עוד אחת מסכנות הקיץ בחופי הים: למי יש מוזה למדוזה?

    אתי קצבורג 1 Comment on עוד אחת מסכנות הקיץ בחופי הים: למי יש מוזה למדוזה?

    בשבועות האחרונים הבילוי בים הפך להיות מעיק משו. את חופי ישראל שטפו בסערה אלפי מדוזות ריריות והפרו את שלוות המתרחצים. הן מצליחות להפוך את הרחצה לסיוט, כל שקית ניילון שנדבקת לרגל הופכת מיד לחשודה כמדוזה, פשוט אוף

    13:14
    28.03.24
    מהדורת הבוקר No Comments on ה'מתכון' של האור החיים למנוחת הנפש | הרב צבי אריה אדלר

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    ימי שישי תורם של הבנים לים. כל השבוע הם לומדים טוב ומחכים לרגע הינתן האות, מתכפכפים, מתארגנים, ונוסעים יחד עם כל עמישראל לאחד מהחופים הכשרים הפזורים בארצינו שטופת השמש.

    בשבועות האחרונים הבילוי בים הפך להיות מעיק משו, את חופי ישראל שטפו בסערה לפי מדוזות ריריות והפרו את שלוות המתרחצים, "שמנדוזות", אנחנו מכנים אותם בבית. הן מצליחות להפוך את הרחצה לסיוט, כל שקית ניילון שנדבקת לרגל הופכת מייד לחשודה כמדוזה, פשוט אוף.

    הידעתם שיש אתר עם שם מתחם מדוזות, הוא אתר שמן הסתם פעיל בחודשי הקיץ כמו עשרות אתרים שפעילים רק ביולי אוגוסט רק שמדובר באתר וירטואלי שנותן מידע באונליין איפה תוכלו למצוא מדוזה ולאיזה חוף אסור להתקרב. תכלס', היצורה הימית הזו מגעילה ואף אחד לא אוהב להתקל בה חזיתית. וזה גם צורב, כידוע.

    מה זה בכלל? מדוזות הן בעלי חיים חסרי חוליות ימיים שנהוג לכנותם גם בעלי חיים ג'לטינים.

    המדוזות הנפוצות בחופינו ברובן שייכות למחלקת מדוזות סוכך השייכת למערכת הצורבים, הכוללת בין היתר גם אלמוגים ושושנות ים. כמו כן יש בחופינו גם מסרקניות רבות, ששייכות למערכה משלהן, גופן של מדוזות הסוכך נמצא בין שתי שכבות מעטפת ומורכב בממוצע מ- 95% מים ו- 4-5% חלבון, ומעט מלחים ומינרלים. רוב המדוזות ניזונות מזואופלנקטון, מדגיגים ומדגים קטנים. הטרף נקלע בין זרועות הציד, נצרב למוות ועובר למערכת העיכול. למדוזה אין ריאות או זימים ועל כן "נושמת" באמצעות דיפוזיה- מעבר של חמצן מהסביבה דרך השכבה החיצונית של הגוף, "מדוזות" הינו שם כללי הניתן בדרך כלל למספר מחלקות ביולוגיות שונות של בעלי חיים.

    כיום ידועים  כ-190 מינים של מדוזות סוכך (כ- 20 מינים של קובומדוזה ), כ-840 מינים של הידרו-מדוזה (Hydromedusae), כ-200 מינים של סיפונופורות (Siphonophores) וכ- 150 מינים של מסרקניות (Ctenophores),,
    בין השאר, קיימים מינים של מדוזות החיות במים מתוקים, ומדוזות של מים מתוקים נמצאו לאחרונה באזור רמת הגולן. הן אמנם קטנטנות ובדרך כלל אינן צורבות, אך עשויות לשנות את מארג המזון הקיים בגוף המים במידה שיתרבו ויהוו חלק יותר חשוב בבית הגידול המדובר.

    מערכת הצריבה:
    מכיפת המדוזה יוצאות זרועות הציד הנושאות עליהן תאים הצורבים, התאים הצורבים נראים כבועה בה מגולגלת מעין מחט סלילנית ארוכה המשתחררת (נורית) בעת הציד ומחדירה ארס לגוף הקורבן. המחט כנראה אינה משתחררת במכוון, אלא בעת נגיעה של התא הצורב בגוף זר. קיימים סוגים שונים של תאים צורבים הנבדלים בעצמתם, בגודלם ובצורתם.

    ואם החלטתם להסתכן ולנסוע למרות המתקפה הימית הזו איך תנהגו באם נעקצתם?

    תחילה יש לשטוף היטב את האזור הנגוע במי ים בלבד (מים מתוקים עלולים לגרום לפיצוץ תאי ארס שנותרו על העור). אם נותרו זרועות ציד על העור יש להסירן בזהירות. אין לשפשף את העור הנגוע בחול. חומצה מפרקת את הארס והשימוש בחומץ ביתי, הנמצא במרבית סוכות המצילים בחופי הארץ, יקל על הצריבה. כתחליף לחומצה חלשה גם מיץ לימון עשוי לעזור אך אין לשפשף את האזור..במקרים של הופעת סימפטומים רציניים כגון הקאות, התכווצויות שרירים או קשיי נשימה יש לפנות את הנפגע לבית החולים בהקדם.



    1 תגובות

    מיין תגובות