אמנות ואמונה: מסע מרתק בין היגיון לדמיון

    עו"ד עומר ינקלביץ' No Comments on אמנות ואמונה: מסע מרתק בין היגיון לדמיון

    מדור חדש: אומנות ואמונה – עו"ד עומר ינקלביץ' במסע בין אומנות, אמונה, השפעות והסיפורים שמאחורי היצירות | הכירו את יואל תורג'מן, עם שושלת מפוארת, אווירה צפתית אחרת, לימוד תורה, מחשבות עמוקות ומכחול אחד..

    "סודות הטבע" | יצירתו של יואל תורג'מן צילום: "רק התחלנו"
    22:46
    23.04.24
    הרב אייל אונגר No Comments on איך נראה את ההצלחה בשגרת החיים

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    מדור חדש בפתח. שנה החלה וריח של התחדשות באוויר. אני נרגשת להביא בפניכם מדור שעוסק באומנות, יצירה ותרבות בציבור החרדי. יש רגעים בהם האומנות שהינה כלי של הנפש והנשמה הופכת למפת דרכים בעבורי, אני לומדת את הסביבה דרכה, ומגלה שלא מעט אנשים יוצרים חיבורים ברבדים השונים דרך אמנות ויצירה
    ניפגש כאן בכדי להיחשף לתכנים של אומנות יצירה ותרבות באיכות גבוהה, אומנות ברוח יהודית, השואבת כח ורוח מבית ישראל סבא.

    נספר על אומניות אומנים ויוצרים העוסקים בתחומים השונים ונלמד על היצירה שלהם על התהליך, הדרך והמניע הפנימי ליצירה, את החיבור לקודש ולאמונה , וטיפים מעשיים למי שחולם לעסוק בתחום. נפרוט על נימי התחומים השונים, אמנות פלסטית וחזותית, תאטרון, מחול, מדיה חזותית, מוסיקה ספרות ועוד.

    ונשיב. נשיב על תהיות ומחשבות, למה הציבור זקוק לאומנות? מדוע חברה צורכת אומנות? מה יש בכלי הזה שמצליח לייצר כל כך הרבה עניין משאבים ואקטיביזם ציבורי, ובעיקר נביא טעימות הפורסות אור על האומנות ברוח היהודית המופלאה והמסעירה המתחוללת בתוכנו על המהפך והשינוי התודעתי אשר מתרחש בקרב הציבור החרדי, ההכלה ההבנה ופיתוח המשאב החברתי האדיר והמשמעותי הזה. וננסה להשיב על הדילמה האלמותית האם באמת ניתן להתפרנס מאומנות, האם הענף מייצר אפשרות תעסוקתית ישימה ואפיק לפרנסה ראוי נתכנס לדקות של רגש נשמה חיבור לקדושה אמונה אינטלקט וחוויה מוזמנים להצטרף אלינו.

    יצירה תורגמן יואל

    סודות הטבע "המעבר של החתימה טובה בספר החיים לקראת שמחת תורה, יואל תורג'מן”

    הגשר המחבר בין ההיגיון לדמיון

    לכבוד חג הסוכות, החלטתי לקחת אתכם איתי למסע לעיר הקודש צפת, בעיר העתיקה בקריית האומנים בין סמטאות הקדושה והאור כשלמרגלותיו ציונו של האר"י ז"ל מתגורר האומן והיוצר יואל תורג'מן, אני מגלה "בית אומן" מיתולוגי המכיל סטודיו בו תורג'מן מצייר ויוצר, וגלריה מרשימה בה מוצגות יצירותיו, לצד בית מגוריו.

    הוא נולד בשנת 1960 בפאריז, ומשמש כמפקח ארצי ואיש הגשר והקשר בין המה"ט למוסדות חינוכיים המלמדים אומנות. משתייך לשושלת מפוארת של רבנים סבו רבי משה תורג'מן זצ"ל היה רבו של הבבא סאלי זיע"א, תורג'מן למד באקסלא בען שבצרפת בישיבה השייכת לזרם הליטאי, היה תלמידו של הרב חייקין שהיה משמש בקודש של החפץ חיים.

