יש עשן עם אש • סיפורו של מעשן כבד

    אתי קצבורג No Comments on יש עשן עם אש • סיפורו של מעשן כבד

    התחלתי לעשן בגיל 15, ובשיאי הגעתי גם ל- 3 קופסאות ביום. כלומר – 48 שנים, בממוצע 2 קופסאות ביום, מבלי להתאמץ

    תמונת אילוסטרציה צילום: Nati Shohat/Flash90
    12:46
    19.04.24
    אבי יעקב No Comments on הלכה למעשה: מרן הגאב"ד הגר"מ גרוס בדרשת שבת הגדול | צפו

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    פרוספר, נרשם לסדנת גמילה של לאומית בעקבות המלצה של חבר. הוא גרר את עצמו למפגש הראשון בחוסר חשק, מצד אחד – רוצה להפסיק, מצד שני עייף מהמאבק, עייף משנים של נסיונות, ובעיקר חולם על הסיגריה הבאה. הרי, כשאתה מעשן 3 חפיסות ביום, רק המחשבה של ישיבה במפגש במשך שעה בלי סיגריה ביד מלחיצה אותך. מה שקרה לו בעקבות הסדנה הפתיע את כל הסובבים אותו, ובעיקר אותו עצמו.

    הנה המכתב ששלח פרוספר להנהלת "לאומית שירותי בריאות" ובו הוא מתאר את התהליך:
    "התחלתי לעשן בגיל 15, ובשיאי הגעתי גם ל- 3 קופסאות ביום. כלומר – 48 שנים, בממוצע 2 קופסאות ביום, מבלי להתאמץ. מעבר לעניין הבריאותי, כלכלית? זה דירה בקומה תשיעית…. מוטרף. פשוט לא לעניין. לא יכולתי להפסיק, ניסיתי כמה בפעמים בחיים ובכל פעם מחדש השתעבדתי לסיגריות. ניסיתי תרסיס הומאופטי שמרססים מתחת ללשון, הצלחתי להפסיק לחמישה חודשים, אבל בכל התקופה ההיא הייתי במין אטרף פנימי. רציתי כל הזמן רק לאכול ולעשן. רק עוד סיגריה אחת. הייתה תקופה שזו הייתה החלטה יומיומית – היום אני מפסיק לעשן, וכל יום מחדש נשברתי. פגשתי חבר שעבר את הסדנה. הוא היה נלהב והחלטתי שאין לי מה להפסיד. התעניינתי והחלטתי שאני נותן לעצמי מתנה ליום ההולדת – להפסיק לעשן. נרשמתי.

    לסדנה הייתי מחויב ללכת בשביל לקבל את הכדורים והלכתי בחוסר חשק, מתוך המחשבה של "מה הסדנה יכולה בכלל להוסיף". הופתעתי. הקבוצה, יחד עם המנחה, היו שילוב מוצלח ביותר. אני חושב שאילייה, שהעביר את הסדנה, הוא קוסם. מרגישים שהוא עושה זאת מהלב, והוא עושה מלאכת קודש. הוא תמך, סייע, עזר והיה שם בשבילי. בסדנה מדברים על נזקי העישון, על איך להתנקות, קבלנו משימות ואתגרים, תרגלנו התמודדות בסיטואציות שונות. מעבר לכך, בסדנה יש לחץ חברתי להצליח, זה מאד מדרבן. זה, יחד עם הכדורים שניתנו פעלו עלי בצורה מדהימה. כיום אני מבין כמה זו הייתה השתעבדות כפייתית. היום אני מתחלחל מזה. כשאני בסיטואציה בה בעבר הייתי מעשן, אני נזכר בזה. לרגע אחד חושב על סיגריה ואז אני נזכר בריח ובטעם וכל החשק בורח. זה פשוט מגעיל אותי. אני, שהייתי הכהן הגדול של עישון, לא מסוגל לסבול זאת.

    אני מרגיש היום כל כך הרבה יותר טוב. אני נושם טוב יותר, פתאום לאוכל יש טעם. פעם הייתי מסוגל לאכול אוכל חריף מאד, כיום אני צריך מעט מאד תיבול על מנת להרגיש את הטעם של האוכל. אני עושה הליכות, מטפל בבריאות שלי. כשהילדים שלי היו צעירים הם היו עושים פרצופים כשעישנתי לידם. היום רק אני מבין כמה חסר התחשבות הייתי, כמה נזק יכולתי לעשות להם בגלל העישון הפאסיבי שהם חוו. אני רואה חברה צעירים מעשנים והפכתי לזקן הטרחן שמבלבל להם את המוח.
    אני אומר לכם, עשו לעצמם טובה ותפסיקו לעשן. זה מיותר. אני אמנם חכם בדיעבד, וכשהייתי במוד של עישון זה הרגיש לי כל כך טוב, אבל בסופו של דבר – זה קשקוש. העישון הזה מדבק, אנשים נסחפים ומתמכרים, והם לא קולטים את הנזק העצום שהם עושים לעצמם ולמי שסביבם."
    בשנה האחרונה גם ב"לאומית שירותי בריאות" בני ברק נפתחו סדנאות מצליחות ביותר לגמילה מעישון. לפרטים יש לפנות למרכז הרפואי של "לאומית" ברח' יהודה הלוי ב"ב.



    0 תגובות