האם נמצא הר סיני? מסתבר שיש לא מעט הרים שניסו לזהותם כהר סיני

    יצחק כרמלי No Comments on האם נמצא הר סיני? מסתבר שיש לא מעט הרים שניסו לזהותם כהר סיני

    על השאלה היכן נמצא הר סיני ישנן תשובות רבות ותיאוריות לא מעטות | יצחק כרמלי, על הסיפורים הרבים סביב המסע אחר ההר

    11:58
    28.03.24
    נתי קאליש No Comments on הרב קוק במסר מרגיע: "אי אפשר לנבא עתידות"

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    אין שום מקור קדום כי אכן ההר שמזהים אותו רוב החוקרים עם הר סיני ונקרא ג'בל מוסא הוא אכן הר סיני. המסורת הומצאה, ממש כך, ע"י נזירים נוצרים שנרדפו וברחו מרומא והגיעו אל ההר השומם והרחוק. כדי למצוא הגנה, וגם בשל הדמיון כתוצאה מהשראה שמעניק המדבר, החלו לדמיין כי ההר הוא הר סיני. מסביב להר ובעזרת דמיון התחילו לזהות את באר מרים… הסלע שהיכה משה… הסנה… (למעשה עץ פטל..)

    כאמור, במקורות היהודיים אין חשיבות לקדושת ההר אחרי שניתנה התורה. יש מספר התייחסויות למיקום ההר, תוך כדי שמזכירים את האבן עליה מצויר לכאורה הסנה. יצוין כי האבן נמצאת אולי טיפין טיפין ולא בדיוק בהר עצמו. והחשוב ביותר אבן כזו מצויה בעוד מקומות רבים בעולם מהודו ועד כוש.

    נכון, היעב"ץ שהיה חי לפני קצת יותר מ-250 שנה מזכיר או יותר נכון מצטט מפרשים שקדמו לו והזכירו את סיפור האבן המצוירת. גם הנוסע הנודע בנימין מטודלה שחי לפני 800 שנה מספר שביקר בהר ויודע לציין שבראש ההר במה לכמרים (זה הכנסיה הנמצאת היום למעלה). תיאור נוסף ציורי מאוד הוא של הנוסע רבי יעקב הלוי ספיר שחי לפני כ 150 שנה גם הוא מזכיר את בית התיפלה של הכמרים.

    למעשה כל הביסוסים לזהות את ג'בל מוסא הם על סמך מסורת נוצרית שאין לה שום ראיה מדעית קרי ארכיאולוגית גאוגרפית וכדומה.

    אגב, ג'בל מוסא הוא לא נמוך וצנוע כמוזכר במקורותנו. הוא גבוה כ-2,300 מטרים הוא נחשב לשישי בגובהו מתוך מאות הפסגות שבהר סיני. אל מול הזיהוי הדמיוני, יש מספר תיאוריות מעניינות אחת מהן היא גבעה צנועה דרומה מג'בל מוסא בשם סרביט אל חאדם. האיזור עשיר בשרידים ארכיאולוגים המתוארכים לתקופת נדודי עם ישראל במדבר, שם נמצא כתובות המציינות "קל עולם" וזה במצרים הקדומה. אחת מהכתובות מזכירה את השם "קיני" יתרו חותן משה. נזכיר כי משה רועה את צאן חמיו שם מתגלה אליו ה' ליד הסנה.

    בנוסף לתיאוריה הזאת יש עוד עשרות תיאוריות המנסות לזהות את הר סיני. אחת מהן מזהה את ההר עם הר כרכום הנמצא בדרום הנגב בתוך שטח צבאי. על ההר עצמו יש ריכוז ממצאים ארכיאולוגים שאין כדוגמתו בשום מקום אחר בארץ. מי שמזהה את הר כרכום עם הר סיני הוא פרופסור איטלקי בשם עימנואל ענתי מומחה בעל שם עולמי לכתובות וציורי סלע עתיקים. לטענתו ציורי הסלע הנמצאים בשפע על ההר, הם ציורים שציירו אבותינו הנודדים.

    לדמיון האין סופי הצטרפו 2 תיאוריות מבודחות. אחת מזהה את ההר עם הר הנקרא ג'בל לוז הנמצא בערב הסעודית והשניה הנמצאת בירדן.

    הנכתב הוא על קצה המזלג אבל איפה נמצא הר סיני? זה באמת לא חשוב. העיקר שנקבל את התורה מתוך שמחה.

    הכותב הוא עיתונאי וחוקר תפוצות ישראל



    0 תגובות