- רדיו קול חי - -

יצאתי לטייל: עיר הבירה של הדרום

באר שבע וחבל אשכול מחוברים אל העבר יותר מכל דבר אחר. בקרן אחת רחוב אברהם אבינו, באזור אחר בארו של אברהם. צד אחד מתאר את ימי העלייה הראשונים לאזור הנגב בבית אשל, לא הרחק משם הגשר התורכי מימיו של השלטון ההוא, הפארק האוסטרלי המיוחד ובו מלחמת הפרשים האחרונה בעולם וגם הקטר הנושא את המספר 70414.
תחילה לעבר הרחוק עד לימי אבי האומה.

באר אברהם
באר מים עתיקה לצידו של אשל בן 500 שנה מחזירים אותנו לימי התורה בספר בראשית. "ויאמר כי את שבע כבשת תיקח מידי בעבור תהיה לי לעדה כי חפרתי את הבאר הזאת. על כן קרא למקום ההוא באר שבע כי שם נשבעו שניהם". (בראשית כ"א ל- לא) ובהמשך, "ויטע אשל בבאר שבע ויקרא שם בשם ה' אל עולם". בקצה החצר ניתן להבחין בבאר אחרת מתקופה מאוחרת יותר, ובשחזור של גלגל שאיבה עם בריכה קטנה שאליה נשאבים המים. האתר משמש מרכז מידע לעיר ולאזור, כמוקד יציאה למסלולי סיור מאורגנים בעיר וכמרכז מבקרים, הכולל מיצג אורקולי, המתאר את באר שבע מתקופת אברהם אבינו ועד היום . 08-6234613

סיורים במתחם הקטר
במתחם הקטר 70414 ניתן ליהנות מסיורים מודרכים, המספרים את סיפורה של תחנת הרכבת התורכית מאז ועד היום. הסיור מלווה על ידי מדריך – המספר על ההיסטוריה והמורשת של המקום, מרחיב את הידע ומספק חוויה משלימה ומרתקת.
במסגרת הסיור תבקר הקבוצה בשלל אטרקציות ונקודות האתר, ביניהן: מיני מוזיאון אינטראקטיבי של רכבת ישראל, קרון הטרקלין- קרון מיצגים המספר את סיפור הרכבת בארץ ישראל, קטר הקיטור המקורי, גלריה ועוד. 08-6234613

מרכז מבקרים שער לנגב
רעיון המרכז של תנועת אור הוא לחוות את הנגב, להתרגש מנופיו, לשמוע את סיפוריו ההיסטוריים ולהכיר את תושביו. וכל זאת בטכנולוגיות תצוגה חדשות ומפתיעות. זאת לדעת. העיר העתיקה בבאר שבע בנמצאת בתנופה אדירה של שינוי, פיתוח וחידוש של מקומות קיימים והקמת פרויקטים חדשים, וקיימות אטרקציות נוספות. מעבר לאתרים ניתן לצאת לביקור משלים בעיר, לסייר בין הסיפורים והאתרים ולחזות בהתעוררותה של העיר העתיקה החדשה.

הפארק האוסטרלי
הפארק מנציח את החיילים האוסטרלים אשר שחררו את באר שבע מידי הטורקים כחלק ממתקפתו של הגנרל אלנבי לכיבוש הארץ במלחמת העולם הראשונה, ובמרכזו ניצב פסל מרשים של פרש אוסטרלי על סוסו, אשר הובא לארץ במיוחד מאוסטרליה. הקרב, שאת קיומו מנציח הפארק, מכונה "מתקפת הפרשים הגדולה האחרונה בהיסטוריה" ונודע כאחד הניצחונות הגדולים ומעוררי ההשראה שנחל צבא אוסטרליה. כיבוש באר שבע בידי הכוחות האוסטרלים תחת פיקודו של סר הארי שובל ב-31 באוקטובר 1917 היה ניצחון מכריע, כנגד כל הסיכויים, אשר לימים הובנה תרומתו לכינונה של מדינת ישראל.

