צפו: הצוללנים הופתעו – כריש לוויתן שחה בחופי אילת

    קובי פינקלר No Comments on צפו: הצוללנים הופתעו – כריש לוויתן שחה בחופי אילת

    פקחי רשות הטבע והגנים שהיו בדרך למעמקי הים נתקלו בחוויה יוצאת דופן – כריש לוויתן הנחשב לדג הגדול בעולם – נגלה מול עיניהם

    צילום: עמרי יוסף עומסי, רשות הטבע והגנים
    20:01
    28.03.24
    הקבינט No Comments on דרמה במשבר הגיוס | הקבינט בדיון סוער

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    פקחי רשות הטבע והגנים, העוסקים מסביב לשעון בשמירה על הטבע בישראל ונמצאים בשמורות הטבע מדי יום ולאורך שעות, לרבות בשמורות הטבע הימיות, נחשפים לא מעט לחוויות ומראות מרתקים, מרהיבים ונדירים של חיות הבר והטבע במיטבו וזאת גם כמעט תמיד באופן בלתי אמצעי, כמי שנמצאים הכי קרוב שאפשר לטבע.

    לחוויה מיוחדת כזו זכו אתמול (יום שני) בצהריים פקחי השמורות הימיות באילת של רשות הטבע והגנים, שבמסגרת עבודות צלילה תת ימיות לשמירת טבע וערכי טבע מוגנים שביצעו, נתקלו באופן נדיר יחסית בכריש לווייתן עוצמתי, שהגיח לעברם ושחה ממש לידם.

    הכריש לוויתן, יש לציין, למרות גודלו הרב שיכול להגיע גם לאורך 12 מטר ומעלה, אינו נחשב למסוכן לאדם וניזון מפלנקטון – צבר של אורגניזמים השוכנים במימי האוקיינוסים והימים. הכריש לוויתן נחשב לדג הגדול בעולם. צוות הפקחים שהיה כבר בדרכו חזרה מהמשימות התת ימיות שלו, היה ערוך לאור כך עם ציוד צלילה וצילום מקצועי, מה שאיפשר להם לתעד את המפגש באופן די נדיר, מעל ומתחת למים.

    לדברי זיו נדר, פקח מרחב וימי וחוקר מרחב אילת ברשות הטבע והגנים, "מדובר בחוויה יוצאת דופן ומלהיבה ביותר שמעטים זוכים לה. היה קשה לאמוד את המרחק שהיינו בו מהחוף, אך העומק נע בין 25 ל 30 מטר כך שאנו מעריכים שהמפגש היה במרחק של 150 מטר מהחוף הדרומי באילת, צפונית לקו מלון הנסיכה. להערכתי הכריש שחה לידנו קרוב לחצי שעה ואורכו היה לערך 6-7 מטר כך שמדובר בכריש לווייתן צעיר יחסית".

    נדר מוסיף, "כי בעבר כבר היו מפגשים בין צוללנים באילת לכריש הלוויתן, שחלקם גם תועדו בצילום זו או אחר, אך התיעוד כאן הוא בהחלט יוצא דופן לאור ההיערכות שלנו מבחינת ציוד צילום וצלילה. מדובר ללא ספק בטבע במיטבו שמתאפשר בין היתר בזכות הגנה ושמירה על שמורות הטבע הימיות באילת ובכלל. תיעוד מלהיב מסוג זה מצביע על החשיבות בשימור מפרץ אילת, שהינו ללא ספק מהיפים בעולם".

    ברשות הטבע והגנים מציינים כי הכריש מגיע לאילת בתקופה זו פחות או יותר ולקרבת החוף בחיפוש אחר מזון ושמדובר בבעל חיים עדין וידידותי יחסית. עם זאת ידוע גם על מקרי תקיפות נדירים שקרו מחוץ לישראל, כתוצאה מהתגרות יתר של האדם בכריש. בתוך כך מבהירים ברשות הטבע והגנים, כי מדובר בחיה מוגנת וערך טבע מוגן, שמצב השימור שלה מוגדר כיום על ידי ה- IUCN – האיגוד הבינלאומי לשימור הטבע ומשאבי הטבע, כמין בסכנת הכחדה.

    לאור כך מבהירים ברשות כי אסור להתקרב אליו יתר על המידה, לחסום את הנתיב שלו, לגעת בו ולעשות כל פעולה שפוגעת בו בדרך זו או אחרת ומפריעה לו לנוע בחופשיות. "במקרה שנתקלים בו", ממליצים ברשות, "אפשר לצלם אותו וליהנות מהרגע ומהחוויה אך לא מעבר. כמו כן חשוב למנוע כל פגיעה בו במגע עם כלי שייט ומנועי סירות".

    צילום סרטון : זיו נדר, רשות הטבע והגנים.



    0 תגובות