ברמן מציג: כמה סוגי חזן אתם מכירים? הפעילו את הרמקולים

    אריאל ברמן 3 Comment on ברמן מציג: כמה סוגי חזן אתם מכירים? הפעילו את הרמקולים

    לרגל היארצייט של החזן הנערץ יוסלה רוזנבלט הקדיש אריאל ברמן תוכנית קצרה לחזן האגדי ועוד כמה מילים מרתקות על עולם החזנות של היום • ומי העז לשוחח בנייד באמצע קטעע משובח? האזינו

    צילום: ויקיפדיה
    9:29
    19.03.24
    התעוררות No Comments on צחוק זה בריא; אבל יש גבולות | פינת אימא מאיר

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    אתמול מלאו 84 שנים לפטירתו של יוסלה רוזנבלט 9 במאי 1882 כ באייר ה'תרמ"ב – 19 ביוני 1933 כ"ה בסיוון ה'תרצ"ג יוסלה נחשב לאחד מגדולי החזנים בכל הזמנים. הותיר אחריו מורשת נכבדה של מוזיקה ליטורגית יהודית, שתרמה רבות לעיצוב עולם החזנות. הלחין ועיבד למעלה מ-600 יצירות, רובן תפילות וחלקן שירי עם יהודיים. רבות מיצירותיו נחשבות לקלאסיקות של עולם החזנות.

    אקדים ואומר: אינני מחובבי החזנות, עדיין לא, אבל גם בור בעולם החזנות כמוני, מכיר את השם יוסל'ה רוזנבלט ויודע שהוא מגדולי החזנים שהיו לנו אי פעם. כי, גם פעם היו לנו חזנים, עוד לפני שהיו לנו האמצעים הטכנולוגיים לתעד את קולם, במשנה אמנם כשכתוב חזן, הכוונה לשמש בית הכנסת או למלמד תינוקות, אבל תמיד לחזן היה תפקיד של שליח ציבור.

    מחזן נדרש שיהיה לו קול ערב, אבל לא פחות חשוב מכך שיהיה ראוי ומקובל על הציבור, במקרים מסוימים, עדיף אפילו חזן שקולו ממש לא ערב, אך נשמתו זכה, כפי שמספר ר' שלמה קרליבך על החזן העיוור, התפלא קרליבך, איך נותנים לאדם כזה לשמש כשליח ציבור, ורק כשהוציאו את ספר התורה, הבין את הדבר, לשמש כחזנים בפני קהל רב תמיד נבחרו אנשים עם כל חזק במיוחד.

    גם בימינו, בשנים האחרונות נפוץ המנהג של מקהלות שמלוות את החזנים, ולא מעט מודעות נתלות ברחבי הערים ומזמינות את הציבור להנות משירת התפילה. ומי שלא מסתפק בשבתות חזנות, יכול גם באמצע השבוע להגיע למופעי חזנות, בהם אגב, יכולים לקרות דברים בלתי צפויים, כמו שקרה למשל בקטע הבא: המעבד והמנצח אלי יפה – עוצר את החזן דובהל'ה הלר בגלל שמישהו מהקהל משוחח בסלולרי, בהחלט לא ראוי.

    ברדיו, כבר יותר מ-20 שנה מתנגנות בכל יום שישי יצירות חזנות רבות בתוכניתו של מאסטר החזנות הד"ר מרדכי סובול, ולאחרונה, חובבי הז'אנר יכולים גם לשמוע קטעי חזנות בכל מוצאי שבת בקול חי מיוזיק בעשר, שעורך אותה החזן יוסל'ה קלצקין, אין ספק שבדור שלנו יש עדנה לעולם החזנות, והחזנים הם רבים, אחד מהם מסתבר, הוא עורך התוכנית, דוד קליגר, מדהים.

    כיום, בכל בית כנסת יש חזן, אפילו בכנסת יש חזן, אורן חזן. וככה הוא נשמע כשהוא מתחזן, אבל זה כבר נושא לתוכנית אחרת.

    לסיום, אני כאמור באופן אישי לא מחובבי החזנות, אבל מוזיקה היא הרי טעם נרכש, אז מי יודע, אולי אם אשמע רוזנבלט או הרשטיק מספיק פעמים, בסוף גם אני אתמכר.

    האזינו לקטעי החזנות הקצרצרים ול'חזנות' של אריאל ברמן



    3 תגובות

    מיין תגובות
    1. 3

      מה בין קנא לשמך וחזנות

    2. 2

      חחחחחחחחחחחח
      קורע!!

    3. 1

      זה שיר של החזן איצ'ה מאיר הלפגוט