- רדיו קול חי - -

הצלם שנעצר במאה שערים: "תיעדתי אלימות ברוטאלית ואכזרית"

ביקורת נוקבת כלפי המשטרה, בעקבות האלימות הקשה שהפעילו שוטרים ביום שישי האחרון בשכונת מאה שערים בירושלים, במסגרת פרובוקציה יזומה של המשטרה לאיתור מכי חיילים בשכונה.

ביום שישי נכנסו כמה שוטרים בלבוש אזרחי, כשהם מלווים בלש המחופש לחייל. ברגע מסויים, התנפלו השוטרים על כמה עוברים ושבים, בטענה כי ניסו לפגוע ב"חייל", והמהומה התפתחה לשרשרת של מעצרים, כולל מעצרים באלימות קשה ביותר, של ילדים קטנים.

במסגרת מסע המעצרים, הגיעו השוטרים לחצר בית המדרש "תולדות אהרן", ועצרו שם בכירים בחסידות שלא היו מעורבים כלל באירועים בשכונה. בין היתר, נעצר גם צלם שתיעד את אלימות השוטרים. באחד הסרטונים מבחינים בצלם כשהוא רק מצלם, ולפתע מתנפלים עליו שוטרים בחמת זעם.

בית המשפט שחרר בערב שבת, דקות אחדות לפני כניסת השבת, את כל העצורים, כשהשופט מותח ביקורת חריפה על התנהגות המשטרה המבצעת "מבצעים" כאלה ביום שישי בצהרים. השופט הזכיר את הביקורת שהטיח במשטרה נשיא בית משפט השלום, לאחר מבצע מעצרים ראוותני דומה, בערב חג השבועות. גם אז, שיחרר השופט את כל העצורים.

 

צילום: "קבוצת מחאות"

 

הצלם משה בלוי שהוכה על ידי השוטרים סיפר בתכנית: "ראיתי חייל לבוש כחרדי עם מדים, וציבור מתגודד סביבו, צעקו לו חרדק החוצה, ואני מתחיל לצלם. אחרי כעשרים שניות אני רואה כמה חילונים מתחילים להכות את הציבור, לבצע מעצרים, ואני מתחיל לצלם, לעשות את עבודתי נאמנה. זה יום שישי, יום שכולם בקניות. המוני חסידי תולדות אהרן היו בחוץ, בדרך למנחה.

"אני מצלם, מתעד את אלימות המשטרה, הברוטלית והאכזרית, סאדיסטית לשמה, כמו שעוצרים אנשים בסוריה כך אני רואה שמתחילים להכות. עוברים מאחד לשני, עד שמצליחים לעצור שני אנשים. אוזקים אותם לכיוון הניידת, אני הולך במקביל למשטרה, מסריט את ההליכה של העצורים, מצלם את הכנסתם לניידת, לפתע קופצים עליי שני שוטרים ועוצרים אותי, לוקחים לי את המצלמה ועוצרים אותי בלי שום סיבה, לא אמרו לי לזוז, לא היו מזוהים. הגיעו, קפצו עליי. לעניות דעתי, הסרטתי אותם נותנים מכות, כדי שלא ניתן יהיה להכתים את המשטרה", סיפר הצלם בלוי.

יו"ר סיעת יהדות התורה, ח"כ מנחם אליעזר מוזס, תקף היום בחריפות את המשטרה. בראיון לתכנית "הפוך על הפוך" עם הרב משה בן לולו אמר ח"כ מוזס כי האירוע חמור ביותר. "במקום ללכת עם פינצטה ולחפש בשטח המודיעיני מי מתנכל לחייל ומי גרם משהו לחייל, הולכים על כולם. אנשים ישרי דרך, סבים לנכדים, חלק מהם אני מכיר, הדבר הזה אסור לעבור עליו בשתיקה לסדר היום. הגשתי שאילתה דחופה בעניין. אילו זה היה במגזר אחר, העולם היה מתהפך.

לדבריו, "מה שהיה שם זה מטורף, ועוד בגמר הלימודים במוסדות התורה. הילדים היו בטראומה כל השבת ממה שהם ראו. חוץ מזה להכניס פתיון של חייל או חיילת ככה מגיעים לחקר האמת?, שאל ח"כ מוזס.

IMG_8955 [1]

עו"ד עזריאל קרבצ'וק, קצין חקירות לשעבר בתחנת משטרת בני ברק אמר בראיון לתכנית, כי יתכן והמשטרה מבצעת את המעצרים האלה כדי להרתיע דווקא ביום שישי. "החוק מתיר לשוטר להתגבר על התנגדות למעצר בצורה מידתית וסבירה. אין לו שום היתר להכות אותו או להשפיל אותו. זו תקיפה. אם השוטר עושה את זה, זו עבירה פלילית. מבחינת המשטרה, אין לה מודיעין טוב. הם לא יכולים לזהות טוב את האנשים. הדרך היחידה שלהם לתפוס על חם בצורה הגיונית, זה המון זמן, אז הם עשו את זה בצורה הזו. אין להם דרך אחרת. והאלימות של השוטרים אסורה".

גורם במשטרה אמר בתגובה לא רשמית: מדובר בסרטונים קשים, בהסלמה. אבל, מי שתקף שוטרים, קיבל בחזרה. מי שיש לו טענות על אלימות השוטרים, שיפנה למח"ש.

האזינו:

/wp-content/uploads/2017/06/אלימות-שוטרים.mp3 [2]