ועדת הכספים דורשת הקמת ועדת מנכ"לים לעניין מירון

    איתי גדסי 1 Comment on ועדת הכספים דורשת הקמת ועדת מנכ"לים לעניין מירון

    נוכח המחדלים החוזרים ונשנים בקבר רשב"י, בל"ג בעומר ובשאר ימות השנה: ועדת הכספים דורשת הקמת ועדה בין-משרדית בראשות שר האוצר להסדרת העניינים הקשורים באתר אותו פוקדים כ- 1.2 מיליון מבקרים בשנה

    16:59
    25.04.24
    אבי יעקב No Comments on רבנים, שרים ואישי ציבור בברכת כהנים בכותל המערבי

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    "חייבים להפסיק את הסאגה הזאת שחוזרת על עצמה מדי שנה, כשמאות אלפי מבקרים המבקשים לפקוד את קבר רשב"י במירון בל"ג בעומר, נאלצים להתמודד עם קשיי הגעה וחוויית ביקור לא נעימה. מדובר באתר תיירותי מספר 2 אחרי הכותל המערבי, מבחינת היקף המבקרים בו בכל שנה". כך אמרו היום (ד'), חברי ועדת הכספים, בדיון מיוחד שעסק בצורך לשנות את הגישה של המדינה אל אתריה הקדושים, במיוחד קבר רשב"י, אותו פוקדים המוני מבקרים לאורך כל השנה ובמיוחד בל"ג בעומר.

    את הדיון בנושא יזם יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני (יהדות התורה), לאחר שהוא נדון שוב ושוב בוועדות הכנסת השונות, אך טרם זכה למענה מערכתי מקיף, כזה שעשוי לפתור את הכשלים והבעיות הרבות סביב האתר. גפני: "השאלה היא האם נכון שבמדינת ישראל הנחשבת מדינה מתקדמת, הטיפול באתר התיירותי מספר שתיים שלה, ייעשה באופן ספוראדי, כך שמדי שנה, מספר שרים מעבירים כמה מיליוני שקלים בודדים על-מנת לרצות ולהשתיק חברי כנסת, אך הבעיה נותרת בעינה והציבור נפגע מכך??! ההתנהלות הזו משמעותה אחת – בזבוז כספי ציבור לריק, ללא כל התקדמות ממשית לקראת פתרון. את הסאגה הזאת חייבים להפסיק אחת ולתמיד".

    גפני הוסיף: "בכל שנה מגיעים כ- 1.2 מיליון מבקרים לקבר רשב"י, ובכל שנה לקראת ההילולא במירון, יש כמה שרים שכל אחד מהם מעביר איזה 4 מיליון ₪, 1.5 מיליון ₪ וכיוצ"ב, סכומים קטנים שאין בהם כדי לפתור את הבעיות באתר ובסביבתו, וכל זאת על-מנת לרצות ולהשתיק את חברי הכנסת החרדים ואז אולי יש איזו כתבה מחמיאה כזו או אחרת, אך פתרון אין. ואם כך הדבר ואין כוונה לשנות את המציאות הזו, אזי שתבוא הממשלה ותגיד שאין לה כוונה לפתור את הבעיה ורק זורקת כל פעם כמה מיליוני שקלים בודדים על-מנת שחברי הכנסת יתקוטטו ביניהם על הקרדיט. אבל בפועל דבר לא ישתנה".

    ח"כ איתן ברושי (המחנה הציוני): "זה חוזר על עצמו כל שנה. כמו בכל דבר האוצר והפקידים רק מורחים בתשובות שלהם אבל לא מביאים פתרון".

    ח"כ מיכל רוזין (מר"צ) הביעה מורת רוח ממצב הדברים ואמרה ש"נראה שרק אם יקרה במקום אסון, יתעוררו כולם ותהיה תכנית לאומית לפתרון העניין".

    ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה): "מעבר לזה שמדובר במקום תיירותי, זהו גם מקום קדוש והמדינה צריכה לאפשר שהייה מכובדת לאורך כל השנה כמו שצריכה להיות המחויבות למקומות הקדושים שלה. מירון זה לא רק ל"ג בעומר אלא כל השנה ויש עוד ציון של ימים מיוחדים. למאות אלפי המבקרים שם יש השלכות חיוביות על כל האזור, על התיירות בגליל וכולם גם מרוויחים מכך ולכן חייבם להסתכל בצורה אחרת על כל הנושא הזה. למעלה ממיליון מבקרים בשנה, דבר שתורם לכלכלה באזור. 5,000 שוטרים זה השקעה גדולה וגם נטל על המשטרה. אם התשתיות והדרכים היו ראויות, אולי ניתן היה להסתפק ב- 200 שוטרים. יש לעשות תחשיב כלכלי כמה עולה המצב כפי שהוא היום לאורך שנים לעומת מצב שבו התשתיות היו משתפרות. בנוסף, חייבים לנתק את ההגעה לקבר ממושב מירון".

    ח"כ מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה): "יש המון בעיות ולדוגמה השנה, הבעיה היתה שלא היה סנכרון ובא שר החינוך ומחליט של"ג בעומר זה יום לימודים ואז התחבורה הציבורית מחויבת להסעת תלמידים ואז בא משרד התחבורה ואומר שלא וכן להקצות את התחבורה הציבורית למירון. בסוף אנשים עמדו בפקק אחד גדול, כי מגיעים לכביש דו-נתיבי. וכבר קבעו לפני כמה שנים שיש להרחיב ל- 4 נתיבים. יש תכניות קיימות ויש גם התנגדויות של רשות הטבע והגנים, וגם אין תקציב מסודר בהתאם לתכנית לאומית לפיתוח האתר והדרכים אליו".

    ח"כ ישראל אייכלר (יהדות התורה): "נגענו בעניין בוועדות רבות בכנסת וטוב שזה הגיע לוועדת הכספים, כי הגיע הזמן לפתח את כל הגליל ושגם כל הקיבוצים והמושבים ייהנו מכך. נדרשים כבישים של 4 נתיבים באזור הקבר ובדרך אליו. חייבים להפקיע עשרות דונמים לטובת התחבורה הציבורית והחניונים באזור. חייבים לאפשר הגעה גם בתחבורה ציבורית, באוטובוסים וגם ברכבים פרטיים".

    ראש ענף רישוי ואבטחה במשרד לביטחון פנים, רפ"ק מיכה טובול, שמופקד על אירוע ההילולא במירון: "מבחינתנו, האירועים והבעיות בל"ג בעומר האחרון, זה דבר שחוזר על עצמו מדי שנה. זו לא הפעם הראשונה שאנחנו משתתפים בוועדות והבעיות עולות שנה אחרי שנה. נושא הרחבת הכבישים, הרחבת החניונים וכד', וזאת כשמדובר במקום המתוייר מספר 2 בארץ, אחרי הכותל. כל שנה בכל הדיונים מול כל המשרדים אוצר, דתות וכו', אנחנו מעלים את הבעיות ואת הצורך בהרחבת מתחמים בהר על-מנת שיוכל להכיל את היקפי המבקרים הגדולים.  במבצע האחרון המשטרה הקצתה 5,000 שוטרים, לאירוע שהחל ביום שישי וגלש לראשון בבוקר".

    מנהלת אגף רישוי ותפעול תחבורה ציבורית במשרד התחבורה, נעה אבירם: "מדובר באירוע של 36 שעות עם רבע מיליון מבקרים. בסוף כולם בשלב כלשהו מגיעים בתחבורה הציבורית, הוקצו לאירוע 2,500 אוטובוסים. אך חסרה תשתית שתאפשר לקלוט את כל המבקרים. השטחים סביב הכבישים שייכים למועצה האזורית, ליישובים, אין שם שטחים פנויים. חייבת להיות תכנית מערכתית".

