מרגש • צפו: הלחן המשותף לר' שלמה קרליבך וכ"ק המורא"ש זצ"ל

    אשר גרייבר 2 Comment on מרגש • צפו: הלחן המשותף לר' שלמה קרליבך וכ"ק המורא"ש זצ"ל

    מרגש: לחן של המורא"ש שקיבל פרק לחן נוסף כשנפגש עם ר' שלמה קרליבך בהפקה משובחת ומחזקת • צפו

    9:29
    19.03.24
    התעוררות No Comments on צחוק זה בריא; אבל יש גבולות | פינת אימא מאיר

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    אם תקלעו לסעודה שלישית לקהילת ברסלב ביבניאל תחשפו לניגון המיוחד והמרגש למילים בארמית "ממלא כל העלמין". הניגון הנוגע שהיה אהוב על מוהרא"ש (הרב אליעזר שלמה שיק) זצוק"ל התפרסם על ידי בעל המנגן, הרב דוד מאיר פרקש.

    "מוהרא"ש לא היה זמר ולא מלחין, אבל היה נהנה מאוד להאזין לשירה. השיר היחיד שהוא הלחין בכל חייו היה 'ממלא כל העלמין'", מספר הרב דוד מאיר פרקש על גלגולו של הניגון הייחודי. "הרב זצ"ל היה נוהג להתגנב מהבית באמצע הלילה לכיוון קווינס להתבודד ביער. הוא הגיע ליער והתפלל ודיבר עם הקב"ה בהתבודדות, ואז פרצו ממנו המילים "ממלא כל עלמין, וסובב כל עלמין, אין שום מציאות מבלעדיך כלל, ובכל תנועה ותנועה שם אלופו של עולם!" (מילים מתוך הזוהר והאר"י).

    באחד הימים התקיים שבע ברכות לתלמיד משותף של המוהרא"ש ור' שלמה קרליבך בבית כנסת של מוהרא"ש בברוקלין. הרב החל לשיר את 'ממלא כל העלמין' במנגינה שהלחין, קרליבך ששמע את המילים סיים את השיר עם לחן שלו, שהפך לאחר מכן לניגון מפורסם מאד שכולם מכירים אך לא על המילים המקוריות.

    הרב דוד פרקש ששמע את הניגון החליט כי יש צורך בלחן חדש שיתאים למילים יותר וכשהגיע לביקור בישראל ביקר בביתו של המעבד והמלחין רובי בנט, סיפר לו על השיר וביקש שיצור יחד אתו מנגינה חדשה למילים. ואכן השניים יצרו יחד את הלחן החדש.

    מוהרא"ש אהב מאד את הלחן וביקש מהרב דוד פרקש להקליט אותו בצורה מקצועית. והרב פרקש פנה לנפתלי שניצלער שיצר עבורו גרסה אותה לימד מוהרא"ש ביבניאל ב'קהילת ברסלב היכל הקודש', שם הוא כאמור, מושר בדבקות עד היום.

    בביצוע שיוצא לאוויר העולם משלב הרב דוד פרקש את כל הלחנים יחד,הוא פותח בלחן המשותף שלו עם רובי בנט ומסיים בניגון השמחה הסוחף שלקרליבך, "עכשיו, הגיע הזמן שכל העולם יכיר את השיר המיוחד הזה שמספר שהקב"ה מנהל את העולם", אומר הרב פרקש "בכל מקום שאני שר את הביצוע הזה מיד מצטרפים אלי בשירה סוחפת. יש בו משהו מאוד מדבק", הוא אומר. את המילים באידיש, תרם מכישרונו האמן ר' ליפא שמעלצר.

    העיבוד הגרנדיוזי לשיר הופק בבית היוצר של נפתלי שניצלער בארה"ב והוא מעניק ממד שמימי מלא בעוצמה ורגש כשהמקהלה הפותחת מדמה את שירתם מלאת הדבקות של חסידי המוהרא"ש ביבניאל.



    2 תגובות

    מיין תגובות
    1. 2

      חבר תתעדכן…. השיר הזה כמעט עשה חאלאקע….