"הרגע בו החלטתי – את החיים שלי אני לא מפספס"

    אתי קצבורג 5 Comment on "הרגע בו החלטתי – את החיים שלי אני לא מפספס"

    בתוך לוח זמנים עמוס בהרצאות, סמינרים ותכנית רדיו פופולארית, הרב יצחק פנגר פינה מזמנו לשיחת חג מיוחדת על ההתחלה | ההחלטה ששינתה את חייו | ממה הוא נלחץ? | וחושף: מיד אחרי החג יצא בעזרת ד' ספר חדש

    הרב יצחק פנגר צילום: קול חי
    9:52
    29.03.24
    הרב אהרן לוי No Comments on מלכודת גיוס החרדים \\ פרשת צו עם הרב אהרן לוי

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    "הרגע הזה בו החבר הטוב שלי מת לי בידיים, ואני – המפקד הקשוח, בן טובים מהרצליה עמדתי חסר אונים, פוחד עד מוות ומבין היטב כי החיים שלי הולכים להשתנות לחלוטין משפט אחד נחרת לי ברגעים הקשים הללו 'פנגר תחיה גם בשבילי ואז הבנתי שאני את החיים שלי לא מפספס'", כך הרב יצחק פנגר פותח את הראיון המרתק, או אם תרצו שיחת חג רצינית עם נגיעות הומור כמיטב המסורת הפנגרית.

    "כבר 22 שנה אני בתשובה, פרק זמן ארוך בו אני לא מפסיק לנסות ולהתנסות, לא רוצה לפספס רגע אחד בחיי" בחיים של הרב יצחק פנגר אין רגע דל. היומיום שלו נע בין עשרות הרצאות אותם הוא מעביר בכישרון פנומנלי ובהומור חד שלא משאיר אף אחד אדיש, סקלת ההרצאות שלו נעה במנעד רחב ומגוון החל מבני 14, מרותקי סמארטפונים, עמוסי פירסינג מקועקעים ועד בני 60 אקדמאים ששייכים לאליטה האשכנזית ברנז'אית. וכן סמינרים וישיבות ובתי ספר בפריפריה בכשרון רב הוא מצליח לג'נגל ולהתאים את שיחותיו והגיגיו, מילים גבוהות לצד סלנג, שליטה בספרי מוסר ובהגות. מעבר לכך, תכנית רדיו פופולארית במיוחד מדי יום חמישי בשעות הלילה הקטנות (חצות עד 02:00). מדהים.

    קשה לתאר את חייו מאחורי הקלעים מבלי לגעת ברקע ממנו הוא צמח ובא, היסטוריה עשירה בלימוד ניסיון וידע מטורף שהפך אותו לאוטוריטה בתחומו.

    טנק, צה"ל
    טנק • אילוסטרציה

    עפר זידון, פלאש 90

    המזרח – רחוק?
    "תמיד המזרח סיקרן אותי חיפשתי רוחניות ומשהו עם משמעות, מקום בו אוכל ללמוד ולצבור ידע חיפשתי דרך לגעת האנשים ולרפא אותם, והמזרח נתן לי את המענה, בדרמסל – צפון הודו התמחיתי בנושא המדטציה, בעיני הבודהיזם והנזירים נראו כחייזרים בדיוק כמו החרדים בזמנו, כמשהו שצריך פיענוח, אך שם למדתי ולמדתי ונחשפתי לעולם הרייקי – עולם בו המגע זה חלק מהריפוי, ועם כל הידע העצום הזה התחלתי להסתובב בעולם, תחילה בארה"ב שם הפכתי למומחה ממש ולארץ חזרתי כשאני מספר אחד בתחום הרייקי ורבים 'משחרים לפתחי' ללמוד את תורת הרייקי המיוחדת".

    כסף, כבוד, תהילה ופרסום איך כל זה נגמר?
    "אמא, הפכה למזכירה האישית שלי, היומן היה מלא שנה קדימה עם סדנאות כלליות וסדנאות פרטיות, בבתי מלון ובבתים פרטיים ואני הייתי מאושר עד הגג, היכולת לגעת בכל כך הרבה אנשים ולהשתמש ביכולות הללו לריפוי ושינוי בני אנוש ריגשה אותי עד כלות ואז יום אחד זה קרה, לסדנאות ששמען יצא למרחוק מגיעות שלוש נשים חרדיות הארד קור עם אושר וברק בעיניים שאין לתאר. בסיום אחת הסדנאות ניגשת אליי אחת מהן ובפיה שאלה "הרב, האם הרייקי כשר?"

