ילדה שלי יקרה – מכתב אישי • רחל פסטג

    רחל פסטג - קליין 27 Comment on ילדה שלי יקרה – מכתב אישי • רחל פסטג

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    ילדה שלי יקרה ואהובה,

     לפני 26 שנה הפכת אותי לאמא. 3,830 גרם של מתיקות בלתי נגמרת, של לחיים עגלגלות ושל ריח משכר. עד שהכרתי אותך לא ידעתי שאהבה לילד היא משהו בלתי נתפס שממלא לך את הלב ומציף את העיניים בדמעות של אושר. היית תינוקת מושלמת. כזו, שמתפתחת בדיוק לפי הספר ולפעמים אפילו משיגה אותו.

     כשהיית בת שנה וחצי נולדה אחותך. ואת, בבגרות מפתיעה קיבלת אותה באהבה גדולה. מגיל צעיר מאוד לקחת עליה אחריות. וכשיום אחד המטפלת במעון שאלה אותך למה את בוכה (היית אולי בת 3) ענית לה שאת פוחדת מהציפור שבמרפסת. המטפלת הציעה לך להיכנס פנימה ואת ענית לה שאת לא יכולה כי אולי גם אחותך פוחדת ואת לא רוצה להשאיר אותה לבד..

     וכך עברו השנים. תמיד היית ילדה בוגרת וחכמה, תלמידה מצטיינת. אני זוכרת איך אפילו בגיל צעיר מאוד הקפדת שלא לפספס אף תפילת מנחה.

    ואז, אי שם בגיל 14 אולי 15 משהו השתבש. קשה לשים את האצבע על הנקודה, אך ברור שזה היה תהליך שהוביל לכך שהיום את כל כך רחוקה.

     היו שנים בהם האשמתי. האשמתי את מוסדות הלימוד, את החברה שלא הבינה אותך, את המורות את המנהלת. היום, אני לא מאשימה אף אחד. הקב"ה מנסה אותנו בניסיונות, אולי לא התפללתי מספיק, אולי לא ידעתי בתור אמא צעירה מה חשוב באמת ועל מה מבקשים בתפילה.

     פעמים רבות אני מדברת בתכנית שלי ומראיינת מומחים בנושא של נוער נושר. פעמים רבות הסיפורים שאני מביאה נוגעים כל כך לעניין הזה. אין לי ספק שישנם מאזינים ששומעים אותי וחושבים לעצמם, מה היא מבינה, קל מאוד לתת עצות לאחרים מהאולפן הסגור והמוגן, אז כן, אני מבינה. אולי מבינה יותר מידי…

    בקיץ, באתי אלייך ילדה יקרה שלי לשבועיים. כן, טסתי עד לסאן דיאגו שבמדינת קליפורניה. התגעגעתי כל כך אליך ילדה מקסימה שלי, כל כך אינטליגנטית וחכמה מלאת רגש ועוצמה.

    ואת, את דאגת לי לאוכל כשר. קנית כלים חד פעמיים ואפילו מצאנו בסאן דיאגו מסעדה כשרה למהדרין. לא, לא באתי כדי להחזיר אותך בתשובה, באתי פשוט להיות איתך. לחבק אותך..

     היום, אני קוראת שוב ושוב את המילים שכתבת לי על כרטיס הברכה ששלחת לי מצורף לזר פרחים מקסים אחרי שכבר חזרתי הביתה, לארץ.

     אמא אהובה שלי,

    כל בוקר כשאני קמה אני עדיין מחפשת אותך לצידי. מחר אצלי יום שישי ואני כל כך רוצה שתהיי פה ותדליקי איתי נרות שבת. אני מתגעגעת אלייך, לנסיעות שלנו ביחד, לשיחות שלנו, לכיף שעשינו ביחד, אפילו לזה שהיית לצידי כשכאב לי. את אמא מדהימה ובן אדם נפלא! אופטימית, חיובית זורמת. זוהי רק תזכורת קטנה לכמה שאני אוהבת אותך ואני מבטיחה לבוא לביקור במהרה.

    שבת שלום

    שלך באהבה

    ביתך בכורתך..

     ואת, קיימת את ההבטחה ובאת לבקר. ורק במוצאי שבת האחרון שוב ליוויתי אותך לשדה התעופה בדרכך חזרה אל המרחקים.

    אני רוצה שוב לומר לך שאני אוהבת אותך. אהבה ללא תנאים. אהבה שלא תלויה במה שאת לובשת, או במה שאת אוכלת. איך אמרת לי פעם, 'הלוואי ואני אוכל אי פעם בימי חיי לזכות להעניק לילדים שלי את האהבה הזו שאת נתת לי'.

     אוהבת אותך המון —

    אמא,

    ואתם הורים יקרים, תאהבו את הילדים שלכם אהבה ללא תנאי. וגם אם הילד שינה כיוון ואפילו ירד מהדרך, אל תתייאשו. תמשיכו לאהבו, תמשיכו לחבק. למרות שלפעמים זה לא קל.

