בג"צ הכותל: "כוחותינו לא מספיקים כדי לייצר מתווה חדש"

    איתי גדסי No Comments on בג"צ הכותל: "כוחותינו לא מספיקים כדי לייצר מתווה חדש"

    בג"צ דן הבוקר בעתירת הרפורמים נגד הקפאת מתווה הכותל אך לא הגיע להכרעה • מדברי השופטים ניתן ללמוד כי לא בכוחם לכפות על הממשלה ליישם את המתווה • השופטים ביקרו את הקפאת המתווה "מה קרה פה? היה מתווה, ואז באה הממשלה ואומרת שהוא לא קיים"

    בג"צ • אילוסטרציה צילום: פלאש 90
    13:20
    22.04.24
    אתר קול חי No Comments on "כולנו מסובין": סדר פסח מוזיקלי עם מוישי רוט וחברים • צפו

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    בג"צ דן הבוקר בנושא מתווה הכותל, אך ללא החלטה. זאת לאחר שהנשיאה נאור מתחה ביקורת נגד הממשלה על הקפאת מתווה הכותל, אך ציינה כי לא בטוח שבג"צ יוכל לכפות את הממשלה ליישם את מתווה הכותל שהוקפא.

    כזכור, לפני כחודשיים לאחר שהודיעו החרדים לנתניהו כי לא מוכנים לקדם את מתווה הכותל, הודיעה הממשלה על הקפאת מתווה הכותל שנתן לרפורמים את הכותל הדרומי.

    בעקבות כך הגישו הרפורמים בג"צ על אי יישום החלטת הממשלה. במהלך הדיון אמרה הנשיאה נאור כי במשך שנתיים צוות מנדבליט ישב ועשה מתווה מסוים. ואין לנו יכולת להגיע למתווה אחר".

    נציגי העותרים הודיעו כי הם דורשים גם כעת להשיב את מתווה הכותל שהוקפא וליישמו.

    בתגובה לשאלת הנשיאה נאור, האם הממשלה תסכים לקדם שוב את המתווה, נציגי המדינה בבג"צ הודיעו כי הממשלה החליטה להשהות את יישום המתווה.

    הנשיאה נאור: אתה לא יכול שלא לשאול את עצמך מה קרה פה? היה מתווה, ואז באה הממשלה ואומרת שהוא לא קיים, אתה תוהה מה קרה פה. בית המשפט לא יכול לעשות מתווה כותל, זה חורג מיכולתיו. אני שואלת את המדינה.

    נציג המדינה השיב כי לא נאמר שהמתווה לא קיים, אלא הושהה.

    הנשיאה נאור הגיבה על ההקפאה: "במובן מסוים, הקפאה זה משהו שיותר קל להכשיר אותו. מה זה מקפיאים?"

    בג"צ לא נתן החלטה אך הנשיאה הוסיפה כי הדברים ייבחנו, וכי נראה שבג"צ לא יתן פסיקה כוללת, אלא בחלקים. אך הוסיפה כי "כוחותינו לא מספיקים כדי ליצור מתווה כותל חדש. ניהול הכותל לא יעשה בהכרעה שיפוטית".

    ח"כ אורי מקלב: "אנחנו לא חיים על פי פסיקותיו של הבג"ץ, החלטת הבג"ץ תהיה אשר תהיה אינה תשנה את העבודות הקיימות בשטח מזה דורי דורות, עמדת הבג"ץ ידועה בפסיקותיה כנגד היהדות האורתודוקסית, אנו אזרחים שומרי חוק אך גם פסיקה זו של הבג"ץ לא תשנה את אורחות חיינו,

    על ארגוני הרפורמים אמר מקלב כי "המציאות מוכיחה שפניהם של הרפורמים הנם להפוך את רחבת הכותל לזירת התגוששות ומטרתם לעורר שם פרובוקציות מכוונות בלבד, הכותל הוא מקום תפילה לעם ישראל ולכלל העולם ובוודאי שאין להם מקום בו בייחוד שאינם קשורים לא לירושלים לא לציון ולא לתפילה, זהו מקום שעם ישראל מתאחד בו באווירה המתאימה, אחדות עם ישראל בכותל הינה לצנינים בעיניהם וכל רצונם הוא לקעקע את רצף רצונו העז של עם ישראל לתפילה שורשית, פעם אחר פעם האמירה שיהדות העולם רוצה בכך מתבררת כשקר גס. אין מאחוריהם יהדות אמתית אלא רצון לקעקע את היהדות".

    תגובת הרבנות הראשית לדיון בג"צ: "הכותל המערבי שריד בית מקדשנו הינו המקום הקדוש לעם היהודי ופתוח לכל העם היהודי אין הוא מקום למאבקים פוליטיים לוויכוחים פוליטים מפלגתיים ואין הוא כלי למלחמות דעות ואג'נדות

    "עריכת טקס דתי בכותל שלא על פי מנהג המקום תפגע ברגשות ציבור המתפללים ותיצור מחלוקת ופילוג בעם.

    "על ממשלת ישראל חלה חובה להיוועץ עם הרבנות הראשית לישראל אשר מחזיקה בסמכות על פי חוק לקביעת כללי ההלכה במקום וכל ניסיון לפגוע בסמכות הרבנות בקביעת כללי ההלכה במקום הוא פגיעה בשלטון החוק ובריבונות מדינת ישראל ותגרום לפילוג בעם.

    ארגון ליב"ה מגיב לדיון בבג"ץ בנושא מתווה הכותל, בו קראו השופטים לממשלה לדון שוב בנושא: "התנהלות שופטי בית המשפט העליון בראשות הנשיאה נאור גובלות בביזיון. במקום לגלגל את העותרות המייצגות פרומיל מעם ישראל מכל המדרגות מנסים השופטים לקדם את האג׳נדות האישיות ולכפות על הממשלה את מתווה הכותל שהוקפא על ידה על פי סמכותה. היכולת לעצור את הרפורמים היא רק בשינוי התקנות הנמצא בסמכות שר הדתות, בחקיקה או בהבהרת התקנות", נמסר מטעם הארגון.



    0 תגובות