    "אופס. היא הפילה אותי, אני עונה באינסטינקט ראשוני, 'תביאי אוכל מהבית, סנדוויצ'ים שתיה, אם את רוצה כשר' לא ממש הבנתי למה הכוונה, מבחינתי כבר הייתי בשלבים הראשונים של החזרה בתשובה, כיפה סרוגה ענקית וג'ינס על ציצית, ובחלק מהדברים בור ממש, אמרתי לה אני מוכן ללכת לבדוק אצל רב האם הרייקי כשר, וכך נפל הפור על הגאון הגדול ר' יצחק זילברשטיין שכידוע מבין גדול ברפואה, הגעתי אל ביתו בבני ברק בכדי להסביר לו מה זה רייקי ולקבל את פסיקתו האם זה כשר או לא, לאחר 10 דקות בהם הסברתי לרב את עיקרי השיטה הרב פסק כי זה פסול, כיון שחלק מהריפוי נעשה ע"י סוג כישוף מסוים זה בעייתי".

    בום, נשמע כמו מגה טראומה
    "באותם רגעים חשכו עיניי, הגעתי הביתה פרצתי בבכי מר כשאני מבין שכל ההשקעה שלי יורדת לטמיון כי אם הרב אמר שאסור מבחינתי זה ייהרג ואל יעבור, ברגע אמיתי של החלטה ביקשתי מאמא שלי לבטל את כל התורים שהיו לי, הכל, ובצעד קיצוני נוסף הלכתי ללמוד בישיבת אור שמח ומשם קרית מלאכי, אחרי עשרה חודשים הפכתי לדתי קיצוני מאד ונישאתי לרעייתי בת למשפחה חרדית שורשית" הוא מספר ואומר בחיוך "מה לעשות נפלה.."

    דת, הרצליה, משפחת אבא ואמא פנגר
    "כבר שנולדתי נראה שניבאו ולא ידעו מה, נולדתי עם השם יצחק ישראל שם לא חילוני בעליל, נקראתי כך על שמו של דודי ז"ל שנפל במלחמת ששת הימים, כילד דיברתי יידיש שוטף והצגתי בפני זקנים בבית אבות ביידיש שוטפת כילד ממאה שערים, זה היה החלום של סבא שלי והוא לא וויתר על זה, כשהייתי בר מצווה קבלתי תנ"ך מתנה ואמא סיפרה לי ששמתי אותו מתחת הכרית ואז היא כבר 'חששה' שמהילד הזה עוד יצמח 'דוס'"

    נמל הרצליה
    ,

    משה שי, פלאש 90

    היום, אתה מחזיר בתשובה בדרכך הייחודית, איך זה קרה?
    "אחרי שנים של 'שבתי בבית ה" כאברך כולל אמיתי שממית עצמו באוהלה של תורה, מגיע אחי שהחל לגלות ניצני תשובה ומבקש ממני לבא לדבר עם החבר'ה, ביקשתי רשות יפה מנוות ביתי והתחלתי לצאת קצת להרצאות לחברים של אחי, וראה זה פלא רב רובם של החברים התחילו להתחזק וחלקם חזרו בתשובה, ואז הבנתי שיש לי כלי מדהים שנקראה דיבור ויכולת השפעה ואני חייב להתחיל לנצל אותו, ומה שעוד קסם לי זה היכולת לגעת באנשים, בנפש שלהם. זה המוטו שלי".

    מה דעתך על עולם התשובה שהתפתח בשנים האחרונות?
    "עולם התשובה היום אחרת לגמרי. אנשים רבים חוזרים ממקום של חיבור לאלוקים מהמקום שלהם ובשינויים שמתאימים להם, קוראים לחלקם חובשי הכיפות השקופות הם מאמינים ומתחברים ממקומות עמוקים מאד, אך בדרך ובקצב משלהם, היום, שלא כמו בעבר שהחזרה בתשובה שלי היתה מכה להורי, כי התופעה הזו הייתה פחות נפוצה, זה לגיטימי יותר עולם החזרה בתשובה קיבל עדנה ורכות ופתיחות. וזו דרך מעניינת ונכונה".

    כחלק ממסע ההרצאות האם היו דברים לא נעימים שנתקלת בהם, האם זיהית עוינות או חוסר הבנה של דברים?
    "אני עובד הרבה עם סטודנטים מכל המכללות בארץ, שזה אתגר מיוחד מאד, לפני מספר שנים עשיתי ליל הסדר לדוגמא לסטודנטים ממכללת עמק הירדן – תל חי במהלך ליל הסדר שרתי את המנון 'התקווה' והוספתי את הנימה שלי ואת הקשר בינו לבין יצאת מצרים, מה שפגע כנראה בחלק מהמשתתפים שלא במודע כמובן, חלק מהסטודנטים קמו ויצאו בהפגנתיות לאחר מכן הגיעה אליי הרכזת ואמרה לי שמה שאמרתי היה לא לעניין וחלק ממש נפגעו ממני, בהזדמנות הראשונה שהיתה לי עמדתי מול הסטודנטים ופרצתי בבכי והתנצלתי מאד, הסברתי כי כל מטרתי זה לקרב ולהרבות שם שמים, ואם יצאתי מזלזל אני מבקש סליחה, מובן שהסמינר הזה הסתיים בתחושת רוממות ועוד כמה לבבות התקרבו".