    אמר לי פעם הרב חיים צבי פוגל מירושלים (איש יקר מאוד שזכות הייתה לי להכיר אותו) אם יש דרך שהיא תחזור, זה רק בזכות האהבה שלך שאת ממשיכה להעניק לה. נכון, אין הדלקת נרות שבה לא זולגות הדמעות. התפילה בעת ההדלקה "וזכני לגדל.." מקבלת בכל שבוע משמעות עצומה. אין תפילה שבה הילדה לא מוזכרת.

    אבל לא פחות חשוב מזה, אין שיחת טלפון שלא מסתיימת במילים: אני אוהבת אותך!

     בשורות טובות

    רחל



    27 תגובות

    מיין תגובות
    1. 26

      רחל היקרה ריגשת אותי כל כך , את אישה ואמא מדהימה.

    2. 25

      רחל את פשוט מיוחדת . התפילות אינן הולכות ריקם ה' יעזור והיא תחזור ויהיה לך הרבה נחת גם ממנה.
      כל ארבעת הבנות שלך מקסימות. כמוך 🙂

    3. 24

      דמעות זולגות , לא יודעת אם זה הכאב שאני חשה במילים, כאמא לאמא, לא יודעת אם זה מהזדהות עם הרגש האמהי עליו את כותבת, לא יודעת אם זה מהעוצמה שהזכרת לי שאין בעולם אהבה כמו אהבה של אימא.

    4. 23

      רחל המקסימה, מה עוד אפשר להוסיף?
      את תמיד מדברת על טוב ונתינה וחסד ואהבה, את כל כך מעודדת לכך, ולוואי שבזכות זה תזכי גם את לכל הטוב ולרוות נחת לרוב.

    5. 22

      אמא, בת וכתיבה נפלאים. כל כך הרבה רגש.
      היא עוד תשוב!

    6. 21

      רחל ריגשת אותי כל כך ,איזו זכות להכיר חברה מיוחדת כמוך יופייך הפנימי והחיצוני
      חכמת החיים שלך העדינות ,הנחישות והרגישותתת ..
      מאחלת שתמיד תרעיפי המון אהבה סביבך כמו שאת עושה לכולנו

    7. 20

      מאוד מרגש. ולמרות כל הקושי והכאב, תמיד תוכניותיך מועברות בצורה כל כך נעימה ורגועה, עם המון אמפתיה לסביבה. יהיה רצון שתזכי לרוות רוב נחת מבני משפחתך.

    8. 19

      רחל יקרה .טוב אז אני לא מתביישת לומר לך שכן גם אני בכיתי כשקראתי ..זה עצוב מאוד …הקראתי את זה לאמא שלי שבדיוק בכתה לי בטלפון על אחי …..ומשמיים דף הזה היה מולי …והקראתי לה אותו .ואני מאמינה שזה חיזק אותה .מאחלת לך ישועה בקרוב .וללא משקעים …..אוהבת גם אם לא מקירה .עלומה אחת .

    9. 18

      רחל, אני איתך. איך את מקבלת כוחות נפש כאלו?

    10. 16

      רחל אני מחבקת אותך מכאן, רוב נחת חסידית אמיתית.
      בשורות טובות.

    11. 15

      רחל יקרה! תפילות לא חוזרות ריקן… מאמינה גדולה באהבת אם אין דבר חזק יותר מתפילת ואהבת אם המשיכי לפתוח ידייך וליבך היא תחזור ובגדול!

    12. 14

      wow, מרגש…
      שה' תמיד יתן בך כח…
      כמה שצריך להיתפלל ואל תביאנו לידי ניסיון…

    13. 13

      מדהים מרגש והלוואי שילדינו ירגישו כמה אנחנו אוהבים אותם ודואגים להם וישאבו מרגשות אילו כוחות להתמודדויות .
      ואת רחל הרגישה והמיוחדת, תמשיכי להושיט את ידך הטובה ,יום יבא והיא תבא , לאמא כזו תמיד חוזרים.

    14. 12

      רחל!!
      את מיוחדת אין ספק שבתך מעריכה ומעריצה אותך ולאן שהגיע לא קשור אליך.לפעמים ילדים עוברים קושי ומתמודדים בדרכים שלהם..אם זה נשירה /מעבר לחול וכו וכו.אך זה שיודעת שאמא שלה אוהבת אותה בכל מחיר נותנים לה הרבה כוחות…
      עכשיו אני מבינה מאיפה הרגישות שלך בתוכנית הרדיו לנושאים תמיד הנוגעים ללב

    15. 11

      וואו, ריגשת. קראתי והדמעות נצצו לי בעניים ניסיתי לחנוק אותם אבל הם פשוט פרצו החוצה.
      כנראה שכרגע אני במצב דומה לזה של ביתך.

