בלעדי • הסיפור מאחורי אחד מספרי התורה שנשרפו במבוא חורון

    בנצי לייזרוביץ No Comments on בלעדי • הסיפור מאחורי אחד מספרי התורה שנשרפו במבוא חורון

    האיש שלחם ביום כיפור ותוצאות המלחמה השליכו שנים רבות לאחר מכן

    ספר התורה
    12:46
    19.04.24
    אבי יעקב No Comments on הלכה למעשה: מרן הגאב"ד הגר"מ גרוס בדרשת שבת הגדול | צפו

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    ביום שני לפנות בוקר פרצה שריפה בבית הכנסת לצעירים ביישוב מבוא חורון שלמרבה הצער שרפה גם את ספרי התורה וספרי הקודש. אחד מספרי התורה שנשרף הוא ע"ש שמואל הרשקו ז"ל מתושביה של מבוא חורון שנפטר בשנת תש"ע, 40 שנה לאחר שנפצע במלחמת יום הכיפורים הוכר כחלל צה"ל.

    שמואל הרשקו למד בישיבת כרם ביבנה, ואף לאחר נישואיו נסע עם חבריו מדי יום לישיבה ללמוד. כשנולד בנו הראשון פרצה מלחמת יום הכיפורים. שמואל יצא לקרב לא לפני שנפרד מרעייתו ובנו הפעוט. יצחק שטיגליץ היה יחד עם שמואל הרשקו והשניים היו חברים טובים. כשהגיעו למלחמה שטיגליץ נשלף מן הטנק בהוראה של פרץ טיקטין שנכנס במקומו של שטיגליץ לטנק.

    ביום השני בקרב, כשהסורים הסתערו בארטילריה, שריון ומטוסים, ומתקדמים לעבר גשר בנות יעקב, נפגע הטנק של שמואל הרשקו ופרץ. שניים מצוות הטנק נהרגו במקום. הרשקו ומפקדו פרץ הצליחו להתגלגל החוצה מהטנק ונותרו שם במשך זמן לא מועט כשהם פצועים קשה שרופים עם הרבה כוויות.

    לפתע הגיע משום מקום רכב פרטי ממנו יצא אדם חבוש בקסדה. הוא הכניס את השניים למכוניתו ונסע איתם לתאג"ד ומשם פונו לביה"ח פוריה ומשם לרמב"ם. אחרי סדרת ניתוחים והשתלות הם ניצלו. לאחר ששמואל הרשקו חזר לישיבה, ערך סעודת הודיה על הצלת חייו.

    אותו האיש שהגיע 'בהשגחה פרטית' למקום ולקח אותם ברכבו ובזכותו ניצלו היה אוריאל חפץ שמפאת גילו לא גויס למילואים אך מיוזמתו עלה לרמת הגולן וחילץ פצועים במכוניתו. הוא זגזג בין מטחי אש ופגזים והציל את חייהם של רבים. על מעשיו – לא גילה לאיש. שנה לאחר מלחמת יום כיפור חפץ נפצע כשהתנדב לחלץ תלמידים שנלקחו כבי ערובה ע"י מחבלים במעלות. לאחר פציעתו נשאר משותק . 4 שנים לאחר מכן נפטר חפץ מפצעיו.

    40 שנה לאחר מלחמת יום הכיפורים התגלתה פגיעה קשה בכבד של שמואל הרשקו. בדיקות רפואיות ומקיפות הביאו את הרופאים למסקנה שכאשר שמואל היה מאושפז בטיפולי הכוויות במלחמת יום כיפור, הוא קיבל מנות דם שהיו נגועות והן גרמו אחרי שנים רבות לפגיעה במערכת הדם שלו ובכבד.

    משפחתו של שמואל יצאה למלחמה והרשקו כבר היה מיועד להשתלת כבד, אך אז התברר שבגלל טעות רפואית לא גילו שהמחלה התפשטה בבטנו, ואז כבר היה מאוחר לערוך את ההשתלה מצילת חיים. לאחר שנאבק על חייו, שמואל הרשקו, תושב מבוא חורון נפטר בחודש סיון תש"ע.

    רעייתו הוכרה כאלמנת צה"ל והיא וילדיה הנציחו את שמו של הבעל והאב היקר בכתיבת והכנסת ס"ת לעילוי נשמתו לבית הכנסת לצעירים במבוא חורון, מקום מגוריהם. בליל יום שני ערב תשעה באב ספר התורה הזה שהוכנס לביהכ"נ עלה באש עם שאר ספרי התורה וספרי הקודש בשריפה שפרצה בביהכ"נ שכילתה כליל הכל.

    היום (רביעי) היישוב מבוא חורון ילווה בהלוויה קורעת לב את ספרי התורה שנשרפו, כשסיפור ספר התורה שנתרם לע"נ חברם שמואל הרשקו ז"ל ילווה אותם עוד זמן רב.

    "שאלי שרופה באש. על זה היה דוה ליבנו על אלה חשכו עינינו"



    0 תגובות