    רפרנט תשתיות באגף התקציבים במשרד האוצר, יובל טלר חסון: "בשנים האחרונות השקעה רבה בתשתיות. החל מוועדת ויז'ניצר לגבי קביעת השקעה בתשתיות במרחב מירון והושלמו התקציבים לפיתוח מירון. במשך השנים נמשכה ההשקעה, החל מכסף ששם משרד התחבורה ששם בכבישי הצפון. יש הבנות עם המשרד להשקעות נוספות לשנה הקרובה". תשובתו לוועדה הגבירה את התרעומת בקרב חברי הכנסת. יו"ר הוועדה גפני: "אם היה מגיע זמר לגני התערוכה הכל היה נפתח שם".

    מנהל המרכז הארצי למקומות הקדושים, יוסף שווינגר: "צריך לחלק את האתר וסביבתו והדרכים המובילות אליו. זה שמנסים כל שנה להשיג עוד מיליון פחות מיליון לא זה מה שיעזור. נדרשים הרבה דברים פיתוח הדרכים והרחבת האתר. ברגע שהתפיסה היא להעביר כל שנה את ההילולא בהצלחה, קשה לרדת לעומקם של דברים וצריך תכנית מערכתית של כל משרדי הממשלה . כרגע במצב הקיים מנסים להעביר הילולא בשלום. באתר עצמו נעשים דברים, כגון: הרחבת אתרי הדלקה ונתיבי צדיקים שמממן משרד נגב גליל לעוד נתיבים". אם נקבל עוד 50 או 100 מיליון ₪ הכל ייפתר".

    יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני, הודיע שהוא "דורש שתוקם ועדה ממשלתית שיעמוד בראשה שר האוצר ושיהיו חברים בה 4 מנכ"לי משרדים רלוונטיים לעניין ועוד 4 אנשי ציבור. יש לשנות את כל התשתית הקיימת במקום הזה, גם של הכבישים וגם של האתר עצמו. יש אנשים שבאים מארה"ב או מאוסטרליה ואז אומרים באמת כל הכבוד למדינת ישראל על הרבה דברים, אך זו מדינת עולם שלישי. כיום הדרך לאתר היא באמצעות

    בסיכום אמר גפני: "הדבר הפך לסאגה בלתי נתפסת. כולם מודים שאם היו משנים תשתיות לא היה צורך בדיונים. אני הרבה שנים בכנסת ובוועדת הכספים ואנחנו מאשרים כספים רבים להמון מקומות פחות מתויירים, אך משום מה נעלם ממפת האוצר המקום הזה – מירון. יש לי חשד שיש שרים שרוצים שיישאר ככה על-מנת שיוכלו לקנות חברי כנסת באמצעות כמה מיליונים בודדים פה ושם. זה חייב להשתנות. בהחלט חייבים להוציא את זה גם מאחריות ועדה היישוב מירון שעושה אפליות כל הזמן לפי הנוחיות של האנשים שם. דיברתי עם ראש הממשלה ועם שר האוצר וביקשתי שתוקם ועדה בין-משרדית שתתוקצב כדי לפתור באמת את הבעיות. בראש הוועדה יעמוד שר האוצר ויהיו חברים בה מנכ"לי המשרדים: ראש הממשלה, אוצר, ביטחון פנים, המשרד לשירותי דת ועוד ארבעה נציגי ציבור. היא תהיה בבחינת מטה מבצע לשינוי מסלולי התחבורה, הרחבת כבישים, חניונים וכד'. זו תכנית שתעלה כסף, אך אישרנו הרבה כסף לדברים הרבה פחות חשובים".

    על-מנת לתת לדרישת הוועדה תוקף של ממש, העלה גפני את הנושא להצבעה כהחלטת הוועדה והיא אושרה פה-אחד ע"י חברי הוועדה מכל הסיעות.



    1 תגובות

    מיין תגובות
    1. 1

      חייבים הפרדה מוחלטת מלמטה במקום שעוצרים האוטובוסים עד למעלה בין גברים לנשים – והיה מחניך קדוש