    יוסף חיים בן ציון ח.24 יצחק פנגר
    ,

    יוסף חיים בן ציון, חדשות 24

    עם אינסוף תכניות בטלוויזיה כמגיש וכאורח איך ההרגשה לחזור לשם מהמקום הדתי?
    "במהלך אחד התכניות פגשתי חבר ילדות בשם חיים אתגר שראיין אותי, שנינו למדנו באותו תיכון, לשנינו תואר אקדמאי ושנינו מאותה העיר, הוא ניסה להבין מה ההבדלים בינינו הרי רכשנו את אותה השכלה, אנחנו מאותה צ'כונה, בני טובים, אז מה נדפקה לי הקופסא, הסברתי לו יש בינינו הבדל אחד, הדברים שאני למדתי מהרגע שחזרתי בתשובה עד היום, הסברתי לו כי אם הוא היה לומד אותו דבר יש מצב שהיום הוא היה נראה אחרת לגמרי".

    מגורים בעיר חרדית למהדרין, ילדים שמתחנכים במוסדות הכי חזקים במגזר, מחד קיצוניות במידה מסוימת מאידך התחככות יומיומית עם קשת רחבה של מגזרים והמון המון ידע איך זה עובד יחד?
    "בתחילה אכן הייתי קיצוני מאד, שקדתי על דלתי התורה והייתי שקוע בדלת אמותיה, לאט לאט הרפיתי מעט מהקיצוניות היום אני מנגן בגיטרה להנאתי, עושה ספורט קצת ליצור באלאנס, אני מצליח לגעת באנשים בדרך של הרצאות, המוטו האמיתי שלי זה לדבר על המכנה המשותף, אשתי תמיד אומרת לי דבר על זוגיות שאולי ייכנס לך משו מזה… אני לא מדבר על דברים שאין להם פתרון, לא מתעסק במקומות בעייתיים שאין עליהם קונצנזוס. מטרתי היא להצליח לקרב כמה שיותר אנשים ממקום של אהבה".

    יש רגעים בהם אתה חש פחד או לחץ?
    "אני מפחד מאד לאכזב, לא נעים לומר אבל אני נלחץ מתכניות חילוניות שלא אצליח לספק את הסחורה הנדרשת, אני מתרגש לפני כל הרצאה ומקווה שה' שמח בי".

    אתה מדבר הרבה על 'להחזיר בתשובה' מה המונח המילוני של זה, למה אתה מתכוון?
    "לחזור בתשובה פירושו שאדם עשה צעד כלשהו והתקדם ממקום אחד לשני גם אם מדובר בצעד אחד, לחזור בתשובה מלשון לשוב להתקדם לכוון התכלית האמיתית לשמה הגענו לפה, לשוב לה' ולחזור למקור החזון שלי זה להחזיר את כל עם ישראל בתשובה, ביום שאצליח אדע שמילאתי את השליחות שלי בחלק הזה".

    ומה עם יהדות התפוצות האם אתה חולם באנגלית?
    "יום יום מגיע אלי חברותא ואנחנו יושבים ללמוד באנגלית, לאור מגיפת ההתבוללות הנוראית שמשתוללת בעיקר בתפוצות המטרה שלי ואני כבר פועל בעניין לעצור את המגיפה ע"י סמינרים ומתן הרצאות בשפה שלהם, ולשם כך אני מתמקצע בשפה".

    החזון של הרב פנגר לא מסתכם בשורה אחת, הוא חולם להקים בית ספר לרפואה אלטרנטיבית בשיטה שהוא פיתח, ולהצליח לגעת באינסוף אנשים ולהאהיב עליהם את בורא עולם בדרכו הייחודית, מיד לאחר החג יוצא לאור ספרו 'המכתב' בו הוא חושף שאלות ותשובות בנושא אמונה וביטחון. הקשר שלו לחג הסוכות מסתכם במשהו שמסביר הרבה מאד, יום הולדתו חל ביום טוב ראשון של סוכות, נראה כי אווירת 'ושמחת בחגיך..' לא עוזבת אותו לעולם.



    5 תגובות

    מיין תגובות
    1. 5

      איזה כתבה יפה!
      ממש נהניתי אף על פי שבד"כ אין לי את היכולת הזאת לקרוא כ"כ הרבה על הצג….

      תודה רבה,
      חג שמח,

      ואיך לא?
      יום הולדת שמח!

    2. 4

      כתבה מרתקת!! יכולה לשמוע את הרב פנגר מהבוקר עד הערב בלי להתעייף…

    3. 3

      יום הולדת שמח לרב מדהים, עם יכולת דיבור מדהימה, סוחפת ומרתקת. תודה רבה הרב יצחק פנגר. לשמחות ולכל טוב. שבוע טוב מועדים לשמחה ושנה טובה ובריאה, אמן ואמן

    4. 2

      אני מכורה להרצאות שלך!
      ואגב גם לי יש יומולדת בחג סוכות, אני מבינה את ההרגשה………
      ברכותיי!