כשילד ומלווה מגיעים לפארק, תוכנן המרחב כך שיצור מקסימום רגיעה ואפשרות לתפקוד מירבי, יהיו מגבלותיו של הילד קשות ככל שיהיו. המטרה היא שילדים מוגבלים וילדים בריאים ישחקו זה לצד זה בהרמוניה ובטבעיות שכל-כך חסרים בכל גן משחקים אחר.

סביב המתקנים משטח רך ומרופד ולא חול או דשא כדי שיהיה נגיש. המתקנים תוכננו כך, שלכל סוג של נכות 3-4 מתקנים שמתאימים להם. המתקנים נמוכים יחסית, כך שהגישה אל כולן נוחה יותר. למשל, בפארק קרוסלה נגישה בגובה 0, אליה ניתן להיכנס עם כיסאות גלגלים לצד כיסאות לילדים בריאים. ישנה גם קרוסלת רשת לישיבה ועמידה, מאוד בטיחותית.

הנדנדות בפארק שונות ומגוונות ומתאימות לילדים בעלי צרכים שונים. ישנן נדנדות עם תמיכות גבוהות, מאפשר סידור של הידיים והרגליים לילדים עם נוקשות בשרירים. נדנדות רשת – מאפשרות להשכיב ילד מבחינה סיעודית. שני ילדים יכולים להתנדנד יחד. נדנדת רשת גדולה – "קן לציפור" – נדנדת שכיבה גדולה לילדים סיעודיים יותר, ערסלי נדנדה, נדנדה סיעודית תומכת גב בה גם המלווה יכול להתנדנד וכו'.

מתקנים נוספים מנגישים מיומנויות אחרות, למשל, קיר טיפוס מתפתל בדרגות שונות – מאפשר מישוש, גשרי חבלים מתאימים לרמות שונות של תפקוד, מגלשה עם רמפה וגשר שמתאימים לכיסא גלגלים וגם גשר וחבל, מעבר לילדים ברמות תפקוד גבוהות יותר, מבוך רחב המתאים גם לכיסאות גלגלים, המפעיל את חוש מישוש.

רחוב אבא אחימאיר, בין שאול המלך ומצדה, שכונה י"א, באר שבע.

נגב זו – גן החיות המדברי של ישראל
גן חיות בנגב? כן בהחלט. נגב זו הינו גן החיות הגדול בנגב והוא משתרע על שטח של כ- 50 דונם, הגן נמצא במבואותיה המערביים של העיר באר שבע לא הרחק מבית הספר הטכני של חיל האוויר ובסמוך לחווה החקלאית ולכפר רפאל. המסלול בגן הינו מסלול מעגלי החולף על פני כל התצוגות וכל הגן ומתקניו מונגשים באופן מלא לנכים.

בגן מוצגים כ- 150 מינים שונים של עופות, יונקים וזוחלים מהארץ והעולם, חלקם נפוצים ומוכרים, חלקם נדירים ביותר אשר נכחדו מהטבע וחיים אך ורק בגני חיות וחלקם בסכנת הכחדה. מרבית בעלי החיים שוכני הגן נולדו בשבי ורגילים לנוכחות בני אדם בקרבתם, אולם חלק מבעלי החיים הינן חיות בר אשר הובאו לגן מהטבע ע"י פקחי רשות הטבע והגנים ואנשים פרטיים לצורך קבלת טיפול רפואי לאחר שנמצאו פצועים בשטח, בגן הם זוכים לקבלת טיפול רפואי ובמידת הצורך גם שיקום ולאחר מכן, את הבריאים שניתן להשיב לטבע אנו משחררים ואילו השאר משתלבים בתצוגות הגן. אחד מהדברים המייחדים את הגן הוא בכך שקהל המבקרים יכול להתבונן בבעלי החיים מקרוב מאוד ובכך להבחין בפרטים קטנים וחשובים המאפיינים אותו.

