- רדיו קול חי - -

סיקור בטחוני מקיף: מי נגד מי והאסטרטגיה הביטחונית של ישראל

כשמתבוננים על צה"ל, מערכת הביטחון והסביבה העוינת הסובבת אותנו, ניתן לקבוע כי המאזן האסטרטגי של ישראל השתפר עד מאד אך מנגד, הסבירות להתדרדרות מהירה קיימת כל העת. סיכום השנה החולפת בגזרות השונות המקיפות אותנו מלמד על מספר נקודות מרכזיות וחשובות.

החץ האיראני
המחשבה האיראנית להגיע לחצי סהר החובק את ישראל, מאיראן ועד לבנון, עם התעצבות הסדר החדש, הולכת ותופסת תאוצה. אפשר לקבוע בפירוש כי הציר האיראני, סורי, חיזבללה משיג הישגים חשובים, מאמצים שקיבלו תאוצה לאחרונה הן ביכולת המודיעינית, האווירית, בתחום התשתיות והנמל ימי. 16,000 לוחמים הפועלים על אדמת סוריה הם רק חלק מהמערך הגדול הזה.

הזירה הסורית
ישנה הצלחה גדולה בכיווץ דאע"ש, כשהמהלך הרוסי הצליח למעשה לחבר את כל הגורמים. הרוסים השקיעו בסך הכל 5 מיליארד דולר, ועם כמות לא גדולה של יועצים ומטוסי קרב יצרו תמונה שמחברת בין כולם: בין התורכים לאיראנים, בין האמריקנים לירדנים, בין רוסיה לישראל ובסופו של דבר בתהליך מתוחכם הצליחו הרוסים לרצות את כל הצדדים כולל את ישראל שעמה יש יחסים מעולים (פעם ראשונה שרמטכ"ל ישראלי ישב עם מקבלו הרוסי וישנן פגישות קבועות ותיאומים מסודרים בין שני הצבאות) כשהמטרה היא ליצור שלטון מרכזי. אמנם סוריה לא תחזור למה שהיתה, אבל לישראל טוב שיהיה שלטון מרכזי אחד שאתו אפשר לדבר ולדון. צה"ל תקף השנה 56 פעם בסוריה בתגובה לזליגות הירי וסומן קו אדום שאותו לא יעברו.

חיזבללה
לארגון החיזבללה אין כיום נשק מדוייק (נשק המסוגל לפגוע בדיוק של עד עשרה מטרים. יש מאמץ של שנים להשיג יכולת דיוק אשר תהווה אמנם איום אסטרטגי חמור ( לא משהו קיומי) ובצה"ל בטוחים שבעזרת השם ינצחו את הארגון בזמן קצר עד להכרעתו.

הארגון כיום שונה ממה שהכרנו לפני שלוש שנים. הוא עושה דברים שלא עשה בעבר כמו יכולת איסוף מודיעיני, אש, כלי טייס בלתי מאוישים ועוד. במקביל יש לזכור שהחיזבאללה איבד 2,000 מלוחמיו בסוריה והסיוע האיראני הולך ומצטמצם. המאבק של חיזבללה כיום הוא פנימי בעיקר וגם מותו של ראש מערך האבטחה של נסראללה הוא אירוע פנימי, כך גם נאומיו התכופים של נסראללה המכוונים בעיקר לעם הלבנוני ולוחמיו.

יהודה ושומרון
התיאום הביטחוני עם הרשות לא חזר לימים שקודם הפיגוע בהר הבית וכיום הוא עומד על תיאום עקיף בלבד. הסבירות להתדרדרות גדולה. בשנה האחרונה נמנעו 387 פיגועים (לפני מספר שבועות על אירועי הר הבית זה היה שוב קרוב לכך) אך כרגע יש גורמים מרסנים בשטח.

רצועת עזה
מציאות מורכבת. בפעם הראשונה מזה זמן רב שארגון החמאס משקיע כסף בנושא החשמל והמים מתוך הבנה שמה שיכול למוטט את הארגון זה העם העזתי. כדי לא להביא לנקודת רתיחה הם פועלים בשטח לנסות לייצר מצב טוב יותר.

סיני
דאע"ש בסיני התכווץ אף הוא מאד, כחלק מהמלחמה של 71 המדינות והארגונים נגדו. שיתוף הפעולה עם המצרים טוב ויעיל.

המב"מ – המלחמה בין המלחמות
נעשים מאמצים חשאיים כל העת, תוך כדי שיתוף פעולה בין לאומי. בכל שנה נעשות מאות פעולות שלא נחשפות. על פי פרסומים זרים נעשות תקיפות בסוריה ובמקומות נוספים.

לסיכום, המאזן האסטרטגי של ישראל אמנם השתפר מאד אבל מנגד, הסבירות להתדרדרות מהירה קיימת כל העת.