- רדיו קול חי - -

קחו תרמיל וצאו לדרך: טיול לחופה של כנרת

עצי התמר, לאורך חופי הכנרת, עומדים בימים אלו של הסתיו במלוא תפארתם. אשכולות תמרים מכל הסוגים ממתינים לגדיד שיחל בעוד ימים אחדים. נוסיף לכך את חגיגות 80 שנה להקמתו של קיבוץ עין גב, שיש האומרים ראשון יישובי חומה ומגדל ונקבל טיול טבע, ציונות והמון משפחתיות.

כאשר נוסעים בכביש הראשי העוקף את הכנרת מדרום נכנס תחילה לקיבוץ עין גב החוגג עכשיו 80 שנה להקמתו. כדי להכיר את אורחות החיים בקיבוץ ואת אשר עבר עליו, נעלה מבוגרים וילדים, לרכבת הסובבת בתי המשק אל מול נופי הגולן שפעם איימו על תושביו. ההדרכה הקולית עושה את ההסבר לנוח, מוסיקלי ומעניין. כל קטע דרך מתחלף ההסבר לפי המקום אליו מגיעים ודרכו עוברים. ליד בנין הבטון הגבוה עצירה. כאן הופך להיות ההסבר אישי מחבר הקבוץ יוסי בריל. מסתבר שהמנגינה המוכרת הנשמעת ברקע, "הכל פתוח" חוברה בדיוק על המקום הזה.

חולפים דרך מטעי הבננות, מציצים דרך אבני הבזלת ששימשו את הדייגים לקשירת סירותיהם ומגיעים חזרה לנקודת ההתחלה במגרש החניה למול הנגריה של סבא יוסי. מי שרוצה יכול גם לעלות לספינת הטיולים ולהצטרף בתיאום מוקדם לשיט- דיג. זו חוויה מיוחדת במינה. עולים על ספינתו של מנחם עם לא פחות מחמישה אנשי צוות ומפליגים לליבו של האגם למשך ארבע שעות. החבר'ה פורסים רשת מסביב לספינה והחגיגה מתחילה. גם שטים וגם דגים עם דייגי הכנרת את הדגה הרבה המצויה בו. טלפונים לתיאום: עין גב 04-6659800.

ממול נשקפים מי הכנרת התכולים בינות לעצי הדקל התמירים. הכל שקט. כמה מאות מטרים דרומה ממוקם כפר הנופש. זו עוד דרך להעביר באזור לילה או שניים.

רחוב המייחדים במושבה כנרת
טיול לאורך רחובה הראשי של המושבה כנרת, רחוב המייסדים, הוא טיול לימים של פעם. ברחוב, תמצאו את שמונת מבני המגורים של איכרי המושבה, שני מבני ציבור: המרפאה (כיום מוזיאון המושבה) ובנין בית הספר, (כיום בית המועצה המקומית כנרת). טבעת של חומת בזלת מקיפה את בתי הראשונים שבנייתם נסתיימה ב- 1912. המפורסם בבתים הוא בית טריידל שנבנה על ידי האחים טריידל, מראשוני הציונים בגרמניה. בני משפחת טריידל, אם ושלושת בניה, מצאו את שפת הכנרת כמקום ראוי להקים בית מלון קטן. הברון רוטשילד, ארתור רופין, ואחרים היו בין אורחיו של המלון.

בחזית הבית גדלים עצי דקל עמוסי פרי בימים אלו של תחילת הסתיו, מסביב לבתים האחרים צמחו עצים, שעושים טוב לנשמה. רחוב המייסדים ואתריו נמצאים בתהליך שיקום ושיפוץ ביוזמת המועצה המקומית כנרת ובסיוע המועצה לשימור אתרים. המוזיאון שוכן בבית חפץ. בנייתו הסתיימה בשנת 1911. כאן היה בית מרקחת ומרפאה לתושבי האזור, בקומה השנייה גר החובש יעקב חפץ. בשנת 1927 נפגע הבית ברעידת האדמה ואחר כך שוקם ושופץ וכיום משמש כמוזיאון המושבה ובו תמונות, מסמכים וכלים מראשית ההתיישבות בכנרת ובגליל. המבנה שמש כמרפאה שסיפקה עזרה רפואית לאנשי המושבה החווה ולראשוני המתיישבים בעמק ירדן.

עין קדש
עין פוריה הלא הוא עין קדש, הינו מעין הנמצא במתלול המזרחי של הר פוריה, כקילומטר ממזרח לפוריה עילית. מימיו נובעים מתוך ניקבה ונקווים אל בריכת אגירה. ספיקת המים היא כ-3 מ"ק מים בשעה והמליחות שלהם היא כ-1,200 מ"ג כלור לליטר (בערבית שם המעיין הוא עין אל מאלחה – המעיין המלוח). קק"ל שיקמה את בריכות המים, ואמת המים ופיתחה חניון ובו עצי דקל ואשל, בריכות קטנות, אמת מים, שולחנות פיקניק וספסלי ישיבה בצל העצים, וגשרוני עץ על תעלות המים. שביל ישראל עובר ליד המעיין בדרכו לטבריה ולמושבה כנרת. כאן לפי המסורת, נפגשו שליחי דבורה הנביאה עם ברק בן אבינועם. מסלול טיול יפה מוליך אותנו עד למושבה כנרת ואפילו עד בית המוטור.