ייחוד חשוב נוסף הוא, שבניגוד לגני חיות אחרים אנו דווקא מאפשרים האכלה של בעלי החיים באוכל מיוחד אותו ניתן לרכוש בכניסה לגן ובכך נהפך הביקור בגן לחוויה מיוחדת בה נוצר קשר בין המבקרים לבעלי החיים. אגב, כל הכנסות הגן מיועדות לטיפול בבעלי החיים ולפיתוחו. בץ 5 באר שבע טלפון 08-6414777

פארק נחל באר שבע
פארק עירוני ומטרופוליני בשטח כולל של 5,300 דונם ומשתרע לאורך 8 ק"מ של ערוץ נחל באר שבע בתחום העיר. בפארק מספר עוגנים מרכזיים כ- אמפיתיאטרון, ספורטק, טיילות, אתרים היסטוריים וארכיאולוגים ועוד.

טיילת הנחל בקטע זה הינה חלק מעבודות נוספות ליצירת רצף של טיילות לאורך ערוץ נחל באר שבע במסגרת הקמת פארק נחל באר שבע. הפארק, משתרע לאורך של כ- שמונה ק"מ לאורך הנחל מגן לאומי תל באר שבע בואכה היישוב תל שבע במזרח ועד שכונת נווה זאב במערב והוא כולל שבילים בטיילת, מדשאות ונטיעת עצי נוי ומתקנים לילדים.

באיזור – חבל אשכול
נסיעה בת כחצי שעה מערבה מובילה אותנו דרך פארק חצרים עד לחבל אשכול. מספר אירועים ואטרקציות במרחב שכולם ייהנו מהם.

בגן הלאומי פארק הבשור (אשכול) יתקיים פסטיבל כדורים פורחים מרחבי העולם, שיחברו לטייסים מקומיים וימריאו למטס כדורים פורחים מרהיב ויצבעו את השמיים בשלל צבעים. עם שחר, יוכל הקהל לחזות בתהליך ניפוח כדורי הענק על גבי הקרקע והפרחתם לאוויר במפגן צבעוני ומרגש.

ב"בית הדבש והדבורה" של מכוורת יד מרדכי, הגדולה בארץ, ילמדו הילדים על תהליך ייצור הדבש. בהמשך הסיור – נסיעה על עגלה הרתומה לטרקטור בסיור מיוחד וחוויתי.

לסיום יגיעו המשפחות לאתר שחזור קרב תש"ח בו יוכלו לספוג קצת היסטוריה. הילדים יטפסו על טנקים שנותרו בשטח, יישבו במשוריין ויקבלו הסברים על כלי הנשק של אותם ימים. ניתן להתגנב בתעלות הקשר ולשמוע את סיפור הקרב מעמדות השמע שנמצאות במקום. לפרטים 077-7295701

באתכלית – בקרית גת דגם בגודל מלא של כפר אתיופי וחווים שם את כל מה שיש לתרבות האתיופית העשירה להציע – סדנאות בנייה בבוץ, כתיבת שלט לחדר באמהרית, סיור מודרך במקום עם מדריך בבגדים מסוריים, טקס קפה מסורתי, אפיית פיתות, מוסיקה ועוד.. חוויה אמתית גם למבוגרים. לפרטים: 054-7530226

בחצר של אורה – כפר מימון מתקיים סיור לאור פנסים בבוסתן סיור ייחודי מודרך בבוסתן עם 120 עצי פרי מ-80 זנים של פירות אקזוטיים. כשר. בתיאום והרשמה (סגור בשבת!) 077-7295739

בשביל התבלינים והבשמים סיור לילי לאור פנסים בשבילי המבוך ,למשפחות וקבוצות, בשביל התבלינים והבשמים הרשמה מראש : 077-7295715