ביום א': הח"כים החילונים דורשים הסדרת השבת בחקיקה

    איתי גדסי No Comments on ביום א': הח"כים החילונים דורשים הסדרת השבת בחקיקה

    חברי כנסת מסיעות שונות בקואליציה והאופוזיציה מבקשים לתמוך בחוק השבת שהגישו הקובעת צמצום פתיחת עסקים ביום שבת, קיצור שבוע העבודה, ופתיחת מקומות בילוי ותרבות בשבת • החרדים ידרשו דחייה

    חברי הכנסת מיקי זוהר ומנואל טרכטנברג, ממציעי החוק צילום: יונתן סינדל, פלאש 90
    17:47
    25.04.24
    פנחס בן זיו No Comments on ריקודי שמחה והודיה: בירושלים מתקשים לעכל את גודל הנס

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    ביום א' תעלה הצעת חוק השבת לוועדת השרים לחקיקה הצעת החוק של חברי כנסת מהקואליציה והאופוזיציה לעגן בחקיקה את מעמדה של השבת כיום המנוחה במדינת ישראל, ולדבריהם "בכך לחזק את השבת כגורם מאחד ומלכד בחברה הישראלית".

    הצעת החוק מסדירה את שלל הסוגיות הנוגעות לשבת כיום המנוחה בזיקה לשבוע העבודה הישראלי, ובכלל זה את פתיחתם של מוסדות תרבות, בילוי ופנאי, את התחבורה הציבורית ואת המסחר. כמו כן, הצעת החוק מסדירה את קיצור שבוע העבודה כגורם משלים להסדרתו של יום המנוחה.

    הצעת החוק קובעת כללים ומסגרת ומותירה שוליים רחבים להכרעת הרשויות המקומיות בהתאם לצרכים ולהעדפות של תושביהן, תוך חלוקה לשכונות.

    לדברי יוזמי החוק, מרכיבי ההצעה תלויים זה בזה ומשלימים זה את זה. כך, קיצור שבוע העבודה יאפשר למשפחה מן השורה הן לעבוד לפרנסתה והן להקדיש זמן במהלך השבוע לפעילויות נחוצות אחרות כגון סידורים וקניות, כך שאפשר יהיה לצמצם את שעות הפתיחה בשבת של קניונים שמחוץ למרכזי הערים, מבלי לפגוע במהלך החיים של משפחות אלו. צמצום המסחר יחזק את השבת כיום המוקדש לפעילויות תרבות, בילוי ופנאי בחיק המשפחה והקהילה. מוסדות תרבות, בילוי ופנאי יהיו פתוחים בשבת, והמסחר במרכולים יצומצם תוך שמירה על נגישות עבור התושבים ועל תחרות הוגנת. בנוסף תתאפשר פעילות בתי אוכל ופעילויות של תחנות דלק וחנויות נוחות, וכן משתלות וחנויות לממכר חפצי חן וכיוצא בהם.

    לעומת זאת, המסחר הקיים כיום בשבת בקניונים שמחוץ למרכזי הערים יצומצם באופן משמעותי, ויופעל רק החל משעות אחר הצהריים בשבת.  כמו כן תתקיים תחבורה ציבורית מצומצמת, בפרט מהשכונות או בתחבורה בין-עירונית למוקדי התרבות והבילוי, אשר יתנו מענה שוויוני לשליש מאוכלוסיית ישראל אשר אין בבעלותם רכב פרטי. הרשויות המקומיות יקבעו את היקף התחבורה הציבורית ואת המסלולים, כך שהדבר לא ייפגע בשכונות בעלות אופי דתי, וההסעות יתבצעו בכלי רכב קטנים, בעדיפות לכלי רכב היברידיים או חשמליים, שלא יפרו את מנוחת השבת.

    הצעת החוק שואבת השראה ועידוד מאמנת גביזון-מדן, אשר גובשה לפני 13 שנה בין הרב יעקב מדן לפרופ' רות גביזון, והיא משקפת את רצונם העז של יוזמי ההצעה מן הקואליציה והאופוזיציה, לחיזוק המכנה המשותף בחברה הישראלית באמצעות כוחה המלכד של השבת.

    הצעת חוק דומה בעיקרה הונחה על שולחן הכנסת העשרים על ידי חבר הכנסת אלעזר שטרן וחברת הכנסת רחל עזריה.

    היום פנו גם חברי הכנסת זוהר, עזריה, טרכטנברג ושטרן לשרים, וביקשו מהם לתמוך ביום א' בוועדת השרים לחקיקה בהצעת החוק. לדבריהם "בימים אלו שוב מתלהטת המחלוקת הציבורית סביב השבת, בעקבות פסיקת בג"ץ בעניין פתיחת מרכולים בתל אביב. משבר זה מתווסף להיסטוריה ארוכה ועגומה של עימותים בין חלקים שונים של החברה בישראל על אופייה של השבת, עימותים אשר מעצימים את השסעים שקיימים ממילא.

    "פתרונות פוליטיים מצריכים פשרות. הצעת החוק השבת מגלמת פשרה שכולם יכולים לחיות עמה, היא תצמצם את חילול השבת במדינת ישראל ותשקף את הרבגוניות של החברה בישראל.

    מן הראוי שבסוגיה כה חשובה וערכית שכזאת תהיה אפשרות לקיים בכנסת דיון אמתי וענייני. על כן, אנו פונים אליכם בקריאה לתמיכה בהצעת החוק בוועדת השרים לענייני חקיקה והבאתה לדיון במליאת הכנסת ביום רביעי הקרוב.  אנו קוראים לכם לעשות זאת למען השבת.

    נציין כי המפלגות החרדיות דורשות מיו"ר הוועדה, השרה איילת שקד לדחות את ההחלטה בהצעת החוק.



    0 תגובות