נתניהו בארגנטינה: "הכוח שלנו נובע מהעוצמה הרוחנית שלנו"

    איתי גדסי No Comments on נתניהו בארגנטינה: "הכוח שלנו נובע מהעוצמה הרוחנית שלנו"

    ראש הממשלה נאם בכנס הקהילה היהודית בבואנוס איירס ודיבר על יכולותיה הרבים של ישראל אך לצד זאת הדגיש: "לעולם לא שכחנו את המורשת שלנו, את הערכים שלנו ואת השורשים שלנו"

    ראש הממשלה בנאומו צילום: אבי אוחיון, לע"מ
    9:29
    19.03.24
    התעוררות No Comments on צחוק זה בריא; אבל יש גבולות | פינת אימא מאיר

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    ראש הממשלה, בנימין נתניהו, השתתף בבואנוס איירס באירוע עם ראשי הקהילה היהודית. באירוע הוענקה אזרחות כבוד של העיר בואנוס איירס על ידי חברת מועצת העיר מרסדס דה לאס קאסס.

    "זה ביקור היסטורי" אמר נתניהו "כי זו הפעם הראשונה שראש ממשלת ישראל ביקר במדינה כלשהי דרומית לארה"ב ובחרתי לפתוח את הביקור באמריקה הלטינית דווקא כאן בארגנטינה, יש פה ידידות גדולה ויש פה ידיד גדול, נשיא ארגנטינה מאוריסיו מאקרי, הוא ואני מדברים אותה שפה כלכלית. ואני מצפה בקוצר רוח לביקור הזה מחר ולהידוק הקשרים בין ישראל וארגנטינה, כי ישראל היא כוח עולה כי פתחנו את הכלכלה ושינינו את הכלכלה בישראל".

    "ישראל היום היא מעצמה טכנולוגית קודם כל כי יש בה חופש כלכלי. מאוריסיו ואני מדברים את אותה שפה כלכלית ואני מאחל לארגנטינה את כל ההצלחה בשיתוף הפעולה בינינו למטרה הזאת. ואין ספק שיש שינוי, אנחנו מרגישים את זה, אבל יש דבר אחד שלא השתנה וזאת הקהילה היהודית החמה בארגנטינה, תמיד היא הייתה עם ישראל ותמיד ישראל הייתה איתה, תמיד. קהילה תוססת וחמה, קהילה עם אנשים נפלאים, מותר לי להגיד בשמי ובשם רעייתי, אנחנו אוהבים אתכם בארץ וכאן בארגנטינה גם כן. עברנו תקופות קשות והיום ציינו את ימי הזיכרון לשני האירועים הטרגיים שקרו כאן בשגרירות ובאמי"א והקהילה התבררה כחזקה ואיתנה ויחד אנחנו ממשיכים את הקשר שבא לידי ביטוי גם ב-100 אלף עולים מארגנטינה שתורמים יום יום למדינת ישראל, אני מצדיע גם להם, הנציגים שלהם נמצאים איתנו כאן".

    "זה הדבר הקבוע, הקשר הקבוע בין שתי המדינות והדבר המעניין הוא כמובן מה השתנה בגורל ישראל, כי השתנה משהו. אתה אמרת אגוסטין שהגיעו הנה יהודים במאה ה-19 תחילה ואחר כך בשנות ה-30 אני מוסיף כדי לברוח מאנטישמיות, כדי לנסות למצוא חיים חדשים בטוחים יותר, והיהודים נדדו וחלק מהנדודים של היהודים ברחבי העולם. היהודים לא יכולים היו להגן על עצמם מול האנטישמים, זה היה בלתי אפשרי. אפשר היה לברוח לעולם החדש, אפשר היה להגיע לארצות אחרות ולהחנות שם אבל הדבר שאפיין את החיים היהודים עד הקמתה של מדינת ישראל זה שליהודים לא הייתה יכולת של הגנה עצמית, זה חשוב להבין, זה השוני הגדול שקרה".

    "העובדה שיהודים לא היו יכולים להגן על עצמם, כי אם אנחנו מסתכלים על הדימוי של היהודי, על הדרך שבה תפסו את היהודי רק לפני שבעים או שמונים או מאה שנים, תפסו אותו בעצם כעלה נידף ברוח, היהודי הנודד, היהודי אפילו הפחדן. ואם אתם מסתכלים אחורה זה דבר מפליא משום שאנחנו יודעים שבימי קדם היהודים העמידו את הגיבורים הגדולים ביותר בתולדות האנושות, יהושע, גדעון, שמשון, דוד המלך, המכבים, בר כוכבא, קשה למצוא בימי קדם עמים שהעמידו לוחמים כל כך חזקים, כל כך אמיצים, כל כך נחושים מול כוחות עצומים, לא תמיד הצלחנו, אבל תמיד נלחמנו, תמיד יצאנו להגן על עצמנו, על קיומנו, על חירותנו, זה מה שאפיין את היהודים בימי קדם. האופי הזה של יהודים שהם ידעו להגן על עצמם, זה היה האפיון החזק ביותר, עם תמיד אמרו עקשן אבל בעל יכולות עצומות להתקבץ ברגע המכריע ולהגן על עצמו. היכולת הזאת נעלמה, היא נעלמה כשאיבדנו את ארצנו ואיבדנו את עצמאותנו ולאט לאט, משנה לשנה, ממאה שנה למאה שנה, מדור לדור היהודים איבדו את היכולת לשלוט בגורלם".

