"ירידה במוטיבציה בגדודים מעורבים; חיילים נדרשו, בניגוד לפקודה, לגלח את זקנם"

    קובי פינקלר No Comments on "ירידה במוטיבציה בגדודים מעורבים; חיילים נדרשו, בניגוד לפקודה, לגלח את זקנם"

    נציב קבילות החיילים הגיש את הדו"ח השנתי לרמטכ"ל • פי עשר קבילות של חיילים בנושא גילוח הזקן מבשנה הקודמת, ירידה במוטיבציה בגדודים המעורבים במערך הלוחם • ומהי תגובת דובר צה"ל?

    אילוסטרציה צילום: אדיר סולטן, פלאש 90
    12:46
    19.04.24
    אבי יעקב No Comments on הלכה למעשה: מרן הגאב"ד הגר"מ גרוס בדרשת שבת הגדול | צפו

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    נציב קבילות החיילים, האלוף במיל' יצחק בריק, הגיש הערב את הדו"ח השנתי לרמטכ"ל רא"ל גדי איזנקוט. בדו"ח מעלה האלוף בריק טענות רבות כמו גם תשבחות לצמרת צה"ל, מפקדיו וחייליו. בין הטענות שהועלו היו ירידת המוטיבציה בקרב פלוגות מעורבות בצה"ל וכפיית גילוחי זקנים.

    כך כותב הנציב בפסקה העוסקת בגדודים המעורבים המשרתים במערך הגנת הגבולות והאיסוף הקרבי: "נציב קבילות החיילים מצביע על ירידה במוטיבציה של הלוחמים ופער בין ציפיות הלוחמות לבין המצב הקיים לאחר הצבתן בגדודים המבצעיים" נאמר בדו"ח. "לאחר ההצבה בגדודים מסתמנת בקרב החיילות ירידה במוטיבציה לשרת כלוחמות, וכן ניכרת שחיקה במוטיבציה לשרת שירות קרבי בקרב הבנים".

    עוד נכתב בדו"ח: "מפקדים שנקלטו כמפקדים בגדודי 'חי"ר קל גבולות' נקלטים שם לעתים כברירת מחדל. הם אינם מקצועיים דיים ואינם מבינים לעומק את משמעות הפיקוד במערך החדש. הם לא תמיד רואים בתפקידם שליחות. מרבית המפקדים הם גברים אשר לא שירתו בגדודים מעורבים וחוסר הרצון להוות דוגמה אישית משפיע על המוטיבציה של החיילות. לעתים, המפקדים ביחידות הללו מסיימים את תפקידם, טרם זמנם ומביעים מורת רוח מהצבתם בגדודי 'חי"ר קל" נאמר בדו"ח. הדברים מעלים סימן שאלה גדול ומשמעותי על פקודת השירות המשותף עליה חתם הרמטכ"ל המגבירה את השירות המשותף בין נשים לגברים במערך הלחימה בצה"ל.

    כזכור, רבנים מהזרם הדתי לאומי קראו לרמטכ"ל לסגת מפקודת השירות המשותף הפוגע ביכולת חיילים דתיים לשרת בשל בעיות צניעות. אם עד כה היו מי שהגנו על הנושא מהצד הליברלי של המפה, מסתבר כי הצידוד בפקודה זו המזיקה לשירות הלוחם, שגויה.

    בנוסף, הועלו בדו"ח קבילות של חיילים הנדרשו לגלח את זקנם על אף שטרם קיבלו תשובה על בקשות שהגישו להימנע מגילוח הזקן. "לאחר קביעתו בדבר הצורך לקבוע כללים ברורים בנושא ותשבחות למפקדי צה"ל בנושא" נאמר בדו"ח "מובאת בדו"ח דוגמא שמפקד יחידה הכריח את כל החיילים ביחידה להתגלח עד לקבלת התשובות לגבי שאלות שהגישו בנוגע לגידול הזקן. הדבר כאמור בניגוד לפקודת הצבא" אומר הנציב ומביע תרעומת על ההתנהלות הסותרת את פקודת גילוח הזקן.

    עוד אומר הנציב בנוגע לפקודה זו: "פי עשר יותר קבילות בתחום המשטר והמשמעת במחנה הוגשו ב-2016 (525 לעומת 51 קבילות ב-2015). רובם בנושאי פקודת גידול הזקנים" דבר המאשש את טענות הגורמים התורניים על הוראות והחמרות יתר בשנה האחרונה בנושא גילוח הזקנים.

    תגובת דובר צה"ל היא: "דוח נציב קבילות החיילים לשנת 2016 הוצג לרמטכ"ל רב אלוף גדי איזנקוט. צה"ל מייחס חשיבות רבה במתן אפשרות למשרתי צה"ל לפנות לנציב לכל בדיקה מתוך ראייה של חשיבות הטיפול במשרתים בחובה, קבע, ומילואים. נדגיש כי דוח הנציב מסכם תמונה רחבה של שנת 2016 ובמסגרתו מוצגים גם נושאים שכבר טופלו במסגרת ההחלטות שקיבל צה"ל במהלך השנה החולפת".

    "במסגרת התכנית הרב-שנתית "גדעון" המתאימה את צה"ל למציאות המשתנה ולאתגרי העתיד, התבצעו ועודם מתבצעים צעדי התייעלות נרחבים הכוללים שינויים ארגוניים וצמצום בהיקף כוח האדם בצה"ל, בדגש על היקף משרתי הקבע – 39,000 משרתים בשנת 2016, ירידה של כ- 3,500 משרתים, בתקופה קצרה ובהיקף שאינו דומה לאף ארגון אחר. תכנון ומימוש התוכנית נעשים תוך ראייה עתידית והתחשבות בהשפעת השינויים הארגוניים על הפרט ומתן מענה עבורם. הנציב מייחס את מספר הקבילות לשינויים הרבים אותם עובר צה"ל בימים אלו והשפעתם על הפרט, תנאי שירותו וזכויותיו".

    "הנציב הדגיש בדוח את ההבנה הקיימת בקרב מפקדי צה"ל לחשיבות הבדיקה הביקורתית מתוך רצון משותף ואמיתי להוביל לשיפור מתמיד ופתרון בעיות. כמו כן, ציין הנציב כי זיהה בקרב מפקדי צה"ל רצון להשתפר ולתת מענה לסוגיות שעלו בדוח וזאת כבר במהלך השנה, טרם פרסומו".

    "לצד פעילותו הברוכה של נציב קבילות החיילים, אלוף (מיל') יצחק בריק ויחידתו, פועלים בצה"ל כל העת מנגנוני בקרה וביקורת פנימיים נוספים שמטרתם שיפור ההתנהלות במגוון רחב של נושאים. צה"ל מכבד ומעריך כל בדיקה וביקורת המבוצעים ותורמים לשיפור הארגון. מחויבים ללמוד את תכניה ביסודיות ובמקצועיות, להפיק את הלקחים המתבקשים ולתקן את הדרוש תיקון. בהתאם להחלטת הרמטכ"ל, מוביל סגן הרמטכ"ל, אלוף אביב כוכבי, הליך סדור להעמקת הבדיקה וטיפול בפערים שהועלו בדו"ח" לשון תגובת דובר צה"ל.



    0 תגובות