- רדיו קול חי - -

ברק: "הבחירה היא בין לאומיות גאה לבין לאומנות אפלה"

רה"מ ושהב"ט לשעבר, רא"ל מיל' אהוד ברק נשא אמש דברים בכנס תנועת מפקדים למען ביטחון ישראל שהתקיים ברמת אפעל.

בדבריו התייחס ברק לנושא הסכסוך הישראלי פלסטיני וקרא לאימוץ תכנית ביטחון תחילה של תנועת מפקדים למען ביטחון ישראל: "אני לא רואה  משימה חשובה ודחופה יותר מאשר הצבת טריז מול המדרון החלקלק הזה והחזרתה של ישראל לפסים וחתירה לפתרון שתי המדינות והפתרון האזורי שמונח על השולחן וישראל מתחמקת מלהיכנס אליו. ישראל יכולה כבר עכשיו לאמץ את תכנית בטחון תחילה שאינה תלויה בקיומו או קיומו של פרטנר פלסטיני, כדי לשמור על האפשרות למועד שתהיה בשלות בצד השני. תכנית ביטחון תחילה הייתה יכולה וצריכה גם היום, להיות מיושמת מידית.

ברק הדגיש: "הבחירה האמיתית היא בין לאומיות גאה לבין לאומנות אפלה. לאומנות גאה מכירה בייחודיות ובמורשת והשליחות שלנו. אבל את התביעה היא מפנה אל עצמה. אנחנו צריכים להיות יותר טובים אנחנו צריכים להיות יותר צודקים וסולידריים ולהיות דוגמה לעצמנו ואח"כ לאחרים. הלאומיות הגאה מפנה את האנרגיות פנימה. לעומת זאת, הלאומנות האפלה, בהיעדר חזון חיובי ובהיעדר ביטחון עצמי קונה את זהותה והכרתה ואת ייחודה, דרך ההתייחסות לאחר. דרך זיהוי אויבים וחיות טרף מבחוץ ובוגדים ומשתפי פעולה מבפנים. והם אלה שנותנים ללאומנות את תחושת השייכות. ואנחנו צריכים להיאבק נגד כך בכל הכוח".

בהתייחסו למעורבות ממשל טראמפ בפתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני אמר ברק: "אנשים שיושבים סביב טראמפ לא מבינים איך ממשלת ישראל מסבירה שהמדינה הפלסטינית הקיקיונית והמפורזת שתקום היא איום קיומי על ישראל".

"השיח בין שרת המשפטים איילת שקד לנשיאת בית המשפט העליון מרים נאור אינו שיח של הפרדת רשויות אלא של סחיטה באיומים" אמר ברק: "משאירים לשיקולו של בית המשפט את ההחלטה האם הוא מוכן להטות את שיפוטו כדי למנוע את התרחשות האיום שמעל ראשו.

בהתייחס לתכניותיו הפוליטיות אמר ברק: "אני בשלב הזה לא מצטרף לפעילות פוליטית באחת המפלגות". ברק המשיך ואמר, בפוליטיקה יש 2 כללים: הראשון שאין כללים והשני  – תזמון זה הכל".

יו"ר תנועת מפקדים למען ביטחון ישראל האלוף במיל. אמנון רשף אמר בפתיחת הכנס: יותר ויותר מקבלי החלטות החלו לאחרונה לדבר במונחים של הפרדות. הרציונל שמוביל אותנו הוא שללא קשר לסוגיית קיומו או אי קיומו של פרטנר ישראל יכולה לבצע שורה של מהלכים חד צדדים לשיפור הביטחון האישי והלאומי ולשמר את האופציה העתידית לפתרון שתי המדינות.

רשף המשיך ואמר "יש ליצור אווירה שתשפר את המוטיבציה של הפלסטינים להיאבק בטרור ותגביר את שיתוף הפעולה. יש לדרוש מהרש"פ צעדים משמעותיים נגד הטרור: לטפל בהסתה, לעצור תמיכה במש' מחבלים, לאסוף אמל"ח" לפני שמדברים על הסדר יש לייצר אמון בין הצדדים כדי ששני הצדדים ישפרו את מערכת היחסים הנוראית ששוררת בין הצדדים. אנחנו קוראים להמשך המאבק העיקש בטרור ולעצירת ההסתה ברחוב הפלסטיני. במערכת המשפט הפלסטינית אין חוקים נגד טרור ואנו קוראים להם לחוקק את החוקים יאפשרו מלחמה בלתי מתפשרת בטרור – גם באפיקים משפטיים.