ממציא המזגן – אם לא היה, היה צריך להמציא אותו • נכתב בחום

    אתי קצבורג No Comments on ממציא המזגן – אם לא היה, היה צריך להמציא אותו • נכתב בחום

    בימים האלה אנחנו לא מפסיקים להזיע, לא נעים לנו ואנחנו נמלטים כל הזמן לאזורים קרירים • קבלו קצת מושגים על חום בקריינות מקסימה של ברמן • ערב חם

    צילום: ויקיפדיה
    9:29
    19.03.24
    התעוררות No Comments on צחוק זה בריא; אבל יש גבולות | פינת אימא מאיר

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    "וְה֛וּא יֹשֵׁ֥ב פֶּֽתַח־הָאהֶל כְּחֹ֥ם הַיום.." כך מופיע בחומש בראשית על אברהם אבינו, זהו אחד האזכורים הראשונים בתורה המתארים את מזג האוויר החם. מה שאומר שתמיד ובעיקר בקיץ, היה חם. גם בימים אלה, ימי תמוז אנחנו נאלצים להתמודד עם טמפרטורות גבוהות במיוחד, ולכן כדאי שנדע כמה דברים שאולי יכניסו אתנו לפרופורציות:

    הטמפרטורה הגבוהה ביותר שנמדדה בארץ הייתה בישוב טירת צבי זה קרה ב-21/6/1942: והטמפרטורה הגיעה ל- 54 מעלות צלזיוס, ואם זה נשמע לכם חם, כדאי שתדעו שבשנת 2005 נמדדה במדבר המלח שבדרום מזרח איראן הטמפרטורה הבלתי נתפשת של יותר מ–70 מעלות צלזיוס.

    צלזיוס אגב, הוא אַנְדֶרְשׁ צֵלְסְיוּס אסטרונום שוודי שייצר סולם טמפרטורות למדידת מזג האוויר, במרבית מדינות העולם, משתמשים בסולם מעלות הצלזיוס, אבל יש כמה מדינות כדוגמת ארצות הברית, שמעדיפות להשתמש בסולם מעלות הפָרֵנְהָיְיט.

    חם, זה לא רק מזג אוויר.
    אחד מבניו של נח נקרא בשם חם.
    ובתקופת מלחמת המפרץ צמד המילים "שרב כבד" לא בהכרח הגדיר את מזג האוויר אלא בעיקר בישר לאזרחי ישראל על סיומה של מתקפת סקאדים ועל העובדה שניתן לחזור לשגרה.

    אבל עיקר השימוש שלנו במושג חם הוא הרי לתאר כמה לא נעים לנו, ומכיוון שתמיד היה חם, סביר להניח שהיו מגוון פתרונות להקל על האנושות במזג אוויר חם במיוחד, אך הפתרון המוכר והשימושי ביותר כיום, הוא המזגן.

    הראשון ליישם רעיון כזה היה ג'ון גורי, רופא מפלורידה שיצר בשנת 1842 מכונה המייצרת קרח ובאמצעות רוח קיררה חדרי חולים. ההמצאה לטענתו הקדימה את זמנה, ולא הפכה לפופלארית, אך מאותו זמן נעשו נסיונות רבים להמציא מכשירים שיקררו את מזג האוויר, בינהם, הניסיון של ווִיליס הָאבִילֵנְד קֶרִיאֵר (Willis Haviland Carrier), שבשנת 1903 התקין מערכת למיזוג אוויר במפעל להדפסת נייר בו עבד.

    לא הרבה אחריו כבר השתכללה הטכנולוגיה והפכה למה שאנחנו מכירים היום. מזגן, בתחילה, שימשה ההמצאה ביעקר בתי חרושת, מבני תעשייה. כשהמטרה הייתה לשמור על תנאי ייצור זהים ועל מנת להגן על המוצרים טמפרטורות קיצוניות ולחות גבוהה. אך כבר בשנות העשרים הותקנו מערכות מיזוג אוויר גם במבנים ציבוריים, וחנויות, ובהמשך אף בדירות מגורים.

    כיום, החיים בלי מזגן, נראים בלתי אפשריים, אבל לא תמיד אנחנו סגורים בחדרים ממוזגים, כי הרי צריך גם לצאת מהבית, ולעיתים, בעיקר בימים חמים במיוחד כשצריכת החשמל מגיעה לשיא בעקבות שימוש מוגבר במזגנים, אנחנו עלולים חלילה לחוות הפסקות חשמל המנטרלות את פעולת המזגן, ואין ספק שלמזג האוויר החם יש בהחלט השפעה על התפקוד שלנו.

    אז בכל מקרה שכזה, כדאי לנו לזכור את אברהם אבינו, שלמרות החום הכבד, ישב בפתח האוהל, והמתין לאורחים. כי לא באמת משנה עד כמה מזג האוויר חם, אסור לתת לזה להשפיע באמת על מזג רוחנו.



    0 תגובות