"הכירו את החיזבאללאסטן" • פאנל ביטחון בכנס הרצליה

    קובי פינקלר 1 Comment on "הכירו את החיזבאללאסטן" • פאנל ביטחון בכנס הרצליה

    בפאנל ביטחון בכנס הרצליה אמר האלוף (במיל') עמוס גלעד: "הדיל האיראני נתן להם זמן להתכונן – הם מעוניינים בחזית חדשה ברמת הגולן, ומחזקים את חיזבאללסטאן. גם לישראל הוא נתן זמן להתכונן. אנחנו מכינים את עצמנו"

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    במסגרת כנס הרצליה במרכז הבינתחומי, התקיים פאנל בנושא האיום המתעצם של איראן והציר הרדיקאלי: האם ישראל ערוכה? בדיון השתתפו אלוף במיל' עמוס גלעד, מר חגי צוריאל מנכ"ל לעניינים אסטרטגיים, ד"ר אריאל (אלי) לויטה, אלוף (במיל') ד"ר אפרים סנה וגברת דניאל פלטקה. בפאנל נידון האיום האיראני על כל משמעותו. התחזקות והשתלטות על מדינות האזור, התקדמות בתכנית הטילים ובתכנית הגרעין.

    אלוף (מיל') עמוס גלעד, ראש המכון למדיניות ואסטרטגיה (IPS) ויו"ר סדרת כנסי הרצליה אמר: "לאיראן יש זמן, יש להם סבלנות, הם מכינים את האפשרות להשמיד את ישראל. הקואליציה החדשה שהתגבשה תיתן להם כוח. האיום האיראני על ישראל הוא היחיד שיש בו פוטנציאל קיומי. הדיל האיראני נתן להם זמן להתכונן- הם מעוניינים בחזית חדשה ברמת הגולן, ומחזקים את חיזבאללהסטאן. גם לישראל הוא נתן זמן להתכונן. אנחנו מכינים את עצמנו. האם אנחנו צריכים לתקוף או לא? צריך לומר שכל האופציות על השולחנות".

    "עדיף למדינת ישראל לשמור על עמימות, וכך לשמור על עצמתנו. אין די בהרתעה. אנחנו צריכים מודיעין מצוין בישראל שמקורו במוסד ובאמ"ן, אבל אין די בכך. האיראנים חכמים מאוד, הם מאוד מרשימים גם בתחום הסייבר, וכיום הם מהווים את האיום העיקרי כל עוד ח'מינאי במשטר. בעתיד, אני רואה בדמיוני את חיזבאללהסטאן הרבה יותר חזקה, בעלת טילים ורקטות. אני גם רואה עוד חזית ברמת הגולן, הם כבר מתכננים את זה. יש ניסים שקורים במזרח התיכון, אבל לא הייתי מסתמך על הנס".

    מר חגי צוריאל, מנכ"ל המשרד לענייני מודיעין התייחס בפאנל למיקומה האסטרטגי של סוריה במסגרת האיום האיראני: "אולי יהיה לנו זמן להתכונן לאיום האיראני, אבל אין לנו זמן בשל העובדה שהאיראנים יוצרים עובדות אסטרטגיות על הקרקע. אם רוצים לדבר על איראן צריך לדבר על סוריה – זוהי ההרחבה המרכזית. אין מקום אחר בעולם שבו יש כל כך הרבה יחסי כוחות פוליטיים, בזירה אחת. בסוריה ישנן מעצמות גלובליות כמו ארה"ב וסוריה, מעצמות אזוריות כמו איראן וטורקיה, וכולן נגד אלקעידה ודאעש".

    "סוריה היא היצואנית הגדולה של טרור ופליטים, אלו שינו את המאזן הכלכלי של ירדן והמגמות החברתיות של אירופה. לא יהיה מוגזם להגיד שזה השפיע גם על הבחירות בארה"ב. כיום, הדבר החשוב ביותר בסוריה הוא ההתחזקות של איראן והציר השיעי". עוד הוסיף צוריאל: "בעוד אנחנו מדברים האיראנים עושים. לחשוב שאנחנו כישראל יכולים להתמודד עם זה לבד תהיה טעות – אנחנו זקוקים לתמיכת המעצמות העולמיות והאזוריות. אנחנו קודם כל צריכים להבין שזה האיום האסטרטגי העיקרי – תכנית הגרעין גבוהה מאוד בסדר העדיפויות האיראני".

