דיון סוער בוועדת הכספים: "חסרים לנו כיתות ל-42,000 ילדים בירושלים"

    איתי גדסי No Comments on דיון סוער בוועדת הכספים: "חסרים לנו כיתות ל-42,000 ילדים בירושלים"

    דיון בוועדת הכספים על מצב כיתות הלימוד בירושלים: "אנחנו רוצים לקחת על עצמנו הלוואה לבניית 3,800 הכיתות החסרות – האוצר מתנגד. תנו לנו לעבוד" • ומהי טענת האוצר?

    ועדת הכספים • אילוסטרציה
    0:01
    26.04.24
    הרב אייל אונגר No Comments on ניצול החיים – ההכנה הטובה למתן תורה

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    בשבוע לאחר שצוין יום שחרור ירושלים חשף ראש העיר ירושלים, ניר ברקת, את המחסור בכיתות לימוד בירושלים. כאשר סופרים את התלמידים בעיר – חסרים היום 1,200 כיתות. עוד הוסיף ואמר כי על פי הגידול הטבעי בעוד שנתיים יהיו חסרים לנו 3,800 כיתות. "יצרנו מערכות שיודעות לבנות וזה חוסך כסף, אי בנייה עולה יותר מהתקציב השותף כי היא דורשת מאתנו לשכור כיתות" אמר ראש העיר והוסיף "התהליך קלוקל. התהליך הקיים יכול לעבוד בעשר כיתות אבל אין שום סיכוי שבפרוצדורה הקיימת המצוקה הקיימת תיפתר. צריך לחשוב מחוץ לקופסה. אני מבקש ממשרד האוצר, תעשו פיילוט בירושלים. אני משוכנע שאחר כך כל המשרד יעבור לשיטה הזו".

    ח"כ אורי מקלב אמר כי "הדיון צריך להתבצע על רקע המצב הקיים. ילדים בירושלים לומדים במקלטים, קרוונים ומכולות על שתי קומות. גם לאחר שנאשר תקציב, אני מודאג מתהליך קבלת החלטות. יש בעיה במדיניות הקצאת הכיתות. זאת לא מצוקה זה שינוע של ילדות משכונות אחרות לשכונה אחרת בגלל מדיניות ורצון לשמירה על סטיגמות של שכונות. למה לא נותנים לילדות ללמוד במקום בו הן גרות?"

    ח"כ יעקב אשר אמר כי אין למשרד החינוך אפשרות להתמודד עם הסוגיה הענקית הזו. יש מצוקה ארוכת שנים. הפתרון לא יכול להיכנס לתכנית החומש". גזבר העירייה, אלי זיתון אמר בדיון: "משרד הפנים אישר הלוואה עקרונית של מיליארד שקל והלוואה מידית של 380 מיליון. הוא הוסיף וציין כי משרד הפנים הדגיש כי אין באישור אסמכתא למשיכות עתידיות. עובדה זו מקשה על העירייה במשא ומתן מול הבנקים על תנאי ההלוואה".

    תמיר בן משה, סמנכ"ל ומנהל מינהל הפיתוח במשרד החינוך אמר כי במשרד מכירים בפערים ובמצוקה והמספרים אותם הציג ראש העיר הם מוחלטים ונכונים. הוא הוסיף ואמר כי "תכנית החומש מכפילה את בניית הכיתות אך משרד החינוך בתכנית החומש לא יוכל לסגור את כל הפערים. יש פערים בכל הארץ אבל אין עוד רשות בה חסרים 3,800 כיתות".

    אריאל יוצר ממשרד האוצר אמר כי יש פער בין מספרי הכיתות שמשרד החינוך הכיר בהם למספרים של עיריית ירושלים. אריאל הדגיש כי "הפתרון המוצע איננו נכון. זאת תהיה מדיניות עוקפת תקציב. לדבריו לאחר אישור מתן ההלוואה העירייה תתקשה לעמוד בהחזרי ההלוואה ותגיע אל משרד החינוך על מנת שיסייע בתשלום זה, כאמור בתוספת לתקציב".

    חבר מועצת העיר, אליעזר ראוכברגר ביקש להזכיר כי מאחורי כל כיתה עומדים ילדים. "1,200 כיתות זה אומר 45 אלף ילדים ללא כיתה מתאימה. הנושא לא ייפטר אלא רק בחקיקה" אמר.

    יו"ר הוועדה ח"כ משה גפני סיכם את הדיון ואמר: "ירושלים היא מיוחדת ויש בה מצוקה גדולה. בלתי מתקבלת על הדעת בעליל. הבעיה רחבה מידי ואי אפשר לבוא בתכנית רגילה גם אם מדובר על 1,200 כיתות וגם אם מדובר על 3,800 כיתות. העובדה שהעירייה באה עם הצעת פתרון ומבקשת לקחת על עצמה את ההלוואה דורשת תשובה רצינית ממשרד האוצר. ח"כ גפני אמר כי עמדת הכנסת היא שצריך לבנות בירושלים לפחות 1,200 כיתות. והכנסת תומכת בהצעה של עיריית ירושלים. במידה ומשרד האוצר לא יחזור עם תשובה חיובית, ועדת הכספים תגיש בתוך מספר שבועות הצעת חוק להקמת קרן ארנונה לבניית כיתות. הקרן תנוהל על ידי המשרדים; אוצר, פנים וחינוך ותאפשר לרשויות מקומיות לקחת הלוואת לבניית כיתות".



    0 תגובות