מזעזע ומכעיס: כך נושלה הקשישה מנכסיה

    דוד פיינגולד No Comments on מזעזע ומכעיס: כך נושלה הקשישה מנכסיה

    סיפור מכעיס על קשישה שנוצלה ע"י נוכל ערמומי שניסה להנשל אותה מנכסיה • במסגרת יום המודעות הבינלאומי למען הקשישים מספרים ביד שרה על דרכי הפעולה בהם נוקטים למען רווחת הקשישים בארץ

    כסאות גלגלים | אילוסטרציה
    14:34
    24.04.24
    נתי קאליש No Comments on שמחה מעורבת בעצב: הברית תתקיים לאחר הלוויה

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    פ' היא קשישה תושבת אזור המרכז, עולה מרוסיה שאינה דוברת עברית. אישה סיעודית המתגוררת לבדה ונעזרת בשירותי מטפלת. לפני מספר חודשים נפטר בנה, וחברו הטוב הבטיח כי הוא יירתם לטיפול באם ולסיוע לה בכל עניין. רק לאחר שפ' ייפתה את כוחו של החבר לניהול חשבון הבנק שלה והעבירה לרשותו את רכבו של הבן, התגלתה המזימה ונחשף פרצופו האמיתי: "איש החסד" התברר כנוכל שניצל את ההיכרות עם הקשישה ואת האמון שנתנה בו להשתלטות שיטתית עוינת על נכסיה.

    בתוך זמן קצר הוא אחז בכל מקורות ההכנסה שלה, כולל קצבת הזקנה ורכוש הבן. כבשת הרש לה זכתה הייתה בדמות "דמי כיס" שבועיים, על פי שיקולו של ה"חבר". כשהמקרר בביתה של האישה כבר היה רק, ולאחר שמכר את רכבו של הבן המנוח, עבר הנוכל ליעד הבא – השתלטות על דירתה. רק התערבות עמותת "יד ריבה" הפועלת מסניפי יד שרה, עמותת עורכי דין מתנדבים שהעניקה לקשישה לראשונה משענת משפטית ואנושית אמינה, הביאה קץ למסע הניצול והסיר מעליה את האיום. מונה לה אפוטרופוס המשרת את האינטרסים שלה. החיוך חזר לפניה.

    סיפורה של פ' הוא רק אחד מני אלפי מקרים של התעללות והתעמרות בקשישים, הזנחתם וניצולם, המתרחשים בישראל מדי יום. על פי נתונים שפרסמה אוניברסיטת חיפה, כמעט אחד מכל חמישה מקרב אוכלוסייה זו, המהווה כ-11%מכלל הישראלים, סובל מהתופעה.

    "יד ריבה", מרכז הסיוע המשפטי לקשיש, הפועל כאמור בשיתוף עם עמותת יד שרה ומתוך סניפיה, טיפל עד היום ביותר מ-20 אלף מהם –מליווי ראשוני ועד ייצוג בבית המשפט. מאות מתנדבי הארגון – אנשי מקצוע ותיקים ומנוסים במגוון תחומים, ובעיקר עורכי דין, וגם צוותים רב-מקצועיים מתחומי הרפואה, המשפט והרווחה – לא ממתינים ליום המודעות הבינלאומי למניעת התעללות בזקנים החל השבוע, על מנת להצילם מיד עושקיהם. הם מודעים לנושא, מסורים לו וחיים את השליחות יום-יום, שעה-שעה.

    הסיוע המשפטי הניתן על ידי יד ריבה מוגש בתחומים רבים, כגון ביטוח לאומי, בריאות, דיור, דיני ירושה. בשנים האחרונות שמה העמותה דגש מיוחד על הגנת שלום הזקן -סיוע משפטי לזקנים הסובלים מהתעללות – אלימות פיזית, התעללות נפשית, ניצול כלכלי ואף הזנחה עצמית.

    חלק ניכר ממאות ההפניות המגיעות למרכז הסיוע מדי שנה – מקורן ברשויות הרווחה הרשמיות של מדינת ישראל. הן נוגעות בעיקר להתעללות מצד בני משפחת הזקן (בפרט ילדים או בני זוג), אך גם מצד אנשים בהם הוא תלוי, כגון מטפל, שכן וכדומה. יד ריבה פועלת בשיתוף פעולה עם שירותי הרווחה בכ-40 ערים ורשויות מקומיות ברחבי הארץ. לדיווחים על מקרי התעללות וקריאה לסיוע, ניתן לפנות למוקד הארצי של יד שרה בטלפון 6444* ודרך הרשת החברתית של הארגון.

    עו"ד ד"ר מיכאל (מיקי) שינדלר, המנהל המקצועי של יד ריבה, מסביר כי היותם של הזקנים חשופים כל כך לפגיעות מן הסוג הזה ואי-יכולתם להתמודד בכוחות עצמם עם האתגרים הללו ולממש את זכויותיהם, גורמים לזקנים תחושות של אוזלת יד וחוסר אונים ולחרדה הפוגעת באיכות חייהם. לעתים, עד כדי סכנה ממשית לשלומם הנפשי והפיזי. עלות הטיפול המשפטי גבוהה ולרבים אין את האמצעים הדרושים לממן אותו. זאת ועוד: חלק ניכר מאוכלוסייה זו מרותקים לביתם, מתקשים בשפה העברית והשרות המשפטי אינו נגיש להם.



    0 תגובות