    גב' דניאל פלטקה, סגנית הנשיא של המחלקה ללימודי וחוץ ב-AEI: "האתגר של איראן היא לא רק של ישראל, היא לא היחידה שעומדת מול האיום האיראני. איראן באה לעבודה כל יום, הם לא מובכים בשל אתגרים שעומדים בפניה, אפילו לא הבחירות המקומיות הפריעו לה. הם מאוד ממוקדים בכל החזיתות. גם אם ישראל תחליט לתקוף את איראן והיא תנצח, לאיראן תשאר תכנית הגרעין".

    עוד הוסיפה: "הבעיה עם ההסכם האיראני הוא שהוא נדיב מאוד, האיראנים יכולים לעמוד בתנאים הטכניים של ההסכם, אך לא בתנאים שאמורים להיות מובנים מההסכם, לא ברוח ההסכם. האיראנים יכולים להמשיך לעבוד על פיתוח גרעין מבלי לשבור את ההסכם. מה שממשל טראמפ צריך לעשות זה לא לקרוע את ההסכם, אלא לעשות את מה שאובמה אמר שייעשה, והוא להמשיך ולהפעיל לחץ על איראן. הרתעה היא חלק משמעותי – צריכה להיות אסטרטגיה מונחת -עלויות לאיראן. גם לחסן נסראללה לא יהיה אכפת אם מפציצים בלבנון".

    תא"ל (מיל') ד"ר אפרים סנה, לשעבר סגן שר הביטחון: "הכותרת של היום היא מה אנו עושים כדי להתמודד עם האיום המתעצם והרדיקלי של איראן. האיום האיראני המיידי: 150,000 טילים שפרוסים בלבנון, להם אין לנו מענה. אנחנו במחסור הגנתי אנחנו לא יכולים למנוע כל רקטה שמשוגרת לעברנו. גם אם נהיה מוצלחים מאוד חלק מאותם טילים ייפגעו במטרות. זה לא יהיה בלתי נסבל, אבל בשל מידת הדיוק ישראל תהיה הרבה יותר פגיעה גם בכל מיני תשתיות לאומיות. יכול להיות שלא תהיה שום ברירה ונצטרך לצאת למבצע יבשתי. יכול להיות שנשלם את המחיר ולא נקצור את כל הפירות. עוד הוסיף סנה: האם אנחנו מוכנים לאיום האיראני? אנחנו חייבים לשנות את התפיסה של מושג ההרתעה- זו מלחמה שעדיף למנוע אותה מאשר לנצח אותה. אם איראן תתקוף דרך לבנון, לבנון תחוסל. לאף אחד לא אכפת מהתשתית של לבנון במיוחד לא למקבלי ההחלטות בטהרן".

    ד"ר אריאל (אלי) לויטה, עמית בכיר ב International for Endowment Carnegieלשעבר המשנה למנכ"ל הוועדה לאנרגיה אטומית: "מעט מאוד דברים קרו בינתיים תחת ממשל טראמפ מבחינת איראן, המדיניות עוד לא עקבית. ממשל אובמה השיג דברים רבים, אך לא התייחס לבעיות שבעסקת איראן. המדיניות הישראלית שהייתה צריכה להיות אל מול איראן נעשתה הרבה פחות אפקטיבית ועקבית.

    על הסיכוי שיהיה עימות בין ישראל לאיראן הוסיף לויטה: "אני חושב שיש יותר סיכוי שארצות הברית תיכנס לעימות עם איראן מאשר ישראל. יש יותר סיכוי שישראל תצא לעימות עם סוריה ולבנון. אני חושב שיש סיכוי לעימות עקיף על סוריה- אני לא חושב שיש היתכנות גבוהה לכך אבל צריך להתכונן. כמו כן, יכולה להיות שתהיה הפיכה במישור הפוליטי באיראן".



    1 תגובות

    מיין תגובות
    1. 1

      כמה אפשר כבר עם הכוחי ועוצם ידי,
      קצת אמונה
      הם בעצמם יודעם שאין שום סיכו נגדם.