    "השינוי הגדול שהתחולל כמובן בא לאחר ששילמנו מחירים. ובמאה ה-19 באותה אנטישמיות שעלתה וגעתה שהביאה את אבותיכם לכאן קמו כמה יהודים שאמרו שפתרון בעיית היהודים תיפתר קודם כל ביכולת של היהודים לשלוט בגורלם על ידי הקמת מדינה משלהם, עם צבא משלהם וזה היה רעיון מהפכני כמובן אבל רעיון אמר שאם היהודים יחזרו לארצם יהודים גם יחזרו לאופיים ושהגורל של תפוצות ישראל ישתנה גם עם הקמתה של מדינת ישראל, כי ליהודים פתאום תהיה בחירה, וכשיבחרו להיות בארצותיהם יעשו זאת מתוך בחירה עצמאית וכל עמידתם וכל גורלם יראה אחרת. לכל היהודים יש את כל הזכויות והזכות המוקנית והברורה לחיות בכל מקום בעולם באופן חופשי, באופן בטוח, באופן עצמאי,  אבל תמיד שמורה זכות אחת נוספת, הזכות לבוא למדינת ישראל, 100 אלף באו, קיבלנו אותם בחיבוק עז".

    "והנה קרה פלא גדול משום מששבנו לארצנו והקמנו את מדינתנו גילינו מחדש את היכולת להגן על עצמנו. אבות הציונות, הרצל, פינסקר, נורדאו ואחרים, 8 גאונים, הם אף פעם לא אמרו שכשתקום המדינה האנטישמיות תיפסק, הם לא אמרו שכשתקום המדינה של היהודים ההתקפות על היהודים ייפסקו, זה לא מה שהם אמרו. הם אמרו שכשתקום המדינה ליהודים תהיה היכולת הכבירה להדוף את ההתקפות האלה וזה בדיוק מה שקרה. לפעמים אני אומר לעצמי זה כרוך במחיר נורא, כבד מנשוא, מי כמוך יודע זאת מרים (בין הנוכחים באירוע – מרים פרץ) וגם אחרים שיושבים כאן יודעים זאת וגם אני יודע זאת, אבל איזה שינוי, איזה שינוי".

    "אנחנו עכשיו הקמנו צבא שנציגיו שנמצאים פה מייצגים לוחמים יהודים שגילו מחדש את רוח המכבים, שלא רק מגנים עלינו ועל עמינו וגם בתפוצות, אלא שאנחנו גם מתווים לעולם את הדרך להילחם בטרור, את הדרך להילחם בברבריות החדשה, את הדרך לעמוד איתן מול כל גלי ההרס הללו, ישראל מובילה את המערך העולמי הזה. ואנחנו בנינו כלכלה, ובנינו טכנולוגיה, ובנינו מדע, ובנינו תרבות, אנחנו מטפחים את העוצמה הכלכלית, הצבאית והמדינית שלנו משום שהיום מדינות העולם מסתכלים ורואים למי יש את הטכנולוגיה לעתיד ולמי יש את הטכנולוגיה להווה להילחם בטרור, מי יכול לפתח מים, חקלאות, בריאות, הגנה נגד סייבר, מי יכול לפתח רפואה דיגיטלית, מי יכול לפתח חקלאות דמיונית כמעט, אומרים ישראל. ולכן היכולת שלנו הצבאית והמודיעינית מחד והכלכלית הטכנולוגית מנגד הם יוצרים לנו שותפויות ומדינות שלא יכולנו אפילו לחלום עליהם לפני כמה עשרות שנים, או אפילו לפני שנים אחדות".

    "ישראל הופכת לכוח עולמי בזכות היכולות שלה, בזכות העם שלה, בזכות העם שלנו. והדבר הזה מקרב אותנו לאסיה, לאפריקה, לכל היבשות וגם כאן באמריקה הדרומית, באמריקה המרכזית וכמובן אמריקה הצפונית. אני יודע שהקשר הזה הוא קשר עוצמתי, אני יודע שבסופו של דבר ובתחילתו של דבר הכוח שלנו נובע מהעוצמה הרוחנית שלנו, מזה שלעולם לא שכחנו את המורשת שלנו, את הערכים שלנו, את השורשים שלנו, את האחדות שלנו. ואני אומר לכם שעם ישראל זה כמו עץ עתיק עם שורשים עמוקים במורשת ובמולדת שלנו אבל אנחנו תמיד שולחים את הענפים כלפי מעלה, כלפי מעלה מעלה, כלפי עולם המחר".

    "ואני רוצה שתדעו שיש תפנית גדולה במעמדה של ישראל לא רק פה באמריקה הלטינית אלא בעולם בכלל, אבל אנחנו יודעים שבכל התפניות הללו, בכל השינויים הללו, בכל האתגרים הללו אנחנו יודעים שיש לנו כוח אחד מרכזי וזה הכוח של עם ישראל, העם היהודי, העם הנפלא זה שיש לו כל כך הרבה עבר וכל כך הרבה עתיד בזכותכם. אני רוצה לברך אתכם בשנה טובה ואני רוצה להגיד לכם את מה שכתבתי בספר היום, ספר הזיכרון למרכז אמי"א כתבתי דבר פשוט שזהו התמצית של מה שאני אומר לכם כאן "עם ישראל חי". תודה רבה לכם ידידים יקרים, שנה טובה לכם".



    0 תגובות