טיול שבועי • קובי פינקלר בעקבות קיסריה, נחל התנינים וגם, אוכל

    קובי פינקלר 1 Comment on טיול שבועי • קובי פינקלר בעקבות קיסריה, נחל התנינים וגם, אוכל

    במסגרת הטיול השבועי יוצא קובי פינקלר לאיזור השרון ולא מוותר על קציר חיטים לצפיה • טיול שבועי, יצאנו לדרך?

    צילום: קובי פינקלר
    12:46
    19.04.24
    אבי יעקב No Comments on הלכה למעשה: מרן הגאב"ד הגר"מ גרוס בדרשת שבת הגדול | צפו

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    נסיעה קצרה בשדרת הדקלים החוצה את הדרך מפרדס חנה לבנימינה, מעבירה אותנו באחת למרחב הכרמל. המישורים הולכים ונעלמים וכרמי היין וגבעות הכרמל ניצבות מולנו במלא הדרן.

    עם תחילת הקיץ (חג השבועות מסיים באופן מעשי את האביב הקצר), בחרנו לילך בחרנו במסלול המשלב בין הקציר, המים שאנו כה זקוקים להם בקיץ (שהוא למעשה סיור מרתק לאורך מפעל המים המופלא של קיסריה העתיקה, שהוקם בתקופה הרומית-ביזנטית, על מנת לספק מי שתייה ומים לחקלאות לתושבי עיר הנמל הגדולה – קיסריה), היסטוריה של ימי האזור הראשונים (100 שנה להתיישבות באזור השרון עם בחצר הישנה בעין שמר), ונילי ברחובה הראשי של זיכרון יעקב.

    את הסיור נפתח באתר הארכיאולוגי מי קדם בפארק אלונה, במסע רטוב והרפתקני בתוך נקבת מים, שהייתה חלק ממפעל המים הרומי. יורדים אל מתחת לפני האדמה וצועדים לעבר הפיר דרכו יוצאים החוצה. הסיור בנקבה לאורך 280 המטרים, מלווה בהדרכה. מתחילים בסרט ללמוד על האתר שהוא למעשה מפעל המים הקדום שהוביל מים ממעיינות האזור לקיסריה. גובה המים עד 70 ס"מ ויש להצטייד בבגדים ונעליים להליכה במים, פנס ובגדי החלפה.
    בדרך חזרה, אם אתם מגיעים בימי שישי בגבעת העדה, ממוקם אתר "עץ השדה" ובו שוק איכרים מקסים וכשר. המקום סגור בשבת.

    משם (למעוניינים), ממשיכים למבצר שוני היושב בלב כרמים ומטעי פרי ובלבו אמת מים גבוהה. במקום נמצאו עתיקות המעידות על מרכז מעיינות מרפא, בית מרחץ ואמת מים גבוהה שהובילה מים לקיסריה. הכל קשור. האתר כולל מדשאות רחבות ידיים ושולחנות פיקניק.

    ומהמים התחתיים הקדומים באלונה, לנחל תנינים – אתר מטופח ומרתק של רשות הטבע והגנים שמומלץ מאד לבקר בו. כחלק ממפעל המים העצום של הובלת המים מעין צברין שברמות מנשה אל קיסריה שעל חוף הים, בנו הרומאים סכר ענק בעין תמסח שבמקורות נחל תנינים, על מנת להעלות את מפלס המים ולהזרים אותם במדרון דרך האמה הנמוכה לקיסריה.

    שמורת נחל תנינים משמרת את נופי הנחל בקטע שבו זורמים מי המעיינות השופעים של עין תמסח. השמורה משתרעת על שני הקילומטרים האחרונים של הנחל עד לשפכו, והיקפה כ-470 דונם. בתחום השמורה כלול מפעל מים ייחודי להזרמת מים לעיר הגדולה קיסריה, מהתקופה הרומית. מי האגם לא נועדו לשתייה אלא לשימושים כגון נוי והשקיה. את מי השתייה הובילה אמה אחרת, "הגבוהה", ממעיינות שוני ורמת מנשה.

    באתר שתי תצפיות נפלאות על כל המרחב, תצפית האגם – מרפסת תצפית המשקיפה על הסכר הקדום ועל האגם שממזרח לו ומצפור הנחל – מרפסת מקורה בצפון הסכר הרומי, המשקיפה על מלוא אורך הסכר ועל ערוץ הנחל הזורם למרגלות הגשר.

    הסכר יצר אגם גדול המכונה ביצת כבארה. באתר שופצו ושחזרו מערכות של סכרים ותעלות שהזינו את האמה והפעילו את תחנות הקמח לאורך הנחל. במקום שני מסלולים האחד קצר כק"מ וחצי והשני כ-2.5 ק"מ. שניהם מעגליים ומשולטים היטב.

    והיכן אוכלים? נילי בזיכרון יעקב.

    המשכנו להיסטוריה לזיכרון יעקב. ברחובה הראשי של המושבה ברחוב (איך לא?) רחוב המייסדים, ממוקמת מסעדה כשרה למהדרין נילי בית היין. זוהי מסעדה באווירה קסומה, המציעה תפריט עשיר ומגוון ובמחירים שווים לכל נפש. העיצוב החם והמיקום על המדרחוב היפה של העיר זיכרון יעקב, הופכים את המקום המושלם להיות בו.

    ולמה נילי? זה הרי ברור. 200 מטרים משם מצוי בית אהרונסון ומשפחת נילי ואי אפשר בלי זה. אבל יש גם סיפור אנושי.
    לפני מספר שנים, החליט אנדרו שורקי כי הגיע הזמן לפתוח מקום משלו, אחרי שניהל מסעדות רבות אחרות למעלה מ- 10 שנים. אנדרה עלה לישראל מצרפת, נשא לאשה את בת ארץ ישראל ואהבתו לאוכל הים תיכוני, לאסתטיקה ולדיוק ניכרים בכל פינה במסעדה. אפילו לפינת הספרים הנפלאה לאותם סופרים שאין לאל ידם להוציא ספר בהוצאה גדולה.

    לצדם של שני בני הזוג, עומד השף המוכשר, פרץ, שביד אמונה מכין מעדני מלך. כל חומרי הגלם הינם האיכותיים והמובחרים ביותר. הדגים, הפירות, הירקות ושאר המרכיבים מגיעים יום יום מן השווקים "כי אין תחליף לטריות" אומר פרץ.

    כל מה שאוכלים בנילי הוא מעשה ידיהם של צוות טבחים מיומן ומקצועי המכין כל יום בקפידה את מבחר המאכלים בתפריט. כמו כן, מוצע גם כמתבקש, מבחר גדול וייחודי של יינות בוטיק תוצרת הארץ. במלא הכינות. הכל שם מתחיל במילה אחת קטנה עם משמעות גדולה – אהבה. המייסדים 43, זיכרון יעקב, 04-6292899. מסע להיסטוריה, לארץ ישראל הנבנית, לטבע ולארץ הכרמל שבים יבוא.



    1 תגובות

    מיין תגובות