מבט מהסטנדר • להיכן נעלמו מעלות המנורה?

    א. אבן צור No Comments on מבט מהסטנדר • להיכן נעלמו מעלות המנורה?

    להיכן נעלמו מעלות המנורה? • הצורך בעליה, לעלות ולהעלות – מבט מרתק מהסטנדר

    22:01
    28.03.24
    המהדורה המרכזית No Comments on השרה מירי רגב: "לא מאמינה שהחרדים יפרשו מהממשלה"

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    דמותה של המנורה הפך להיות סמל, מבין כל כלי המקדש תופסת דמות המנורה את כל מרחב הזהות היהודית בעולם, אפילו מדינת ישראל גנבה לעצמה ושתלה את הכלי הקדוש הזה בסמלה הרשמי – את גרם המדרגות עליו עמד הכהן בהדלקת המנורה, העלימו מכל הסמלים.

    ולמה? למה הם כל כך חשובים, למה המדרגות הן חלק בלתי נפרד מהמנורה הקדושה.

    המדרגות האלו, צריך להבין, משתלבות באופיה של המנורה, מפני שהמדרגות אינם רק כלי טכני להגיע, והמנורה אינה רק מקום טכני שמדליקין עליה נרות, המנורה היא מקום ש"מעלין" בה את הנרות. להדליק נרות אפשר בכל מנורה, אפשר היה גם לבנות את המנורה בגובה סביר שלא יצטרכו מדרגות כדי להדליק בה, אלא שכדי להעלות נרות צריך משהו שיגביה את האדם המדליק, משהו שיכול להעלות את האדם ממקומו הארצי ולחבר אותו למעלה, "בהעלותך, את הנרות".

    מי שזוכר את טרום ימי שרוול המטוס, זוכר את גרם המדרגות שהיה מושק גלגלית לדלת המטוס, היה בזה כמו הודעה רשמית על תחילתה של הטיסה, כל עוד היה המטוס מנותק מגרם המדרגות ניצב המטוס כמו עוד איזו מפלצת פלדה אימתנית במוזיאון חיל האוויר בחצרים. החיבור בין המטוס למדרגות נתן את האות הרגשי לתחילת הנסיעה, מכאן עולים.

    המשוואה היא מאד חיצונית ושטחית, אבל משל יש בה, זה לא המטוס זו הטיסה. הנר מבוסס על תשתית גשמית מאד, שמן, פתילה, אפילו הזהב נחצב בעומק הקרקע הגשמית, אבל האור הוא רוחני ביותר, הוא משהו שאין לו תפיסת מקום במגבלות הגשמיות, אלא ש'אדם יכול ל'העלות" אותו, הלהב עולה מאליו, הכהן מדליק בידיו אבל ה"שלהבת עולה מאליה", לעליה זו צריך מדרגות שהאדם יעלה עליה, יתרומם, יתעלה.

    כמה חבל שמעלימים פרט זה.



    0 תגובות