החכי"ם החרדים דורשים: "פתיחת הקברים תיעשה רק ע"פ ההלכה"

    איתי גדסי No Comments on החכי"ם החרדים דורשים: "פתיחת הקברים תיעשה רק ע"פ ההלכה"

    סערת היעלמות ילדי תימן: חברי הכנסת החרדיים דורשים כי פתיחת קברי ילדי תימן תיעשה אך ורק על פי אמות מידה הלכתיות ובפיקוח צמוד של הרבנות הראשית והוראותיה • "אנחנו לא מתנגדים אבל כל הנושא של פתיחת קברים צריך להיות שזור יחד עם ההלכה"

    ח"כ ישראל אייכלר צילום: הדס פרוש, פלאש 90
    10:35
    19.04.24
    הרב אפרים אפשטיין No Comments on חג הפסח: עניין של תודעה

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    חשש כבד מהאפשרות אשר עשויה לאפשר פתיחת קברי ילדי תימן האבודים ללא פיקוח הלכתי הדוק, בדיון שהתקיים בנושא הבוקר בוועדה המיוחדת לפרשת היעלמותם של ילדי תימן מזרח ובלקן ביקשו לאפשר פתיחת קברי נפטרים ללא פיקוח הלכתי הדוק אלא להסתפק בספק הלכה כולל, חבר הכנסת, אורי מקלב דרש כי כל פתיחת קבר תהיה אך ורק בפיקוח הלכתי ובסמכות נציג הרבנות הראשית לישראל עבור כל מקרה לגופו.

    דיון זה מגיע לאחר שורת דיונים של ח"כ אורי מקלב הרבנים הראשיים לישראל ונציגי הרבנות הראשית מול היועצים המשפטיים בכדי להגיע להבנות, מקלב הדגיש כי בדבריו בוועדה כי אנחנו תומכים בכל בירור האמת ואף זו גם עמדת ההלכה התומכת בחקר הייחוס המשפחתי, מה שהיה זו חרפה, העוול הפגיעה והאכזריות והתעללות הפיזית והנפשית תחת חסות שלטונית המדינה שהעלימה עשרות ילדים מחיק הוריהם, ובזה יש לטפל בכל הרגישות אמר מקלב.

    "כאשר מדובר על פתיחת קברים צריך לומר כי העם היהודי מזה דורי דורות מקפיד מאוד בשמירת כבודו של הנפטרים, אנשים מסרו את הנפש עבור דבר זה אשר מבדיל אותנו מאומות העולם, לא מדובר פה באישור להקמת מצבה אלא בפתיחת קברים של ממש, אי אפשר להסתפק באמירה הלכתית כוללת, יש צורך בפסק הלכה והתייחסות לכל מקרה לגופו, בוודאי כאשר מדובר בקברים ישנים אשר לעתים פתיחת הקבר הינה דבר הקשור בקברים הסובבים, הנושא הזה של כבוד המת צריך להיות בתוך הסעיפים הללו בצורה ברורה, יש לזה הרבה השלכות, צריך שיהיה שילוב של ההלכה בכל פתיחה של קבר", אמר ח"כ מקלב, "הפגיעה בנפטרים אחרים בעייתית מאוד ויש להיזהר בכך, אנחנו לא מתנגדים אבל כל הנושא של פתיחת קברים צריך להיות שזור יחד עם ההלכה", סיכם מקלב.

    כזכור, יו"ר ועדת המדע והטכנולוגיה, ח"כ אורי מקלב, הגיש הצעת חוק אשר מעגנת הקמת מאגר גנטי למציאת קשרי משפחה כמענה לפרשת "ילדי תימן". במסגרת הצעת החוק יוכלו הורים, ילדים, אחים ובני משפחה נוספים שמצאו כי הם קשורים בפרשה וסבורים שקרוביהם נותרו בחיים, להצטרף למאגר שיוקם במשרד הבריאות ובמסגרתו תבוצע הצלבה למציאת קשרי משפחה. הרעיון להקמת המאגר עלה במהלך דיוני ועדת המדע והטכנולוגיה שבראשותו. בדיון מיוחד בנושא שערכה הוועדה בחודש יוני האחרון, ציינו גורמי מקצוע ובתי הדין הרבניים כי אין מניעה מבחינתם להקמת המאגר, וח"כ מקלב הודיע כי יקדם את החקיקה בהקדם.

    חבר הוועדה, ח"כ ישראל אייכלר דרש להכניס לחוק סעיף ברור שההליך כולו ייעשה בהתאם לפסיקה הלכתית של הרבנות הראשית ובפיקוח צמוד. "לא יתכן כי משפחות ילדי תימן המאמינים בהשארת הנפש ובתחיית המתים, יעברו כעת פגיעה רגשית וערכית נוספת בפתיחת קברי יקיריהם ללא היתר הלכתי ברור. קבורה יהודית היא ענין הלכתי. יש עמים ששורפים גופות ואינם מתייחסים בחרדת קודש לקברים. היהודים לא פותחים קברים כלל".

    ח"כ אייכלר הקריא את פסק ההלכה של מרן הגר"ע יוסף זצוק"ל שהתיר לפתוח קברים לצורך מצווה אך הדגיש כי לכל מקרה מאפיינים משלו. לכן יש להכפיף את חוק פתיחת הקברים לפסיקה מיוחדת של הרבנות הראשית שתבדוק את הפרטים ואת הפיקוח ההלכתי בשטח בכל מקרה בנפרד.



    0 תגובות