זמן טיסתינו: מה קורה לנו כשאנחנו טסים?

    אתי קצבורג No Comments on זמן טיסתינו: מה קורה לנו כשאנחנו טסים?

    פקקת הוורידים, לחץ, בחילות, ג'ט לג לטיסה יש מחיר • התופעות הסימפטומים ואיך מטפלים בזה בכדי להנות מהטיסה ולשוב בשלום לארץ המובטחת • טוסו על זה

    ביקורת דרכונים | אילוסטרציה צילום: FLASH90
    21:24
    17.04.24
    איתי גדסי No Comments on חשיפה: נתניהו מעדיף להגיב באמצעות המוסד; הרמטכ"ל מתנגד

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    בריאות בטיסות
    מתכוננים לטוס כדי לבקר את ההורים המתגוררים בחו"ל בתקופת החופשה? יש תופעות בריאותיות ששמורות במיוחד לטיסה בגובה של 30 אלף רגל, אז חשוב שתהיו מוכנים.

    יובש: הגוף שלנו בנוי לתפקוד אופטימלי כשהוא נמצא בסביבה של כ־50% לחות, אבל בגלל האוויר היבש שזורם בתא הנוסעים, במטוס עלולים המספרים לצנוח עד כדי 10%. כתוצאה מהאוויר היבש, אתם עלולים לחוש יובש בפה, בעור, בעיניים, ובריריות, מה שעלול לגרום לכאבי ראש, לצמא, ובמקרים קיצוניים – ללחץ דם נמוך, לדפיקות לב מואצות ולחום. סינוסים, נחיריים וגרון יבשים, כולם תוצאה של התייבשות, עלולים להפוך אתכם לפגיעים הרבה יותר לחיידקים. לכן, חשוב לשתות הרבה מים במהלך הטיסה.

    בחילות: מחלת התנועה היא תופעה שמתרחשת בזמן נסיעה בכלי תחבורה – בים, ביבשה או באוויר – כאשר המוח שלנו מקבל דיווחים סותרים.
    למשל, בזמן נסיעה במטוס: מנגנוני שיווי המשקל שנמצאים באוזן הפנימית שולחים מסרים שאנחנו זזים, בעוד שהעיניים שלנו לא רואות שום תזוזה ולכן משדרות כאילו אנחנו יושבים בלי לנוע. העימות הזה גורם למוח להיכנס למצב של בלבול, מה שעלול לגרום לבחילות, הקאות, סחרחורות, חולשה ושאר תופעות לא נעימות.אם אתם יודעים כי אתם רגישים לבחילות בזמן נסיעה, תוכלו לפנות לרופא עוד לפני הטיסה ולבקש תרופות מרשם להקלה. למשל טרבמין, אותה אפשר ליטול חצי שעה לפני העלייה למטוס, או פרמין.

    רגליים מתנפחות: פקקת הוורידים היא תופעה הידועה גם כתסמונת מחלקת התיירים ונפוצה בעיקר בטיסות ארוכות של ארבע שעות ומעלה. לפי הסטטיסטיקה העולמית, כ-10% מכלל הטסים יסבלו מהבעיה בצורה קלה או קשה. זהו מצב בו הדם עומד בתוך כלי הדם בגלל היעדר זרימה מספקת שלו, כתוצאה מחוסר פעילות ממושכת (למשל ישיבה ארוכה במטוס). הדבר עלול להביא לנפיחויות בכפות הרגליים ובקרסוליים ולהיווצרות של קרישי דם ברגליים. מה עושים? זזים! מומלץ לבצע מידי כחצי שעה תרגילי מתיחות המפעילים את הרגליים, ולקום להליכה קלה כל שעה לפחות – פעולות אלו מחדשות את זרימת הדם. חשוב גם לשתות הרבה. גם לבישת גרביים אלסטיים תעזור. לאנשים שנמצאים בסיכון גבוה לפקקת ורידים (כמו נשים לפני לידה או אנשים בעלי משקל רב, מעשנים ועוד) מומלץ להתייעץ עם רופא המשפחה לגבי טיפול תרופתי לפני הטיסה. בחלק מהמקרים מומלץ ליטול תרופות מונעות קרישה כמו אספירין או לקבל זריקות קלקסן.

    לחץ וכאבים באוזניים: בהמראה או בנחיתה יש סיכוי רב שתרגישו את זה באוזניים – בין היתר באי נוחות או בכאב קל באוזן, בצפצופים, ובירידה באיכות השמיעה. למה זה קורה? חצוצרת השמע היא צינור דק שמחבר בין האוזן התיכונה לגרון ואחראי על איזון בלחץ בין האוזן התיכונה לאוויר העולם. כאשר הצינור הזה נחסם באופן חלקי או מלא, נוצרים הבדלים בלחץ האוויר, מה שגורם לעור התוף להתכווץ ולגרום לתופעות הלא נעימות. בין המצבים שגורמים לחסימה של החצוצרה הם אלרגיה, הצטננות, נזלת וסינוסיטיס. אם אתם סובלים מאלרגיות או מגודש בדרכי הנשימה השתמשו בטיפול תרופתי.

    מה עושים? לאחר התייעצות עם רופא, ניתן להשתמש בתרסיסים לאף, מדללי גודש ואנטי היסטמינים לפני ההמראה ולפני ההנמכה, כדי לסייע בפתיחה של מעברי האוזניים ושל מערות הפנים. בזמן ההנמכה והההמראה תוכלו גם לבצע מספר פעולות פשוטות – למשל פיהוק, בליעה, לעיסת מסטיק או נשיפה תוך כדי סתימה של האף (בדומה לקינוח אף) – שיעזרו להשוואת לחצים ולהפסקת הכאב. כשמדובר בתינוקות ובפעוטות, בזמן ההמראה והנחיתה מומלץ מאוד לגרום להם לעשות פעולת מציצה, באמצעות שתייה או אכילה מבקבוק.

    והכי חשוב סעו לשלום ותחזרו לשלום
    המידע באדיבות כללית שירותי בריאות



    0 תגובות