- רדיו קול חי - -

היומן שלה: "את נכה, לכי תחפשי מעסיק אחר"

כולנו רואים את הנכים נאבקים בכבישים.
סוגרים צמתים, משבשים תנועה, יושבים עם ובלי יו"ר ההסתדרות, מבקשים בקשה שלחלק מאיתנו נשמעת הכי לגיטימית בעולם, ולחלק היא נשמעת דרישה לא מוצדקת ומי בכלל חייב לנכים קבצה, בגובה שכר מינימום, אם נכים קשים, מילא, שיקבלו קצבה, הם בכלל מקבלים כבר ניידות ושר"מ, והנחה בארנונה, והטבות מס. למה לנו בכלל לתת קיצבה לנכים שיכולים ומסוגלים לצאת לעבוד.

אז באתי לשאול שאלה נוקבת: "האם אתם, כמעסיקים, מוכנים באמת להעסיק אדם עם מוגבלות באותה קלות כמו להעסיק כל עובד אחר?" האם את, בעלת חנות, תסכימי להעסיק אשה עם מוגבלות בשמיעה, שמדברת בקול כבד ומצליחה לתקשר עם אנשים רק בשפתיים? האם אתה, מנהל עסק, תסכים להעסיק עובד על כיסא גלגלים, שיצטרך רמפה, ודלת רחבה, ושירותי נכים? מתוך 120 חברי כנסת, שלכל אחד לפחות שלושה עוזרים פרלמנטרים בתשלום מדינה ועוד כמה עוזרים נוספים, לכמה מהם יש עוזרים שהם אנשים עם מוגבלות?

האם חשבתם פעם מה הדרך אותה צריך לעבור אדם עם מוגבלות על מנת להצליח להתקבל לעבודה??? כמה קשה זה לעבור סדרת ראיונות למקום עבודה אשר מתאים לך בדיוק, ובסוף ראיון העבודה לקבל את התשובה "העבודה מתאימה לך, אבל אופי המשרה מחייב יכולות שלא תואמים ליכולתך". כלומר, במילים יפות "אתה עובד מעולה, אבל נכה, לך תחפש עבודה במקום אחר". כמה התלבטויות, החל מרגע כתיבת קורות החיים, האם לציין, ואם כן, איך לציין, ועד לרגע ההגעה לראיון, והצורך לבדוק אם הראיון נעשה בכלל במקום נגיש. כמה כאב יש לאדם שכבר קיבל הזמנה לראיון, וכשהוא שואל על נגישות, ברגע זה הוא סותם את הגולל על קבלתו לעבודה. עושים ראיון של חמש דקות, רק כדי לא לעבור על החוק, ושולחים הביתה.

ולא רק הנכים, גם בני משפחתם של הנכים. כמה הורים לילדים עם מוגבלות מוצאים את עצמם מפוטרים מהעבודה, רק כי היה לילד טיפול באמצע זמן העבודה, והם היו חייבים לצאת, כמובן כחלק מהזכות שלהם החוקית, וכבר הם בסכנת פיטורין? כמה פעמים, אותם הורים נאלצים לעזוב את העבודה, או להוריד לחצי משרה, כי נטל הטיפול בילדים מגיע על חשבון העבודה? כמה פעמים זה קורה לבני הזוג של החולים, אשר לא מסוגלים להמשיך כרגיל בעבודה כי הם עסוקים בלרוץ מרופא לבדיקה וכמובן בביצוע מטלות נוספות בבית? וגם כשהם בעבודה, כל מחשבתם נתונה ברגע נתון בן הזוג הנמצא בבית וזקוק לעזרתם…

אז רגע לפני שכולנו מקנאים בכל הנכים שמקבלים אלפי שקלים של קצבאות והטבות, ותוי נכה והטבת מס לרכב, רגע לפני שאנחנו ממשיכים לספור ולמנות כמה השכן הנכה שלי, שהוא נכה אבל נראה חזק כמו שור זוכה לקבל מהמדינה, נזכור כי אותם הטבות וכספים נועדו כדי לתת לנכה מה שהוא כל כך רוצה לקבל כמו כולם, רק פשוט לא יכול. ורגע לפי שאתם, 120 חברי הכנסת, מחליטים איך ומה להצביע על חוק קצבת נכים בגובה שכר מינימום, תעשו שוב בדיקה, תראו כמה עובדים עם מוגבלות אתם מעסיקים, כמה מתוכם בשכר מלא, ותחשבו שוב, אולי, בנוסף להצבעה, אפשר לפעול בעוד דרכים, על מנת לתת לנכים הזדמנות שווה בקהילה.