    כשנשאל היכן התוודע לאומנות הציור השיב, "כל אומנות באה מחכמת הלב, בפרשת המשכן בבצלאל כתוב "חכמת לב"" לדבריו, שלושה שלבים יש לתורת האומנות, הראשון: נובע מחכמה בינה ודעת. השני: שלב הלימוד וההתבוננות מאומן אקטיבי שיוצר, הפיכתך לשולית האומן באופן פעיל. השלישי הוא השילוב בין מה שלמדנו ומה שנולדנו עמו, היכולת של האומן להביא את עצמו לידי ביטוי אישי.

    מראהו של תורג'מן, ותוכן השיחה מבהירים כי עסקינן ביהודי "ירא שמים" תלמיד חכם עצום הבקיא בכתבי הקודש וקובע עיתים לתורה.

    תורגמן בתערוכה

    הגשר בין היגיון לדמיון | תורג'מן בתערוכה

    איך עולם הקדושה מסתנכרן עם עולם האומנות והיצירה?
    האומנות, היא אוניברסאלית, היא חלק בלתי נפרד מהחיים עצמם. הקב"ה הוא אמן של כל הבריאה, אומן המחשבה, הכח המדמה והמוציא מן הכח אל הפועל. עבודת המשכן זה החיבור בין העולם העליון לתחתון על ידי המלאכות, המשכן הוא אוהל מכוסה בבדים הצבועים בצבעי תכלת וארגמן באופן מופשט לחלוטין, כל אחד רואה את נבכי נשמתו, על ידי ההשתקפות האדם מגיע למצב של בירור עומק לגבי מקומו מול הבורא ומקומו שלו עצמו בעולם.

    תורג'מן מציג את יצירותיו באירועים פומביים ומרכזיים בארץ ובעולם, יש לו שבעה מיליון עוקבים באתר האינטרנט מ-35 מדינות שונות, השנה סיים כ-613 יצירות, ועתיד להיכנס לשיא גינס עולמי לאומן חי.

    כששאלתי אודות ציורו הראשון הוא סיפר, "בגיל 14 הייתי בחדר עבודה של האומן הרב יצחק בזנסון, שנחשב לממשיכו של שגאל, מצאתי שקית עם צבעים שמתי על השולחן ערבבתי צבעים ויצרתי יצירה, זו היתה התחלה של מפעל חיי".

    טיפול באומנות
    "לפני שבע שנים", מספר תורג'מן "הייתי מאוד חולה ולא נמצא פתרון רפואי למצבי, זו היתה קריסה כללית של מערכת השרירים והגידים מלווה בעייפות כרונית והתקפי כאבים נוראיים. ההתבודדות ביער, האמונה האומנות והיצירה גאלו אותי מייסורי. ניצלתי ונרפאתי ללא נטילת תרופות".

    נוכח האנרגיה המתפרצת של תורג'מן התזזיתי והאקטיבי הייתי חייבת לנסות ולהבין לעומק מהי שיטת הפלא עליה הוא מדבר, "כתוצאה ממה שעברתי איגוד הפסיכולוגים האירופי פיתח שיטת ריפוי דרך הסתכלות בעבודות יצירה, השיטה מלמדת תרגילי מחשבה יצירתית"

    הדרך הטיפולית הזו באמת עובדת?
    בוודאי, היא עוזרת למי שמנותק מהסביבה, ומרפא בעיות של לחץ, פחדים, זה טיפול בבריאות הגוף והנפש. ארט תרפיה ברמה גבוהה.

    בימים אלו מציג תורגמן בתערוכה "בין קודש לחול" של "אמנות ואמונה" המרכז לאמנויות ברוח יהודית.

    הוא מציג מיצב הקרוי "מפגש עולמות הקודש והחול", הפותח את הנרטיב של התערוכה כולה, ומזמין את הצופה למסע בזמן. בגובה התקרה תלויה היצירה "אהל אברהם", העשויה יריעת בד מתוחה מארבע פינותיה וצבועה בגווני טורקיז וכחול. על גבי הרצפה, מונח "שעון החול", ובתווך ביניהם ניצב הכיסא הריק, המכונה על ידי האמן "כורסיא". כל אחד מחלקי המיצב נושא בתוכו משמעויות של "קודש" ו"חול", "שמיים" ו"ארץ", "רוחניות" ו"חומריות".

