מבט מהסטנדר • מה ההבדל בין מרגל לתייר?

    א. אבן צור 3 Comment on מבט מהסטנדר • מה ההבדל בין מרגל לתייר?

    מבט מהסטנדר: מדוע נקראה פרשת המרגלים כך והלא כתוב כי הם יצאו לתור את הארץ? • על ההבדל בין תייר למרגל, בין העין והלב ובין שני אנשים שנמצאים באותו המקום ורואים שני דברים שונים לגמרי

    מזל"ט ברגעי הטסתו צילום: נתי שוחט, פלאש 90

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    סטיה חדה בנתיב הנסיעה גרמה לטלטלה עזה ברכב וכך גם לששת נוסעיו. אף אחד מהנוסעים לא עמד על פישרה של סטיה זו, אף אחד מהם לא ראה את הרכב שהגיח במהירות מימין בקירוב פגיעה, רק הנהג שעיניו וליבו על הכביש, רק הוא הבחין ביעף ברכב המאיים. כל נוסעי הרכב האחרים לא הבחינו בכלום למרות שעיניהם פקוחות משוטטות על מרחב שדה הראיה כולו.

    כלומר, יכולים שני אנשים לראות יחדיו, וכל אחד רואה משהו אחר.

    גשר וירטואלי מחבר בין תחילת פרשת שלח לסופה. פרשה זו מכונה בחז"ל "פרשת המרגלים", למרות שהתואר "מרגלים" אינו מוזכר בכל הפרשה כולה אף לא פעם אחת, כל הפרשה כולה עוסקת בשליחות "לתור" את הארץ, "ויתורו את הארץ", לשון זה בלבד משמש לתיאור שליחותם – ולמה הם נקראים מרגלים?

    כי מרגל בא בכדי לראות חסרונות, מרגל מחפש את החולשות של המקום, המרגל לא בא כתייר, תייר הבא לטייל בארץ זרה גם אם מסלול הטיול יהיה תואם לגמרי למסלול המרגל, האחד יראה כך והאחר יראה באותו מקום דברים אחרים.

    "העין והלב מרגלים הם לגוף ומסרסרים לו עבירה. העין רואה והלב חומד והאדם עושה את העבירה" – כך רש"י בסופה של פרשתינו על הפסוק "ולא תתורו אחרי לבבכם". – המילה "מרגלים" בדברי רש"י היא תוספת על מקור הדברים במדרש תנחומא. – כיצד מתפרשת כאן המילה "מרגלים"?

    כולם הולכים ברחוב. כולם נמצאים ברשות הרבים, כולם נפגשים ומדברים זה עם זה, אך לא כולם רואים אותו דבר כי לא כולם חושבים אותו דבר. התורה מלמדת כי הראיה היא סובייקטיבית ונתונה לשיפוט הלב, מה שהלב רוצה, העין רואה. ומה שהלב לא רוצה, העין אינה רואה. העין והלב הם "מרגלים" כי הם רואים מה שהאדם רוצה לראות. תחשוב טוב תראה טוב.

    ולא תתורו..



    3 תגובות

    מיין תגובות
    1. 2

      כל האומר דבר בשם אומרו מביא גאולה לעולם וכל שכן דבר תורה, לא יזיק לרשום שזה לקוח מילה במילה מתורתו של הרבי מליובאויטש

      1. למה לראות ככה את הדברים, הכותב לא מציץ בכתבי הרבי כלל. תחשוב טוב תראה טוב.