צפו: במעמד מרשים הוכתר הרב אברהם ווייל כרבה של שטרסבורג

    אבי יעקב 1 Comment on צפו: במעמד מרשים הוכתר הרב אברהם ווייל כרבה של שטרסבורג

    מאות מבני הקהילה בראשות נשיא 'ועידת רבני אירופה' הגר"פ גולדשמידט, רבנים ודיינים מאירופה ומישראל השתתפו במעמד מרהיב שהתקיים בביהכ"נ הגדול • בנאום נרגש אמר הגר"א ווייל: "קטונתי מכל המעשים ותפילתי בחרדת קודש, להיות ראוי להמשיך את שושלת הקודש" • נציג הממשלה מושל 'המזרח הגדול' של צרפת: "לצרפת חוב גדול ליהודים. חלקנו גדול בשואה האיומה ואנו גאים בהתחדשות היהדות, למרות האנטישמיות החדשה"

    9:32
    29.03.24
    ידידיה מאיר No Comments on מטריד: חילול שבת המוני בשביל נאום פוליטי \\ ידידיה מאיר

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    'שטרסבורג של ימינו מחדשת ימיה כקדם וראויה לכתר תורה. יותר מאלף יהודים לומדים מתחנכים וגדלים על ברכי התורה בחינוך תורני עם כוללי אברכים להוראה, מוסדות תורה וחסד והיהלום שבכתר; כולל לדיינות שהוקם על ידי הקונסיסטואר. ראויה שטרסבורג כיום לחזור ולהיקרא; ירושלים של צרפת", כך אמר הגאון רבי פנחס גולדשמידט, נשיא 'ועידת רבני אירופה', במעמד הכתרת הרה"ג רבי אברהם ווייל כרבה של שטרסבורג ואזור הריין התחתון בצרפת שהתקיים בבית הכנסת הגדול בעיר.

    "זכיתם, קהילת שטרסבורג – אמר הגר"פ גולדשמידט – והרב ווייל העולה על כס הרבנות בה כיהנו מצוקי ארץ. גאוני הדורות שספריהם נלמדים בכל בתי המדרש בעולם כולו הוא הגבר הראוי לחיזוק הקהילה ומוסדותיה כאיש אשר רוח בו בין אדם למקום ובין אדם לחברו עדי נזכה כולנו לעלות לארצנו הקדושה במהרה בימנו".

    באמירת 'מה טובו אהלך יעקב משכנותיך ישראל מפי החזן הפייטן אבי אוחיון ומקהלת בית הכנסת הגדול בראשות שארל אקרמן נפתח מעמד ההכתרה שהפך למפגן אחדות מרשים.

    בטקס המרהיב השתתפו מאות מבני הקהילה בראשות הגר"פ גולדשמידט, אב"ד אמסטרדם הולנד הגאון רבי אליעזר וולף, רבה היוצא של שטרסבורג רבי אליקים גרשון גוטמן, רבה של אזור הריין העליון רבי יעקב פחימה, הרב הצבאי האזורי הרב יונתן בלום, רבני שטרסבורג ואזור אלזס, נציג רבנות טולוז הרב יוסף יצחק מטוסוב, רבה של קהילת 'חמדת שלמה' בשטרסבורג הרב מנדיל סממה, נשיא הקונסיסטואר בצרפת מר יואל מרגי, נשיא הקונסיסטואר של אלזס מר ג'ון פול קלינג, נציגי הממשלה והעיריה וראשי קהילות וארגונים מישראל ומאירופה.

    בנאום נרגש לאחר שעיטרוהו הרבנים וראשי הקהילה בטלית אמר הגר"א ווייל: "קטונתי מכל החסדים ובכבוד ובחרדת קודש אני מקבל את הכהונה הרמה בעיר שבה כיהנו גאוני תבל ואעשה כל שביכולתי כדי להיות ראוי להמשיך את שושלת הקודש; אני מודע לאתגרים העומדים לפני ובראשם הצעירים דור העתיד שיש לקרב. לבנות איתם את העתיד על לבת העבר המפואר תוך חיזוק הקהילות ומוסדות התורה והחסד".

    לאחר תפילה לשלום צרפת והקראת מינוי הממשלה ע"י נשיא הקונסיסטואר מר קלינג נשא דברים חמים נציג הממשלה ושר הפנים מושל 'המזרח הגדול' של צרפת מר ז'אן לוק מארקס: "לצרפת חוב גדול ליהודים. חלקנו בימי ממשל וישי היה גדול בשואת יהודי אירופה האיומה ואנו גאים בהתחדשות היהדות, למרות האנטישמיות החדשה המתפתחת באירופה כולה". מארקס גולל דקות ארוכות את תולדות יהודי צרפת לאורך כאלף שנים והבטיח בשם הממשלה כי צרפת תעשה כל אשר לאל ידה במלחמה באנטישמיות בכדי שיהודים יחיו בה בשלווה ובביטחון תוך חופש דת ושמירת מצוות היהדות.

    הרה"ג רבי אברהם ווייל נולד בשטרסבורג וקיבל את הסמכתו לרבנות בבית המדרש לרבנים בפאריס שבראשות הרב יצחק גוגנהיים. בשנת תש"ע מונה כרבה של טולוז שבצרפת ולפני כשנתיים נבחר כחבר הועדה המתמדת של 'ועידת רבני אירופה'.

    הקהילה היהודית בשטרסבורג היא מהעתיקות והידועות באירופה ומיוחסת מאז ימי הרומאים. לאחר מלחמת העולם השנייה שמהלכה גורשו ונרצחו ע"י הנאצים שבו היהודים לשטרסבורג. רבה הראשי דאז רבי אברהם דויטש זצ"ל קרא לגאון רבי אברהם דוד הורוביץ זצ"ל, לימים אב"ד ביה"ד של העדה החרדית בירושלים, לשמש כאב"ד שטרסבורג, עובדה שהיתה נדירה ביססה את הקהילה והפכה אותה למרכז רוחני ותורני בולט בצרפת עם מוסדות תורניים רבים ומערכת כשרות מפורסמת. כרבה של העיר כיהן גם מי ששימש כרבה של צרפת וכנשיא 'ועידת רבני אירופה' שנים רבות הגאון רבי יוסף חיים סיטרוק זצ"ל

    כיום חיים בשטרסבורג כעשרים אלף יהודים המרוכזים בכמה קהילות ובהם; הקהילה החרדית הותיקה עוד מלפני מלחמת העולם השניה, קהילת "עץ חיים", שבראשות הגאון רבי שמואל עקיבא שלזינגר שליט"א, חבר כבוד בועדה המתמדת של 'ועידת רבני אירופה', ומשפחות רבות מבית מדרשם של רבי אליהו אביטבל ורבי גדליה נדל. בעיר פועלים עשרות בתי כנסת ובתי מדרש ומוסדות חינוך מפוארים על טהרת הקודש.

    צילום סטילס: קלוד טרואונג נ'גוק. צילום וידיאו באדיבות: דן לוקלר והקהילה היהודית שטרסבורג. עריכת קליפ: דובי קורן



    1 תגובות

    מיין תגובות
    1. 1

      שקולה ישיבת ארץ ישראל, כקיום תרי"ג [ספרי פ. ראה]