    כך למשל האוהל מהווה סמל רב משמעי המתקשר לאוהל אברהם וליריעות המשכן, כאשר מצד אחד יריעת הבד מסמלת את עולמם של בני האדם החיים בעולם החומרי ומצד שני הצבעים מרמזים על צבע השמיים, המייצגים מבחינה מטפורית את העולם הרוחני, המקודש. הצופה מתבקש להבחין במורכבות זו, ולבחור לאיזה פן הוא רוצה להתחבר. "שעון החול" מונח על הרצפה ומייצג את הארציות של הזמן החולף, אך הוא עשוי מחומר דמוי מראה, המשקף על הארץ את המתרחש בשמיים. גם הכיסא הריק הצבוע בגווני טורקיז וכחול מהווה מטפורה אמנותית מורכבת, המתחברת מצד אחד למוטיב ה"כיסא הריק" באמנות המערבית, ומצד שני זהו מוטיב המאוזכר גם בכתביו של רבי נחמן מברסלב, ומרמז על הכיסא לשכינה.

    המיצב מזמין את הצופה להפוך את החלל בו מוצגת היצירה למקום של מסע. מסע ממשי בעולם הפיזי בין חלקי המיצב, ומסע רוחני בין המשמעויות השונות הנרמזות בו. תנועת הצופים במרחב המיצב, הופכות אותו למעשה למיצג – בו התנועה של הצופה עצמו הופכת לחלק מן היצירה. על פי דברי האמן "הצופה מתבקש לנוע בחלל ולחפש ולבנות את המשכן הפנימי שבתוכו כדי שהריק יתמלא באינסוף". מתוך התיזה האוצרותית. את התערוכה אצרה נורית סירקיס בנק, ראש חטיבת אומנות חזותית.

    תורגמן וכחלון

    תורג'מן והשר כחלון בפתיחת התערוכה

    לפני מספר ימים, בערב יום כיפור יצאה לאור מגילה באורך 18 מטר על קנבס שמכילה את כל 613 יצירותיו. עבודה זו היא הכנה לפרויקט חדשני עליו עובד תורג'מן, תערוכת המאה ה 21, הרעיון נולד בצפת לפני כשנה בבית הכנסת של הצדיק הלבן בעיר העתיקה, לאחר הקפות שניות במנחה של שמחת תורה, מנהג צפתי עתיק על פי האר"י ז"ל, תורג'מן מספר כי בעקבות השירים הריקודים ההקפות והתנועה הוא חווה בדמיונו את המספר 613 מאיר כמו שלט זוהר, "אחרי החג התחלתי לספור וראיתי שאני קרוב להשלים 613 יצירות וגמלה בליבי ההחלטה לסיים השנה את תרי"ג ציורי". מגולל תורג'מן. היצירות יוצגו על גבי גשר העכברה בכניסה לצפת בכוונתו של האמן להציג בגשרים נבחרים נוספים ברחבי העולם.

    "גשר הוא סימבוליות לחיבור בין תרבויות נהרות יבשות בין המוח הימני והשמאלי – הגשר מסמל את החיבור בין ההיגיון לדמיון וזוהי הרי מטרתה של האומנות" חותם תורג'מן.

    שיתוף אישי:
    יצירה, דמות משפיעה בחייך: המבט של מרן ה"בית ישראל" זיע"א.
    אם היית צריך לבחור מקום ליצור בו לבדך לאן היית הולך: הייתי הולך ליער, האדם הוא עץ השדה, אני אדם ברגע שאני עץ השדה.
    ומה היית לוקח איתך: ספר תהילים.
    אם לא היית צייר מה היית: מוזיקאי.
    החיבור של האומנות בהיסטוריה היהודית: אברהם אבינו, שגילה את האלוקות בהסתכלות שלו על העולם.
    טיפ למי שחולם לעסוק באומנות: להאמין בעצמו.

    אם גם אתם אומנים יוצרים ותרצו לשתף את הקוראים שלנו, אתם מוזמנים לפנות אלינו ולשתף.
    מכירים אומנית / אומן יוצרים מהתחומים השונים ונראה לכם שכדאי לשתף את הקוראים ביצירותיו, ספרו לנו עליו.

    ולכל שאלה עצה ובקשה, מוזמנים לפנות באי-מייל: [email protected]


    הכותבת היא עו"ד עומר ינקלביץ, מנכ"לית ומייסדת של איגוד האומנים "אמנות ואמונה" – המרכז לאומניות ברוח יהודית. מבית עמותת "רק התחלנו".
    תחקיר: עדי גילינסקי
    www.artandemuna.org



    0 תגובות