הגרי"מ לאו: "פרצה שלא ניתן להסכים אתה; חולדאי אינו אויב השבת"

    התקשרתי לרבין, להודות לו, והוא אמר לי 'צריך לזכור, אנחנו מדינה יהודית'
    עמית דניאל No Comments on הגרי"מ לאו: "פרצה שלא ניתן להסכים אתה; חולדאי אינו אויב השבת"

    רבה של תל אביב יפו, הגרי"מ לאו, אומר הבוקר: "היום זה תל אביב, מחר בכל הארץ ומחרתיים גם בתי מסחר ותעשיה" • על נתניהו: "איש נבון, אם תהיה דרישה של חכי"ם חרדים ודתיים והסכמה של חלק מחברי הכנסת מהמחנה הציוני והליכוד שעם חלקם דיברתי, לחוק שבת, זה יעבור" • וגם, מתי רבין חוקק חוק עוקף בג"צ ומה הוא ענה לרב כשהתקשר להודות לו?

    הגרי"מ לאו צילום: יוסי אלוני, פלאש 90
    התקשרתי לרבין, להודות לו, והוא אמר לי 'צריך לזכור, אנחנו מדינה יהודית'
    22:01
    28.03.24
    המהדורה המרכזית No Comments on השרה מירי רגב: "לא מאמינה שהחרדים יפרשו מהממשלה"

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    הרב הראשי לתל אביב יפו, הגאון רבי ישראל מאיר לאו, שוחח עם אריה ארליך ויוסי אליטוב, בעקבות פסיקת בג"צ אתמול המאשרת את חוק העזר העירוני של עיריית תל אביב המתיר פתיחת חלק מהחנויות בשבת.

    "להשלים עם המצב הקיים, זו פרצה שאי אפשר להסכים אתה" אמר הרב בפתח דבריו "היום זה בתל אביב, מחר בכל הארץ ומחרתיים יכול להיות היתרים גם לבתי חרושת ותעשיה. זו פרצה".

    הרב מספר על פסיקת בג"צ דומה אותה עקף בחוק מיוחד מי שהיה ראש הממשלה דאז, יצחק רבין ז"ל "ב-1994 היתה דמות שהיום נערצת על כולם. יצחק רבין ז"ל. בג"צ אז פסק שאפשר לייבא נבילות וטריפות לארץ. אני הייתי אז ברבנות הראשית. ביקשתי מרבין, גם אריה דרעי פנה אליו, פניתי אליו, ואז, לא התביישו לומר, לחוקק 'חוק עוקף בג"צ', היה צריך רוב מוחלט כי הפסיקה היתה על בסיס חוק יסוד. הוא טילפן מאחד לשני והצליח להשיג את הרוב הנדרש. לאחר מכן התברר שצריך להשיג שוב את כל ההסכמה כי התברר שהצביעו על בשר קפוא והחברה שעתרה לבג"צ אמרה שתביא בשר מצונן. רבין טרח שוב והשיג את הרוב הנדרש שהצביעו בעד החוק. התקשרתי אליו להודות לו והוא אמר לי 'צריך לזכור, אנחנו מדינה יהודית'".

    הרב טוען כי הפתרון טמון אך ורק בבית המחוקקים "החקיקה שייכת לבית המחוקקים ובג"צ מפרש את מה שהוא מבין מהחוק. אם יתאחדו לחוק כזה כמה מחברי הכנסת גם מהמחנה הציוני ובוודאי מהליכוד, שעם חלקם דיברתי אישית וביקרו כאן בביתי ואמרו שהם יצביעו בעד חוק כזה. אני קורא לכולם שהדבר הזה יתממש. צריך להגיש הצעת חוק מסודרת. אנחנו מדינה יהודית ואגב, גם תל אביב אין לה מסורת של עיר פתוחה, זה רק בשנים האחרונות. בתל אביב לא היו פתוחים עסקים בשבת וצריך להחזיר עטרה ליושנה".

    ש. כלומר, חולדאי אויב השבת?

    "חולדאי לא אויב של השבת. הוא חושב שתל אביב צריכה להיות פלורליסטית ופתוחה לכל הזרמים. יש בעיר עזרה לבתי כנסת ולמקוואות. הוא טוען שהעיר צריכה לענות לכל הצרכים ולכל האזרחים. אז הוא הלך וצמצם ל-164 בתי מסחר ואני גם חושב שיש יותר מ164 בתי מסחר פתוחים" אמר הרב וכשנשאל באיזו תדירות הוא משוחח עם ראש העיר, רון חולדאי, ענה "אנחנו משוחחים מעת לעת, פעם אחרונה היתה בהרמת כוסית בערב החג".

    על הפסיקה, אומר הרב "הבג"צ לפעמים נמצא במצב שאין הכרעה פרלמנטרית ואז הוא מוצא את הדלת פתוחה לפסוק על פי ראות עיניו. אותו דבר עם גיוס בחורי הישיבות ועוד נושאים כולל המקרה של ייבוא בשר לא כשר לארץ שהזכרתי".

    "רה"מ הוא אדם אינטלגנטי ונבון. ברגע שתבוא אליו דרישה של חברי הכנסת הדתיים והחרדים והוא יודע שיש חברי כנסת ושרים נוספים שחושבים אותו דבר, עיין ערך גדעון סער שלא רצה לאשר את חוק העזר בזמנו, אני אופטימי בעניין" אמר.

    לסיום, נשאל הרב באשר למשרתו כרבה הראשי של תל אביב יפו, האמורה להסתיים עם הגיעו של הרב לגיל גבורות, אמר הרב "אני ממשיך הלאה בכל תפקידיי אני לא נאחז בקרנות המזבח והתפקיד הרשמי לא ימנע ממני את השיעורים שאני מוסר. היו שנתיים לאחר שפרשתי מהרבנות הראשית לישראל. גרתי בתל אביב ולא הייתי מובטל אפילו לא יום אחד ואולי אפילו לא שעה אחת. אני לא נאחז בשום קרנות. לא אעשה שום צעד בנושא".



    0 תגובות