ערב חי: מבצע אנטבה מתעורר לחיים

    אתי קצבורג No Comments on ערב חי: מבצע אנטבה מתעורר לחיים

    פינה חדשה ומקסימה בערב חי • תסכיתים מרגשים ומעניינים, אקטואלים, היסטוריים, מקוריינים בקולו הייחודי של ברמן עם אפקטים וקולות יחודיים • האזינו

    18:18
    28.03.24
    זמן אוויר No Comments on הסינגלים השירים והאלבומים החדשים | חדשות התעשייה

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    ביום ראשון כ"ט בסיוון תשל"ו – 27 ביוני 1976 מטוס איירבוס A300 של חברת התעופה הצרפתית אייר פראנס, נחטף בשעה שעשה את דרכו מנמל התעופה בן גוריון לכיוון פריז ועליו 248 נוסעים ו-12 אנשי צוות' שני מחבלים מתוך החוטפים היו גרמנים, ושניים נוספים פלסטינים, בתחילה אילצו החוטפים את הטייסים להנחית את המטוס בבנגאזי שבלוב, שם המטוס חנה במשך שבע שעות, ואל החוטפים הצטרפו עוד 3 מחבלים פלסטינים. בחניית הביניים, נוסעת אחת בעלת דרכון בריטי, שהסתירה את דרכונה הישראלי, שוחררה, והמחבלים הורו לטייס לטוס לאנטבה שבאוגנדה.

    ביום השלישי לחטיפה בשדה התעופה באנטבה, ריכזו החוטפים את הישראלים והיהודים באולם הנוסעים של הטרמינל הישן ושיחררו את יתר הנוסעים, פרט לקברניט המטוס וציוותו שהתעקשו להישאר עם החטופים, מתוך אחריותו לשלומם. בעקבות מעשהו זה קיבל לאחר מכן הקברניט אות הוקרה מראש הממשלה, יצחק רבין, שליט אוגנדה אידי אמין, שיתף פעולה עם החוטפים, שדרשו את שחרורם של 53 טרוריסטים, וכופר כספי תמורת בני הערובה.

    הם הציבו אולטימטום והודיעו שאם עד יום חמישי, 1 ביולי, לא יענו דרשותיהם, הם יוצאיו להורג שני חטופים בכל שעה, בהמשך, הסכימו המחבלים להאריך את האולטימטום עד ל4 ביולי.
    במקביל למשא ומתן לשחרור החטופים, תכנן צה"ל מבצע חילוץ שהתבסס בין השאר על מידע שהגיע מחטופים שכבר שוחררו, ראש הממשלה יצחק רבין לא מיהר לאשר את המבצע, אך לאחר שנערכה הצבעה בממשלה, הוחלט להוציא לפועל את מבצע 'כדור הרעם'. ראש הממשלה התקשר אל הרב עובדיה יוסף על מנת לקבל היתר הלכתי לביצוע הפעולה בשבת. הרב השיב לו שמאחר ומדובר בפיקוח נפש הרי שהדבר מותר וברכו שהמבצע יסתיים בהצלחה.

    לפני 41 שנה ב-3 ביולי המריאו ארבעה מטוסי הרקולס של חיל האוויר וטסו לאנטבה, ומבצע כדור הרעם, יצא לדרך, באוגנדה נחתו המטוסים בחשיכה, מתוכם יצאו הלוחמים לכיוון הטרמינל בו היו מוחזקים בני הערובה באמצעות ג'יפים ובראשם – על מנת להטעות את החיילים האוגנדיים ואת החוטפים, נסע רכב מרצדס שהיה זהה לדגם ששימש את נשיא אוגנדה אידי אמין.
    הלוחמים הראשונים נתקלו בחיילים אוגנדיים, ירו בהם באמצעות אקדחים עם משתיקי קול, ופגעו בהם, אך אחד מהם הצליח להשיב אש והסב את תשומת ליבם של חיילים אוגנדיים נוספים למה שמתרחש ואלו החלו לירות על הלוחמים הישראלים שהשיבו אש, במקביל, כוח סיירת מטכ"ל שהגיע לבניין הטרמינל פרץ פנימה, הרג את המחבלים וחילץ את החטופים, במהלך החילוץ כדי למנוע מרדף אפשרי אחרי מטוסי חיל האוויר השמידו לוחמי הסיירת, שמונה מטוסי מיג שחנו בשדה התעופה, כל שבעת המחבלים החוטפים נהרגו בחילוץ, אך גם מקרב הלוחמים והחטופים היו הרוגים.

    בחילופי האש עוד טרם החל חילוץ החטופים, נהרג מפקד סיירת מטכ"ל יוני נתניהו ומבצע כדור הרעם נקרא על שמו, מבצע יונתן, על כך, אהוד ברק, שהיה ממתכנני מבצע החילוץ. עדכן את הרמטכ"ל מרדכי גור לאחר פינוי החטופים וסיכם במילים "אבדה נוראה. הישג אדיר". בנוסף, שלושה בני ערובה נהרגו במהלך מבצע החילוץ ו6 נפצעו. וחטופה אחת שאושפזה קודם לחילוץ בבית החולים בקמפלה נרצחה בהוראתו של אידי אמין כנקמה על הצלחת המבצע.

    בעולם המערבי זכתה ישראל להערצה בעקבות הפעולה הנועזת. היו שכינו את המבצע הזה "משימה בלתי אפשרית". בעולם הערבי אהבו קצת פחות את הפגנת ההרואיות הישראלית, וכמובן גינו את הפעולה, והגדירו אותה כהפקרת חיי אדם ופגיעה בלוחמי חירות. ברית המועצות אף היא האשימה את ישראל, בחדירה למדינה חופשית שוחרת שלום ופגיעה בריבונותה.

    41 שנה חלפו מאז המבצע המדובר, אין ספור מאמרים כתבות ספרים וסרטים נכתבו ונעשו אודות המבצע, ורק לפני כשנה, הייתה לחלק מהחטופים, סוג של סגירת מעגל. ב-4 ביולי 2016 נערך בשדה התעופה של אנטבה, ליד בנין הטרמינל הישן, אירוע לציון 40 שנה למבצע יונתן, או כפי שרווח שמו בעולם, מבצע אנטבה, באירוע נכחו ראש הממשלה, בנימין נתניהו, נשיא אוגנדה וניצולים מהחטיפה.

    האזינו לאריאל ברמן בערב חי:



    0 תגובות