חם או קר • מנפצים מיתוסים על הקיץ

    אתי קצבורג No Comments on חם או קר • מנפצים מיתוסים על הקיץ

    מכירים את אלה שיודעים הכל? מתי צריך למרוח קרם הגנה ומתי לא? ולמה אתם מצוננים למרות שבחוץ שרב מחניק, ואילו תרופות סבתא כדאי לכם לקחת • עזבו אתכם ממיתוסים פשוט תלמדו את העובדות ושיהיה קיץ בריא

    צילום: עופר גדנקן
    18:18
    28.03.24
    זמן אוויר No Comments on הסינגלים השירים והאלבומים החדשים | חדשות התעשייה

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    אז מה אתם אנשי קיץ או אנשי חורף?
    אינסוף מיתוסים נקשרו סביב העונה החמה הזו שחלקם, איך לאמר, לא ממש מדוייקים.

    1. שהייה באזור מוצל נותנת הגנה מלאה מפני קרני השמש
    לא נכון. כמובן עדיף שלא להיות חשופים ישירות לשמש, אבל גם כשמתחבאים בצל ההגנה אינה מלאה. קרני השמש מוחזרות ממשטחים שונים כמו חול, מים וקירות ולכן יכולות לחדור גם מתחת לסככות. מה עושים? משתמשים באמצעי הגנה נוספים: כובע, משקפי שמש, ביגוד מתאים ותכשירי הגנה – גם כשנמצאים במקום מוצל. ובאיזה מספר מקדם הגנה לבחור? החל מ־ 2015 ההמלצה של משרד הבריאות היא להשתמש במסנני קרינה עם מקדם הגנה של 30 לפחות ולוודא שהם בעלי הגנה רחבה מקרינת UV – כלומר, מגנים מקרינת UVA וגם UVB.

    2. אסור לשתות מים אחרי אבטיח
    לא נכון. לאמונה ששתיית מים אחרי אכילת אבטיח תגרום לכאבי בטן אין שום הוכחה או ביסוס מדעי. להיפך, רצוי לשתות מים בקיץ החם גם לפני אכילת אבטיח, גם במהלך האכילה וגם לאחריה.

    3. כאשר השמיים מעוננים, אין צורך באמצעי הגנה מהשמש
    לא נכון. פתחתם את החלון, ראיתם שמעונן ושמחתם על כך שאתם יכולים להשאיר את הקרם הגנה בבית? שמחתכם היתה מוקדמת הקרינה האולטרה־סגולה חודרת גם מבעד לעננים (וגם מבעד לזכוכיות וחלונות, אם כבר נכנסנו לזה), ולכן צריך להשתמש בקרם הגנה גם ביום קיץ מעונן. ללא הגנה אתם חושפים את עצמכם לסכנות של סרטן העור, או במקרה הטוב, כתמי פיגמנטציה מכוערים, הזדקנות עור מוקדמת וקמטים.

    4. מזגן גורם להתקררות
    נכון בעקיפין. קודם כול נסנגר קצת על המזגן ונגיד שהוא לא האשם הישיר בהתקררות אלא הווירוסים – אבל. מזגן גורם לנו לא לפתוח חלונות ומאפשר לחיידקים לעשות שמות בחדר הממוזג שבו אנחנו יושבים. תחשבו מה יקרה אם עשרות עובדים יעשו "שיתוף" לכל הווירוסים שהם סוחבים איתם? בלגן! נסו להשאיר חלון פתוח פה ושם, המזגן עדיין יעשה את שלו וגם יעשה חיים קשים יותר לחיידקים.

    5. אנחנו שורפים יותר קלוריות במזג אוויר חם
    לא נכון. כשאנחנו נמצאים בטמפרטורות קיצוניות, הגוף מבזבז קלוריות נוספות כדי לווסת את חום הגוף למצב תקין. במזג אוויר קר הגוף שורף קלוריות כדי להתחמם – ובמזג אוויר חם מאוד הוא מעלה את מספר הנשימות כדי להתקרר. אבל אין מה להתלהב: מספר הקלוריות הנוספות שנשרוף בכל אחד מהמצבים הוא זניח, ואפילו לא עולה על מספר הקלוריות שבקרטיב. ולמה להסתכן במכת חום, אם אפשר להתעמל במקום קריר ונעים?

    6. לשתות יותר מדי מים? אין חיה כזאת
    לא נכון. שתיית מים בכמויות גדולות, יותר מכ־2 ליטרים בתוך זמן ממש קצר, עלולה לגרום להרעלת מים – הופעת בצקת במוח – דבר שעלול לגרום לאובדן הכרה בתוך מספר שעות ואפילו למוות. התסמינים של הרעלת מים הם כאבי ראש, בחילות, הקאות, עיוות שרירים, פרכוסים, קהות חושים, ראייה מטושטשת ועיוורון. לכן אסור להגזים גם בשתייה ולשתות לפי תחושת הצמא.

    7. אנשים בעלי עור כהה לא צריכים למרוח קרם הגנה
    לא נכון. אז נכון שלבעלי עור כהה יש קצת יותר הגנה טבעית מפני קרני השמש בזכות רמה גבוהה יותר של מלנין (הפיגמנט שנותן לעור ולעיניים את הצבע שלהם), אבל כל אדם עם כל צבע עור נמצא בסכנה לסרטן העור. זה אומר שאפילו בעלי עור כהה לא יכולים להרשות לעצמם "להתפרע" בחוץ בשעות המסוכנות (9:00 עד 17:00) ולא למרוח קרם הגנה, ממש לא! החשש הגדול, בכל הנוגע לבעלי עור כהה וסרטן העור, הוא משאננות. החשיבות הגדולה במקרה של סרטן העור היא באבחון מוקדם, אבל בגלל האמונה הרווחת שבעלי עור כהה "מחוסנים" במקרים רבים הם מגיעים לבדיקות ולטיפולים בשלב מאוחר של המחלה – אז גם הסיכוי לריפוי נמוך בהרבה.

    8. מקלחת קרה תקרר אותך מהר יותר
    לא נכון. אולי זה נשמע מפתיע, אבל מה שיקרר אותך טוב יותר הוא דווקא מקלחת בטמפרטורת החדר. ולמה? מאחר שלגוף יש טרמוסטט טבעי שמטרתו לשמר את חום הגוף. ברגע שהגוף חש קור פתאומי, נכנס לפעולה מנגנון שימור החום, וכלי הדם מתכווצים כדי לא לאבד חום.

    9. לבן וחמאה מקלים על כאב של כווייה
    נכון חלקית. בכווייה מתרחש תהליך של חימום שצריך להפסיק או לנטרל, ולכן רצוי למרוח משחה או ג'ל קרירים. גם לבן קר יכול לעשות את העבודה, אבל חמאה או מרגרינה? רע! חומרים שמנוניים שכאלה מתחממים די מהר על העור, ואז אנחנו מקבלים אפקט של "טיגון" במקום אפקט של קירור. במקום כל תרופות הסבתא למיניהן מומלץ לשמור במקרר קרם סילברול או ג'ל אלוורה לשימוש במקרה הצורך. מה שבטוח.

    10. יתושים נמשכים יותר לאנשים מסוימים
    נכון. יתושים מעדיפים אנשים עם חום גוף נמוך יותר, ואין שום דבר שאתם יכולים לעשות בנוגע לזה – מדובר בגנטיקה.

    המידע באדיבות כללית



    0 תגובות