לאפשר לבתי הדין לדון בנושא המזונות כפי שהיה מאז קום המדינה.

    טרם נאומו של מרן הראשל"צ הרצה אב"ד אשדוד הגאון הרב משה אמסלם המכהן גם כיו"ר נציגות הדיינים בישראל, שהרחיב על תופעת הסרבנות תוך שבדבריו התריע כי לצד מקרים שאין ברירה, יש להשתמש במושכל טרם הפעלת כל האמצעיים הכוחניים כנגד סרבן העלולים לעיתים להביא תוצאה הפוכה, הרב הביא מספר מקרים בהם דווקא דרך ההידברות והפעלת שיקול דעת מתון הושגו התוצאות הטובות של מתן הגט המיוחל.

    את הכנס פתח יו"ר לשכת עורכי הדין עו"ד אפי נווה ששיבח את שיתוף הפעולה בין לשכת עורכי הדין ולשכת הטוענים הרבניים ובירך על כך כמו"כ הוסיף שהוא בוחן לבנות מסלול מקוצר ללימודי משפטים עבור "טוענים רבניים ותיקים" זאת כהמשך לשיתוף הפעולה המתהדק בין לשכת עורכי הדין ללשכת הטוענים הרבניים.

    אחריו דיברה מארגנת הכנס ורכזת האקדמאית של כנס העיון, עוה"ד הלנה שמחי, סגנית יו"ר ועדת משפחה ועדת בתי הדין הרבניים בלשכת עורכי הדין, שהעלתה על נס את המגמה מבורכת המתפתחת של שיתוף פעולה בין טוענים הרבניים ועורכי הדין בנושאי בתי הדין הרבניים וכן סקרה את כללי הנושא המורכב של סרבנות הגט וסרבנות בכלל.

    בהרצאתו המאלפת של מנכ"ל בתי הדין, טו"ר ועו"ד הרב שמעון יעקבי שיבח את שיתוף הפעולה בין עורכי הדין והטוענים הרבניים בבתי הדין הרבניים ושיתף את הנוכחים בפעילות הנהלת בתי הדין השוטפת וכיצד למרות כל הקשיים שמערימים עליה גורמים שונים, רואה הנהלת בתי הדין לנגד עיניה אך ורק את טובת הציבור ועושה ככל שביכולתה על מנת לתת את השירות הטוב ביותר, כמו"כ הביע המנכ"ל את דעתו המקצועית לגבי מספר חוקים והליכים שהתפתחו בעת האחרונה.

    בהזדמנות זו קרא מנכ"ל בתי הדין הרבניים לכל מי שבידו לקדם ולזרז מינוי דיינים שימלאו את תקנים של דיינים כאשר רבים מהרכבי הדיינים כיום, הם הרכבים חסרים, דבר שיסייע לבתי הדין לזרז הליכים ולקצר שהות במתן החלטות ופסקי דין.

    מנהל אגף עגונות בהנהלת בתי הדין, הרב אליהו מימון ריתק בהרצאתו את הציבור בדרכי הפעולה ללכידת מעגנים ומעגנות, הרצאה שהותירה את הציבור פעורי פה בשל ההבנה עד כמה מורת הנהלת בתי הדין את נפשה על מנת להציל נפש של עגונה או עגון.

    בהרצאה מאת הפסיכולוגית הקלינית, ד"ר נעמי כהן שעסקה בנושא סרבנות קשר בין הורים לילדים ניתחה ד"ר כהן את הנושא הכאוב, הציגה את ההשלכות החמורות על הקטינים של סרבנות קשר שכזו וכן דיברה על פתרונות אפשריים ורצויים.

    את הכנס חתם יו"ר לשכת הטוענים הרבניים טו"ר הרב יעקב קלמן שהודה לכל הנוכחים למרצים לעוה"ד אפי נווה יו"ר לשכת עורכי הדין וכל הללו שסייעו בארגון הכנס הייחודי המשותף לעורכי דין ולטוענים רבניים כמו"כ הבטיח לעשות למען המשך פעילות משותפת ומבורכת זו גם בעתיד.

    הרב יצחק יוסף הרב יעקב קלמן

    הרב יצחק יוסף הרב אליהו מימון הרב אמסלם הרב יעקב קלמן



    1 תגובות

    מיין תגובות