      והרעיון של ביתך לשלוח זר לארץ הוא מקסים- אאמץ, כי גם לי יש אמא שאוהבת ומקפידה לסיים שיחות טלפון כמוך…

    16. 10

      רחל, מקסים!!!! מרגש עד דמעות… חמשת ילדיי עדין צעירים יחסית. אך, מתפללת שאקבל אותם כמו שהם.., פשוט בגלל מה שהם …נשיקות

    17. 9

      רחל המקסימה, כל מילה שלך אמיתית מרגשת וחודרת ללב האימהי, העיניים דומעות ואכן בהדלקת נרות שבת הדמעות זולגות בתפילה חרישית להחזרת הילדים לשולחן השבת ,ואין כמו אהבת ההורים ללא תנאי, ומתוך ניסיון זה פועל , מחזקת את ידייך ומאחלת לכולנו שבמהרה תבוא הישועה , ונאמר לצרותינו די !, שולחת לך חיבוק חזק ונשיקה אוהבת ….

    18. 8

      שלום רחל,
      במצוקתי פניתי לאינטרנט לחפש האם יש שם עוד אמהות שמתחבטות עם הכאב שלי עם בתי-בכורתי – ומצאתי את מכתבך הנ"ל שעודד אותי במקצת. ישנן המון נקודות דומות בין שני הסיפורים שלנו והייתי מאוד שמחה לו יכולתי לחלק איתך את מצבי הנוכחי עם בתי.
      איך עושים זאת? משאירים לך בתגובה את המייל שלי אולי?
      תודה ושבת שלום,
      אמא ללא תנאי

    19. 7

      שלום לך אמא ללא תנאי
      את יכולה ליצור איתי קשר דרך כתובת המייל שלי המופיעה באתר.
      אשמח לשוחח איתך!
      רחל

    20. 6

      אני בעברי הרחוק למדתי עם הבת שלך! גם אני היום לא דתיה …אני לא חושבת שאת צריכה לקחת את האחריות עליך ולפשפש במעשיך מה לא עשית בסדר -נהפוך הוא אני זוכרת שהייתם משפחה מאוד ליברלית ופתוחה ונתתם לה הכל ואני מתכוונת להכל -עם המון האהבה !
      ועדיין זה מה שהיא בחרה אז כנראה זה מה
      שמתאים לה ! כמו להרבה מהציבור החרדי שהמסגרת החרדית לא התאימה להם- וזה בסדר גמור. בכל מקרה הקשר ביניכם והחלפת המכתבים מרגשת מאוד !!

    21. 5

      שלום לך פלונית אלמונית.
      אהבתי את הרצון שלך לתת לרחל כוח ובטחון בדרך שלה וסילוק האשמות אישיות שמן הסתם מלוות אותה וכנראה לא ישתחררו עד הסוף אף פעם גם אם נמצא שאין אשמה.
      מהיכורתך עם המשפחה ניתן ליראות את כאבך על החוסר שלך ואפילו קצת קנאה על הליברליות והאהבה שלא קיבלת ואת כל כך צריכה לה.
      כנראה מצב משפחתך הוביל אותך לאן שאת היום.
      איני מנסה לדון אותך ולא לשפוט, ליבי איתך עם כאבך, עם החוסר ועם ההשפלה
      שחווית ולא מניח אותך.
      אבל אחות יקרה . הבחירה היא בידיך , קיום תורה ומצוות , להיות חרד לדבר ה' ולאו דווקא תחת הכותרת חרדי היא זכות וחובה יחד והאמירה של "זה מה שמתאים לה" אינה נתפסת כלל . כולנו יהודים וכולנו זכאים לזכות בקרבה להקב"ה ומתאים לנו מאד לכולנו להיות חרדיים ושומרי מצוות. קיום המצוות הוא מחייה ומטיב ואינו השכלה צדדית למעונינים בלבד.
      מתפללת בשבילך שתמצאי את הדרך לקיום תורה ושמירת הלכה ממקום של אהבה ואמת, ושהחיים יעטפו אותך תמיד בחיוך ואהבה.

    22. 4

      רחל יקרה .
      תודה על האומץ שלך לשתף אותנו בדברים שהם לא בהחלט רק בצד המחייך. אהבתי את יכולת ההפרדה שלך לאהוב את ביתך כי היא עצם מעצמיך יחד עם הכאב על הדרך שהיא בחרה. זו ממש בגרות .מעריכה .
      תזכי ליראות נחת יהודית מכל צאצאיך .

    23. 3

      קראתי את נמאמר הדמעות לא מפיסיקות אני עכשיו עוברת התמודדות כזו עם הבן שלי נתת לי המון כח טאטא תרחם ותעזור

    24. 2

      רחל אני עוברת בשלוש השנים סיפור שמזכיר מאוד את הסיפור שלך אבל בניגוד אלייך ביתי לא רוצא לשמוע על הבית ואלי בכלל אני נשבעת לא עשיתי לה כלום וכמה שאני מנסה זה רק יוצר יותר ריחוק אני מרגישה שעיפתי ואני מוציא אמון אנרגיות ללא תואלת אני מקנא בהורים שעברו חויה דומה ובסופו של דבר הצליחו אלואי ושום אם לא תחווה חוויה כזו זה הדבר הכי קשה שיכול ליקרות להורה