"על אריזות ומשאיות יאכלוהו" • סינדרום מעבר דירה

    אתי קצבורג 2 Comment on "על אריזות ומשאיות יאכלוהו" • סינדרום מעבר דירה

    חופשת הקיץ היא תקופה מועדפת על משפחות רבות העוברות דירה. לא רק בשל הזמן הפנוי, אלא מתוך מחשבה שעדיף לעבור למוסדות חינוך חדשים בתחילת שנת לימודים ולא במהלכה. כיצד ניתן להקל על הילדים את המעבר לעיר או לשכונה לא מוכרים, לסייע להם להשתלב היטב במקום החדש ולרכוש חברים בבית הספר או בגן? • ישוב טוב

    צילום: Serge Attal / Flash 90

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    סוף סוף החלטתם שאתם עוברים דירה, קדמו לזה לבטים וחששות רבים אך בסוף ההחלטה הוכרעה קבלו 6 טיפים נהדרים שיעזרו לכם לצלוח את המעבר בשלום:

    1. חשוב לספר לילדים מראש על השינוי הצפוי להם. לשוחח על מעבר הדירה, על הצורך לעזוב את בית הספר הקודם ועל האזור החדש. לילדי גן די לספר על המעבר רק מספר שבועות לפני המעבר, כדי להכינם לקראת הצפוי, אך עם ילדי בית הספר ניתן לשוחח על המעבר מספר חודשים קודם לכך, כדי לאפשר להם את ההכנה הנפשית והרגשית הנדרשת, וכן את הפרידה ההדרגתית מחבריהם. לילדים בגיל המתאים ניתן לספר על סיבת המעבר ולמנות יתרונות שונים (בית גדול יותר, קרבה לסבא ולסבתא וכדומה).

    2. תנו לילדים לשאול שאלות ולבטא רגשות, גם אם אינם נעימים. ייתכן שיגיבו בבכי, או יכעסו. אין צורך להיבהל או להתגונן. אם תכילו את מגוון הרגשות של הילדים, הם יצליחו להתמודד עם הרגשות הללו טוב יותר בעצמם.
    אל תבטלו את הרגשות הצפים ועולים ("אויש, באמת, אין לך מה לדאוג. הכל יהיה בסדר"), אלא קבלו את רגשותיו ועודדו אותו ("זה טבעי לחשוש, בעזרת השם נסייע לך להסתגל למקום החדש"). אפשרו לילדים להציג שאלות והשתדלו להשיב עליהן בכנות ובאופן מותאם לגילו.

    3. מומלץ להכיר לילדים את הסביבה החדשה לפני המעבר. אפשר לבקר אתם בפארקים ובגני השעשועים ליד הבית החדש, ולעשות אתם את המסלול שיעברו בדרך אל הגן או לבית הספר. רצוי, אם ניתן, להכיר להם ילדים בשכונה החדשה וכאלה שיהיו אתם בגן או בכיתה.
    היכרות עם הבית החדש, עוד לפני המעבר בפועל, גם היא חשובה. ערכו ביקור עם הילדים בבית החדש ובמידת האפשר תכננו ביחד את חלוקת החדרים. במידת האפשר טוב להפוך את הילדים לשותפים פעילים בכל תהליך מעבר הדירה – בחירת ריהוט, קניית חפצים שונים לדירה החדשה ובהמשך – סיוע באריזה.

    4. סמוך למעבר עודדו את הילדים להיפרד מהחברים ומהמורים. לילדי בית ספר אפשר להציע להכין אלבום תמונות וספר זיכרונות בו יכתבו הילדים הקדשה אישיות. לילדים בגן ניתן להציע לצייר ציורים לגננות ולחברים ולקבל חוברת ציורים מהחברים לגן.
    תוכלו לצלם את הילד שלהם ולפתח על גבי מגנט או להדביק על מגנט לצד הכתובת והטלפון החדשים, וכמובן לערוך מסיבת פרידה נחמדה. גם מהבית הישן כדאי להיפרד – צלמו תמונות של חוויות משפחתיות בחלקי הדירה השונים וסדרו לילדים אלבום תמונות.

    5.ביום המעבר כדאי לדאוג שהילדים ישהו אצל בני משפחה או מכרים, עד שהבית יהיה מאורגן במידה סבירה ויהיה ניתן לישון בו. כדאי להכין עבור כל ילד תיק עם הדברים החשובים לו ליום הראשון – כרית ופיג'מה, מגבת, מברשות שיניים, טיטולים, מוצצים, חפץ מעבר אם יש וכדומה. השתדלו לפרוק תחילה חפצים החשובים לילד כדי שיחוש בסביבה מוכרת.

    6. במהלך התקופה שלאחר המעבר לדירה החדשה ייתכן שהילדים יהיו רגישים יותר מהרגיל, וייטו לעצבנות או לבכי. היו סבלניים עמם, צרו תחושת יציבות וביטחון גם בבית החדש על ידי שמירה על הרגלים ישנים ועודדו אותם.

    המידע באדיבות כללית



    2 תגובות

    מיין תגובות
    1. 1

      התמונה אזו הורידה לי את החשק לעבור דירה!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!