צפו: מה גרם לראש ישיבת פילדלפיה להתרגש על הספינה בנהר מוסקבה?

    אבי יעקב 1 Comment on צפו: מה גרם לראש ישיבת פילדלפיה להתרגש על הספינה בנהר מוסקבה?

    ראש ישיבת פילדלפיה הגאון הגדול רבי שמואל קמנצקי שליט"א הגיע למוסקבה בראשות משלחת מארה"ב, לביקור תמיכה במוסדות התורה ובקהילות הקודש שבנשיאות הגר"פ גולדשמידט ושבתו בקמפ 'עץ חיים' • רשמים מביקור מרגש

    צילום: אלי איטקין
    22:01
    28.03.24
    המהדורה המרכזית No Comments on השרה מירי רגב: "לא מאמינה שהחרדים יפרשו מהממשלה"

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    משלחת נגידים וראשי קהילות מארה"ב ומקנדה בראשות ראש ישיבת 'פילדלפיה', הגאון הגדול רבי שמואל קמנצקי שליט"א, קיימה ביקור תמיכה במוסדות התורה ובקהילות הקודש במוסקבה שבנשיאות רב ואב"ד מוסקבה נשיא 'ועידת רבני אירופה' הגאון רבי פנחס גולדשמידט שליט"א.

    את הביקור יזמו מייסד ארגון Operation Open Curtain הר"ר ראובן דסלר וחברי ועד הנאמנים, הר"ר יקותיאל יהודה מייער והרב שלמה נח מנדל, מייסד ויו"ר 'הקרן הקנדית לחינוך וצדקה במדינות חבר העמים'. במשלחת השתתפו חברי ועד הנאמנים ממקימי הארגון, הר"ר נתנאל דייויס, הר"ר אשר יונה קליין והר"ר יעקב גייד, והנגידים הר"ר חיים רייכנבך והר"ר מנחם משה קליין.

    הביקור החל בבית הכנסת הגדול במוסקבה. חברי המשלחת שוחחו עם אברכי הכוללים: 'כולל לימוד' שבראשות הגר"ז שוורצמן שליט"א וכולל 'תורה מציון' שבראשות הרב דוד ישובייב שליט"א. לאחר מכן ביקרו בישיבת 'אהלי יעקב' שהפכה ברבות השנים לקהילה המרכזית של בני התורה במרכז העיר. במסגרת הפרויקט החדש 'ליקווד – מוסקבה' עליו הכריזו לפני כשנתיים נוספו עוד חמישה אברכים נוספים לחיזוק הקהילה. ראש ישיבת 'תורת חיים' במוסקבה, המנהל הרבני של 'ועידת רבני אירופה' הגאון רבי משה לבל שליט"א, סקר בהרחבה את התפתחות כולל 'ברכת יצחק' שע"י ישיבת 'תורת חיים' שנוסד ע"י הנגיד ישכר דב (בערי) רייכמן מקנדה ומתקיים ע"י הקרן שהקים רייכמן אותה מנהל הרב שלמה נח מנדל ועל התפתחות התלמוד תורה על טהרת הקודש 'ראשית חכמה'.

    בליל שישי אירחה הקהילה ונגידיה את חברי המשלחת לדינר מיוחד שהתקיים על ספינה ששייטה לאורך נהר מוסקבה. האוירה היתה מיוחדת. הרבנים, הנגידים ובני הקהילה פצחו בשירי רגש שנמשכו שעות ארוכות. ראש הקהילה המארחת החדש הנגיד ר' אלכסנדר מליס הודה בשם הקהילה לאירגון Open Curtain על תמיכתם במוסדות התורה במוסקבה בכלל ובפנינה הנפלאה קהילת בני התורה 'אהלי יעקב'. במונולוג מרגש ביטא מליס את רחשי ליבו: "זכיתי וכחניך מוסדות התורה כאן למדתי להשקיע בשורשים של ה'עץ חיים' הזה, לצערי רבים מידידיי עדיין אינם מבינים עד כמה חשובים השורשים ומשקיעים רק בניצנים".

    בשבת התארחה המשלחת בקמפ 'עץ חיים' לבנות מוסדות החינוך של ביה"ס 'עץ חיים' בהנהלת הרבנית גולדשמידט, המתקיים מידי שנה בקמפוס מרהיב בפאתי מוסקבה.

    ראש ישיבת פילדלפיה הגאון הגדול רבי שמואל קמנצקי אמר כי הוא עושה את המסע הזה מידי שנה למרות הקשיים בשל גילו המופלג בלעה"ר, כדי לחזק קהילת קודש ותומכי התורה. "שאלתי תלמידה אחת שביקשה ברכה האם יש לה אחים ואחיות והיא השיבה לי בביישנות תוך הרכנת ראש: 'כן יש לי אח אחד'. מתברר כי אביה נישא עם אימה היהודיה, אך בטרם חזר בתשובה היה נשוי פעמיים. אתם שומעים רבותי! נערה קטנה אחת ליד בני משפחה כולם כמעט גויים. בסביבה של גויים והיום היא בסביבה של קדושה וטהרה, של תורה ודרך ארץ, היש לי סיבה טובה יותר מאשר לבוא ולחזק אותה ועוד מאות כמותה? האם אוכל לשבת בפילדלפיה כשאני יכול לקום ולסייע לנשמות טהורות כאלה? לו באתי רק כדי לשמוע על המסירות נפש שלה ולחזק אותה, דיינו!".

    אחיינו של הגאון הגדול רבי שמואל קמנצקי, הגר"מ קמנצקי ראש ישיבת 'תורת חיים' בוודמיר ניו יורק, סיפר לנוכחים כי ביום שישי ערכו לו סיור במוזיאון אוצרות הצאר הסמוך לקרמלין. "תלמיד אחד מחיידר 'ראשית חכמה' שראה אותי מתבונן באחד היהלומים הגדולים והמופלאים, שאל אותי: 'רבי, מדוע אתה כל כך מתבונן בזה, אז ראית יהלום, מה אתם למדים מכך?'. הנה אומר לו ולכם את התובנות שעלו לי שם. ידוע לכולם שמוזיאון זה היה קיים בזמן ברית המועצות כדי להראות לעם בתקופה ההיא, הנה האוצרות שלכם, כעת הם בידינו. מורי ורבותי! כשסבי מרן הגר"י קמנצקי זצוק"ל, ששרד את התופת חזר למוסקבה, מצא את אחיו שלמד בסלבודקא כשאינו יודע לקרא פסוק בחומש. 'הם האוצרות שנגזלו מאיתנו, העם היהודי. והנה אנחנו כאן ליד מוסדות התורה. הנה אנחנו כאן במחנה קיץ עם מאות ילדים המתחנכים לתורה ויר"ש בדרך המסורה לנו מדור דור. אתם האוצרות שנגזלו מאיתנו. הנה המוזיאון החי שלנו".

    המרא דאתרא ונשיא המוסדות, הגאון רבי פנחס גולדשמידט אמר, כי בגמ' מובא מחלוקת כיצד חולקה הארץ, על פי מנין יוצאי מצרים או על פי מנין הנכנסים לארץ. "חז"ל קובעים כי על פי אלו ואלו נחלקה הארץ. ראשי התיבות של ברית המועצות ברוסית הוא ססס"ר בגימטריא 'מצרים'. נמצאים כאן איתנו אלו שהוציאונו מ'מצרים'. ה"ה בראש וראשונה הראש ישיבה לאורך ימים ושנים והנגידים המופלאים והעסקנים בעלי הלב הר"ר ראובן דסלר הר"ר יקותיאל יהודה מייער הר"ר ניסן יעקב ניסל והרב שלמה נח מנדל. והנה הם לפנינו הדור הצעיר המכניס אותנו תחת כנפי השכינה הלוקחים עליהם לתמוך העמודות ה"ה הנגידים המורמים מעם; הר"ר אשר יונה קליין הר"ר נתנאל דייויס והר"ר יעקב גייד. התורה לימדה אותנו כי אלה ואלה התומכים הותיקים והדור הצעיר מצעידים את עם הנצח לארץ הצבי. והכל כדי שנעבוד את ה' ונקריב קרבנות. מלשון 'קירוב'. פירות רבים ראינו בזכותכם ופירות רבים עוד נראה בזכותכם עד שוב ה' ציון'.

    את המשתתפים ריגשו במיוחד שתי תלמידות שסיפרו את סיפורם המדהים. קאטיא כשהחלה לשמור שבת וביום ששי אחד באמצע החורף הגיעה למטרו (רכבת קלה) והבינה שלא תספיק להגיע לקהילה לפני שבת, לקחה עט וציירה בידה מפה מתחנה הקרובה ועד לקהילה, עזבה את הדברים והלכה שעתיים ברגל! ואת סיפורה של התלמידה מיה שגרה בטולה מרחק כשלש שעות ממוסקבה. בסיומו של מחנה הקיץ לפני שנה נתנו לה המדריכות שקית של אוכל כשר לקחת הביתה. 'כל כך שמחתי לראות שבקופסת שימורים של טונה היה כתוב כשר לפסח. כמובן שמרתי אותה עד פסח! וממתקים? נתתי לאמא כדי שהיא תשים במקוה'. הר"ר ראובן דסלר לא נותר אדיש וממקום מושבו הכריז: "השנה את תיגשי למרכול הכשר של 'אהלי יעקב' ותצטיידי בכל המצרכים שתבקשי. אני אשלם את החשבון".

    את סעודת מלוה מלכה סיימו המשתתפים בסיפורה של גב' לאה גולדשטיין: "הורי התקרבו בזכות הרב והרבנית גולדשמידט. אני מורה בבית ספר 'עץ חיים' בו למדתי. בעלי אברך בכולל 'אהלי יעקב' כבר חמש שנים. השנה יתחיל ללמד בתלמוד תורה 'ראשית חכמה', אחי דוד למד ב'ראשית חכמה' ובמתיבתא 'אהלי יעקב' והיום בחור מצטיין בישיבת טעלז קליבלאנד בארה"ב. אחי הקטן שלמה נבחר לפני חדש כחתן המשניות של אירופה'. בני יהונתן הולך לגן כוכבים בקבוצת מכינה. משפחה אחת, שלש דורות. והכל בזכותכם!".



    1 תגובות

    מיין תגובות